Wielki Test Mobilności Miejskiej w Warszawie, czyli porównajmy koszty podróży
Wyniki Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2024 jednoznacznie pokazują, że w dużych miastach prywatne samochody są jednym z najmniej efektywnych środków transportu.
Alternatywy takie jak rowery czy transport publiczny są nie tylko bardziej ekonomiczne, ale także korzystniejsze dla środowiska. To pierwsze wnioski z badania przeprowadzonego przez firmę Arval Service Lease Polska, która po raz kolejny zweryfikowała, jakim środkiem transportu najszybciej i najefektywniej poruszać się w gęstym ruchu miejskim.
Spis treści:
- Jakie środki transportu wypadły najlepiej pod względem kosztów i ekologii w Wielkim Teście Mobilności Miejskiej 2024?
- Jakie są roczne koszty dojazdów samochodem spalinowym z przedmieść do centrum miasta według testu?
- Które z analizowanych środków transportu osiągnęły najwyższą średnią prędkość w mieście?
Ranking kosztów
Na podstawie danych zebranych w teście, dotyczących pokonanej odległości na poszczególnych trasach, można oszacować roczne koszty przejazdów dla każdej z tras. Dla obliczeń rocznych kosztów przyjęto, że przejazdy odbywają się w dwie strony – z domu do pracy i z pracy do domu – każdego dnia roboczego roku (średnio 250 dni w roku).
I tak, użytkownik samochodu elektrycznego pokonujący najdłuższą trasę w Wielkim Teście Mobilności Miejskiej (trasa nr 6) w jedną stronę pokonuje około 19 km dziennie, zatem w dwie strony to blisko 38 km – rocznie to 9 500 km. Kierowca auta spalinowego, korzystający z dłuższej, ale szybszej trasy biegnącej drogą ekspresową, zrobi rocznie około 10 000 km.
Pierwszy na energię elektryczną wyda niemal 1 650 zł. Zaś kierowca samochodu spalinowego (auto spalinowe,
bez napędu hybrydowego) na pokonanie swojego dystansu wyda na paliwo ponad 5 000 zł!
Doliczając do tego przeszło 10 000 zł niezbędne na pozostawienie samochodu na 8,5 h dziennie w strefie płatnego parkowania sprawia, że podróżowanie autem spalinowym z dalekich przedmieść do centrum Warszawy, to roczny wydatek ponad 15 000 złotych.
Pasażer komunikacji miejskiej na bilety okresowe wyda w trakcie roku 1 120 zł, a kierowca skutera elektrycznego przeznaczy na ładowanie zaledwie 520 zł, zaś rowerzysta ładujący baterię roweru elektrycznego nieco ponad 150 zł na rok.
Na krótszych, 8-10-kilometrowych trasach kierowcy samochodów elektrycznych wydadzą 700-750 zł rocznie, a kierowcy aut hybrydowych około 1 300-1 400 zł rocznie, bez kosztów parkowania, które – przypomnijmy – wynoszą ponad 10 000 zł na rok. Kierowca oszczędnego samochodu spalinowego musi się na takiej trasie liczyć z wydatkiem sięgającym nawet 1 900 zł rocznie.
Użytkownik elektrycznego skutera wyda na dojazdy na takim odcinku około 240-250 zł, zaś rowerzysta korzystający z elektrycznego wspomagania około 60-80 zł rocznie.
Przewaga rowerów konwencjonalnych w zakresie emisji CO2 jest oczywista – nie emitują one żadnych spalin. Kolejne miejsce na podium, jeżeli chodzi o niską emisję CO2, zajmują rower elektryczny oraz skuter elektryczny – które choć zużywają znikome ilości energii, to jednak w polskich warunkach emisja CO2e musi być uwzględniana z uwagi na wysoką emisyjność polskiej energetyki zapewniającej prąd w gniazdku przeciętnego odbiorcy. Na kolejnych pozycjach plasuje się komunikacja miejska
Rowery – szybkie, tanie i ekologiczne
Testy wykazały, że rower konwencjonalny zajął najwyższe miejsce w klasyfikacji, zdobywając 150 punktów na 168 możliwych. Wynika to z faktu, że rower jest bezkonkurencyjny pod względem kosztów użytkowania – nie generuje emisji spalin i nie wymaga opłat za parkowanie, co czyni go najtańszym środkiem transportu. Rower elektryczny, choć nieco droższy w eksploatacji, nadal pozostaje wysoce efektywnym i ekologicznym wyborem, zdobywając drugie miejsce w klasyfikacji.
Komunikacja miejska – stabilna alternatywa
Mimo że transport publiczny często ustępuje pod względem prędkości jednośladom, to komunikacja miejska wyróżnia się swoją dostępnością, regularnością oraz przystępnymi kosztami. Autobusy, tramwaje i metro są powszechnie dostępne, a ich emisja CO₂ w przeliczeniu na pasażera jest znacznie niższa niż w przypadku samochodów, co czyni je ekologiczną alternatywą. W Warszawie, komunikacja miejska jest również jedną z najtańszych w Europie.
Samochody – problem z parkowaniem i kosztami
Samochody, zwłaszcza spalinowe, generują największe koszty związane z parkowaniem w miejskich strefach, gdzie roczne opłaty mogą wynosić ponad 10 000 zł. W porównaniu do komunikacji miejskiej, która jest wolniejsza o kilka minut, samochody nie rekompensują wyższych kosztów podróży. Samochody elektryczne mają przewagę dzięki możliwości darmowego parkowania i jazdy buspasami, ale ich wysoka cena zakupu i koszty utrzymania sprawiają, że wciąż pozostają mniej dostępne niż inne formy transportu.
Skutery elektryczne – najszybsze w mieście
Najwyższą średnią prędkość (24 km/h) osiągnęły skutery elektryczne, które są idealnym rozwiązaniem w gęstym ruchu miejskim, gdzie często wygrywają z samochodami. Ich zaletą jest także brak problemów z parkowaniem oraz niski koszt eksploatacji, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla osób poruszających się po mieście.
Wnioski z Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej wskazują, że poruszanie się po mieście rowerem lub korzystanie z komunikacji miejskiej jest nie tylko korzystne dla zdrowia, ale również dla portfela. Oba te środki transportu są także bardziej przyjazne środowisku, co przekłada się na lepszą jakość powietrza w miastach.
Więcej o WTMW na https://www.arval.pl/sites/default/files/146/2024/10/Wielki%20Test%20Mobilnosci%20Miejskiej%202024%20-%20raport%20-%20rozkladowki.pdf
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze