Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawski Transport Publiczny we wrześniowym Barometrze. Mocna piątka

infotrans
29.11.2024 14:02
0 Komentarzy

Mamy wrześniowe wyniki badań "Barometru Warszawskiego", które zleca ratusz, a wykonuje pracownia badawcza PBS Sopot.

Jak wynika z raportu, Warszawski Transport Publiczny spełnia wiele oczekiwań mieszkańców, ale istnieje kilka kluczowych obszarów wymagających poprawy, takich jak punktualność, ceny biletów oraz zmniejszenie zatłoczenia pojazdów. Poprawa tych aspektów mogłaby przyczynić się do wzrostu satysfakcji mieszkańców i dalszego zwiększenia udziału komunikacji miejskiej w całej warszawskiej mobilności.

SPIS TREŚCI:

  1. Jaką ocenę w skali 1-10 uzyskała komunikacja miejska w Warszawie?
  2. Jakie elementy warszawskiej komunikacji miejskiej oceniono najwyżej?
  3. Co najczęściej krytykowali mieszkańcy w kontekście transportu publicznego?
Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024
Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024

Komunikacja miejska

Mieszkańcy bardzo dobrze oceniają Warszawski Transport Publiczny – wynika w z najnowszego Barometru Warszawskiego, czyli badania potrzeb, postaw i opinii na temat jakości funkcjonowania stolicy. Aż 96 proc. udzielających odpowiedzi uznaje funkcjonowanie komunikacji miejskiej, obok bezpieczeństwa, czystości i porządku i bezpieczeństwa na drogach, za najważniejszy obszar życia w mieście, a 89 proc. respondentów uważa, że jest on dobrze zarządzany (30 proc. bardzo dobrze i raczej dobrze 59 proc.).

Korzystanie z komunikacji miejskiej codziennie lub prawie codziennie zadeklarowało 42 proc. badanych. W ogólnej ocenie jakość podróżowania WTP warszawiacy oceniają na 7,61 – w skali 10 stopniowej (gdzie 10 to ocena bardzo dobra a 1 bardzo zła). W szkolnej skali byłaby to „mocna czwórka”.

Wśród 77 proc. warszawiaków, przemieszczających się do pracy, na uczelnię czy do szkoły, 66 proc. deklaruje, że wybiera przy tej okazji transport publiczny. To pasażerowie, którzy przemieszczają się komunikacją miejską regularnie. Większości z nich dotarcie do celu zajmuje nie więcej niż 30 min. (do 15 minut – 8 proc., 16-30 minut – 40 proc.). Około 23 proc. badanych w ogóle nie musi dojeżdżać.

Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024
Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024

Częstotliwość kursowania, bezpieczeństwo w pojazdach, sieć połączeń, punktualność oraz czystość w pojeździe są ważne dla co najmniej 95 proc. warszawiaków.

Mieszkańcy biorący udział w badaniu oceniali różne cechy komunikacji miejskiej m.in. częstotliwość kursowania, sieć połączeń, bezpieczeństwo w pojazdach, punktualność, czystość w pojeździe i temperaturę w środku, informacje dla pasażerów, oznaczenia, czy jakość taboru. Okazuje się, że warszawiacy najbardziej zadowoleni są z: jakości taboru i informacji (82 proc.), bezpieczeństwa w pojazdach (81 proc.), liczby przystanków (79 proc.). Najmniejsze zadowolenie wzbudzają jednak ceny biletów, które w Warszawie nie zmieniły się od 2013 roku i dziś są jednymi z najniższych w Polsce.

Autobusy nocne nadal mają swoich fanów, ale maleje liczba osób regularnie z nich korzystających – to ok. 0,5 proc. badanych (w zeszłym roku ok. 1 proc.), a przynajmniej raz w tygodniu ok. 2 proc. (poprzednio 3 proc.). Równocześnie zwiększyła się jednak grupa osób, którym czasami zdarza się przejazd nocnym autobusem, do ok. 20 proc. (18 proc. w zeszłym roku).

Na podstawie wyników z raportu dotyczącego Barometru Warszawskiego III fali 2024 można poddać ocenie funkcjonowanie warszawskiego transportu publicznego:

Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024
Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024

mocne plusy

Zdaniem badanych pozytywne aspekty Warszawskiego Transportu Publicznego to:

  1. Częstotliwość korzystania:
    • 2/3 mieszkańców Warszawy korzysta z komunikacji miejskiej przynajmniej raz w tygodniu, co wskazuje na jej znaczenie w codziennym życiu warszawiaków
  2. Ocena jakości transportu:
    • Komunikacja miejska została oceniona na 7,61 w skali 1-10, co jest najwyższą oceną w porównaniu do innych form transportu, takich jak rowery czy samochod
    • Najwyżej oceniane elementy komunikacji miejskiej to jakość taboru oraz informacja i oznaczenia w pojazdach (82% pozytywnych opinii)
  3. Znaczenie sieci połączeń:
    • Sieć połączeń uznawana jest za bardzo ważną przez 70% mieszkańców, co pokazuje istotność dostępności komunikacyjnej w codziennym funkcjonowaniu miasta
  4. Bezpieczeństwo:
    • Bezpieczeństwo w pojazdach oraz punktualność komunikacji miejskiej są oceniane jako bardzo ważne aspekty, co pokazuje priorytety mieszkańców
Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024
Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024

Wyzwania i słabości:

  1. Ceny biletów:
    • Jednym z najczęściej krytykowanych aspektów są ceny biletów, które pozytywnie oceniło tylko 60% badanych
  2. Punktualność:
    • Punktualność pojazdów uzyskała stosunkowo niską ocenę, bo tylko 67% mieszkańców oceniło ją pozytywnie
  3. Zatłoczenie pojazdów:
    • Liczba pasażerów w pojazdach (czyli ich zatłoczenie) jest kolejnym słabym punktem, który uzyskał 62% ocen pozytywnych
  4. System "Parkuj i Jedź":
    • Korzystanie z parkingów P&R jest marginalne, bo tylko 2% mieszkańców korzysta z nich przynajmniej raz w tygodniu, co sugeruje potencjalne problemy z dostępnością lub atrakcyjnością tego systemu.

Link do pełnych badań: https://um.warszawa.pl/documents/55043703/0/BW_III+fala_2024_raport_20241022.pdf/a92e596a-df5d-832d-8c5a-cb526db98c32?t=1730882071316

Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024
Warszawiacy lubią komunikację miejską - badanie 09 2024

Komentarze