Wielki przetarg na nowy system biletowy dla Warszawskiego Transportu Publicznego tylko z jedną ofertą
9 maja 2025 roku nastąpiło otwarcie ofert w bardzo długo oczekiwanym – od października 2023 roku (!) – przetargu na realizację Warszawskiego Systemu Biletowego.
Do postępowania wpłynęła tylko jedna firma, a oszacowana przez stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego wartość kontraktu to ponad 315 mln zł. Takiego biletowego zamówienia w Polsce jeszcze nie było! O tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe technologie mają zostać wdrożone w ramach systemu biletowego w Warszawie?
- Jaka firma złożyła jedyną ofertę w przetargu?
- O ile przekracza ona budżet zamawiającego?
Warszawskie zamówienie, którego formalna nazwa to „System biletowy Warszawskiego Transportu Publicznego”, ma całkowicie zmodernizować sposób zakupu i kasowania biletów w stolicy. Przetarg prowadzony jest przez ZTM Warszawa w trybie przetargu nieograniczonego i dotyczy zaprojektowania, wdrożenia i utrzymania systemu sprzedaży biletów opartych m.in. na płatnościach zbliżeniowych, aplikacjach mobilnych, smartfonach, smartwatchach oraz kodach QR. Nowy system zastąpi przestarzałe bilety z paskiem magnetycznym i zakłada automatyczne naliczanie taryf na podstawie rzeczywistego wykorzystania komunikacji.
Oferta, która wpłynęła w postępowaniu, pochodzi od Mennica Polska S.A. z Warszawy i opiewa na 348.356.805,70 PLN brutto, co przy stawce VAT 23% oznacza 283.216.100 PLN netto. W porównaniu do kwoty, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia – 315.466.710 PLN brutto, oferta jest droższa o 32.890.095,70 PLN, czyli niemal 10,4% ponad budżetem.
Co dalej?
Tym samym ZTM Warszawa będzie musiał rozważyć zwiększenie finansowania lub renegocjacje. Mimo przekroczenia budżetu, różnica nie jest na tyle drastyczna, by z góry przesądzać unieważnienie postępowania. Zwłaszcza, że cały projekt ma kluczowe znaczenie dla cyfryzacji transportu publicznego w aglomeracji.
Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Rozwiązania techniczne – 25%
✅ Gwarancja – 15%
W ramach punktacji technicznej oceniane będą m.in. zastosowanie nowoczesnych metod identyfikacji i weryfikacji nośników biletów, możliwość rozliczania przejazdów w czasie rzeczywistym, funkcje zarządzania taryfami dynamicznymi i sposób integracji z innymi kanałami komunikacyjnymi.
System ma być uruchamiany stopniowo – jego wdrożenie planowane jest na lata 2025–2026, a pełna funkcjonalność ma być dostępna dla pasażerów w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy. System będzie umożliwiać automatyczne naliczanie najkorzystniejszej taryfy na podstawie liczby przejazdów lub pokonanej odległości oraz cyfrowe przypisanie biletu do nośnika płatności.
Dokumentacja przetargowa dostępna jest pod adresem: 👉 https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/111185/details
Oto gotowy akapit w formie branżowej pigułki na podstawie dostarczonego materiału, do wykorzystania w artykule lub notatce prasowej dla TransInfo:
Warszawski System Biletowy coraz bliżej
Nowy etap wdrożenia Warszawskiego Systemu Biletowego (WSB) oficjalnie ruszył. Już za dwa lata mieszkańcy stolicy będą mogli zapłacić za przejazd kartą płatniczą, smartfonem, smartwatchem lub skasować papierowy bilet z kodem QR. System automatycznie przypisze przejazd do użytego nośnika i – po zakończeniu dnia – obliczy najkorzystniejszą taryfę, której koszt nie przekroczy wartości biletu 24-godzinnego.
W przyszłości wystarczy samo przyłożenie karty do kasownika przy wejściu i wyjściu z pojazdu – bez potrzeby zakupu biletu z góry. Całość oparta będzie o mechanizm automatycznego rozliczania przejazdów, a bilety zostaną w pełni zdigitalizowane. Dzięki dialogowi konkurencyjnemu z potencjalnymi wykonawcami ZTM precyzyjnie określił wymagania systemowe i technologiczne. To ma zagwarantować wysoki poziom integracji, niezawodność i wygodę użytkowania. Wdrożenie systemu planowane jest na lata 2025–2026.
Komentarze