Wiemy, kiedy wrocławskie autobusy pojadą TAT na Jagodno. Nowy korytarz transportu publicznego
Od poniedziałku, 5 maja 2025 roku, pasażerowie komunikacji miejskiej we Wrocławiu będą mogli korzystać z nowej, wydzielonej trasy autobusowej na Jagodno.
To jeden z najważniejszych etapów projektu TAT (Trasy Autobusowo-Tramwajowej), który w przyszłości obejmie również torowisko tramwajowe. Tymczasem stolica Dolnego Śląska zrobiła kolejny krok w tym kierunku – rozstrzygnięto przetarg na projekt trasy tramwajowej i rozbudowy ulicy Buforowej.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega nowa inwestycja transportowa we Wrocławiu uruchomiona 5 maja 2025 roku?
- Jakie zmiany w siatce połączeń autobusowych MPK Wrocław wprowadzono dzięki otwarciu trasy na Jagodno?
- Jakie są plany rozwoju infrastruktury tramwajowej w ramach projektu TAT?
Autobusy co 2,5 minuty
Nowy korytarz autobusowy o długości 2,7 kilometra łączy pętlę przy ulicy Kajdasza z centrum Wrocławia. Został zbudowany w ciągu 18 miesięcy i kosztował ok. 50 milionów złotych – inwestycję współfinansowano z rządowego programu Polski Ład. Trasa obejmuje 5 par przystanków (m.in. przy ul. Bardzkiej, Konduktorskiej i Kopycińskiego) oraz nową pętlę z parkingiem „park and ride” na 57 aut i zadaszonym parkingiem rowerowym.
Jak podkreśla Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia, nowa infrastruktura skróci czas dojazdu do centrum miasta do 13–18 minut, a autobusy w szczycie kursują nawet co 2,5 minuty. Trasa obsługiwana będzie przez 50 autobusów MPK Wrocław, a nad realizacją kursów czuwać będzie 130 kierowców i 150 pracowników zaplecza technicznego.
Otwarcie korytarza umożliwiło wprowadzenie nowej siatki połączeń MPK Wrocław. Linia 148 została przedłużona do pętli Jagodno, tworząc bezpośrednie połączenie z Leśnicą. Linia N połączyła Jagodno z Psim Polem. Nadal z nowej trasy korzystać będzie linia 110. Dodatkowo:
- Linia 145 kończy kurs na przystanku Vivaldiego (zamiast ronda Iwiny),
- Linia 310 została wydłużona do ronda Iwiny,
- Linie 112 i 113 będą dojeżdżać aż do Galerii Dominikańskiej, ułatwiając dostęp do głównego węzła przesiadkowego mieszkańcom Wojszyc i Ołtaszyna.
Jak podsumowuje Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu, nowe rozkłady i trasy dostępne są online i na przystankach – z kodami QR ułatwiającymi dostęp do informacji. To największa od lat zmiana organizacyjna w tej części miasta. Wrocław nie tylko wprowadza nowy standard transportu zbiorowego, ale przygotowuje grunt pod dalszy rozwój infrastruktury tramwajowej. Jagodno staje się wzorem dla przyszłych inwestycji zrównoważonej mobilności.
Tramwaj na horyzoncie
Docelowo w śladzie dzisiejszej trasy autobusowej ma zostać zbudowane torowisko tramwajowe. Jak zapowiada Michał Młyńczak, wiceprezydent Wrocławia, zakończono przetarg na projekt tej inwestycji – uwzględniający również rozbudowę ul. Buforowej do czterech pasów. Dokumentację za kwotę 3.808.941 PLN brutto przygotuje wyłoniony wykonawca w terminie 18 miesięcy.
Już teraz część infrastruktury przygotowano pod przyszłe torowisko – perony są dostosowane do tramwajów, podbudowa jezdni wykonana została z betonu pod kątem ciężaru tramwajów, a na trasie zamontowano już pierwsze słupy trakcyjne i pozostawiono rezerwy pod instalacje.
Zmiany dotyczą nie tylko pasażerów, ale też kierowców. Od 5 maja zlikwidowany zostaje dotychczasowy buspas na „starej Buforowej”. Będzie on teraz dostępny dla ruchu ogólnego, a część ulic będzie dwukierunkowa – np. odcinek od ul. Malinowskiego do Granicznej. Jak informuje Elwira Nowak, dyrektorka Wydziału Inżynierii Miejskiej, dzięki temu poprawi się płynność ruchu lokalnego.
Inwestycja w liczbach
Nowa Trasa Autobusowa na Jagodno to także imponujące liczby:
- 50 mln PLN – całkowity koszt inwestycji
- 3.600 m³ betonu – użytego do podbudowy jezdni
- 185 latarni drogowych i 48 oświetlających przystanki
- 6.360 m – nowa sieć energetyczna
- 3.150 m – długość kanalizacji deszczowej
- 1.915 m – łączna długość peronów i chodników
- 1.640 m² – powierzchnia parkingu P+R
- 44 przykanaliki – pod przyszłe odwodnienie torowiska
- 19.965 m² – powierzchnia całego korytarza transportowego
Komentarze