Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawski Transport Publiczny: Nowy system biletowy za dwa lata

infotrans
20.06.2024 12:03
0 Komentarzy

Milowym krokiem w rozwoju Warszawskiego Transportu Publicznego ma być wprowadzenie nowego systemu biletowego, nad którym trwają prace.

W październiku 2023 roku ogłoszono postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór wykonawcy. O postępach w ramach tego postepowania ostatnio rozmawialiśmy z rzecznikiem prasowym ZTM w Warszawie, Tomaszem Kunertem:

Spis treści:

  • Kiedy umowa na nowy system biletowy w Warszawie?
  • Jakie będzie miał funkcjonalności nowy starem biletowy Warszawskiego Transportu Publicznego?
Warszawski Transport Publiczny: Nowy system biletowy za dwa lata
Warszawski Transport Publiczny: Nowy system biletowy za dwa lata

szybko, łatwo, komfortowo i intuicyjnie

Taki właśnie system biletowy chce wdrożyć stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego. Ma on umożliwić opłatę za przejazd za pomocą karty płatniczej, telefonu, smartwatcha oraz karty miejskiej. Pozwoli także zaplanować podróż – wskaże najkorzystniejszą trasę, którą zmieni w razie konieczności! Oznacza to, że pasażerowie nie będą musieli się martwić o zakup biletów i ich kasowanie, a sama podróż przebiegnie szybko i sprawnie. Bezpieczeństwo gwarantować będzie współpraca z doświadczonymi i sprawdzonymi partnerami specjalizującymi się w płatnościach bezgotówkowych: Visa i MasterCard.

Rozwiązanie oparte na biletach na karcie płatniczej czy w aplikacji w pełni zostanie wprowadzone za około dwa lata. Założenie systemu jest takie, by aktywność pasażera przy kupnie biletu była ograniczona do minimum. Warszawa korzysta przy jego budowie z doświadczeń innych miast, które już wprowadziły tego typu nowoczesne systemy.

-„Nowy system biletowy, który jeszcze bardziej ułatwi podróż i ją uelastyczni, będzie argumentem, żebyśmy pozyskiwali nowych pasażerów. Aczkolwiek oczywiście są też tacy, którzy z samochodu nigdy się nie przesiądą, ale jest ta grupa, która swoje podróże miesza i jesteśmy w stanie o tę grupę zawalczyć – powiedział w wywiadzie dla agencja Newseria Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka pionu handlowego Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawi
Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie

czterech chętnych

Cały czas trwa postępowanie w zakresie na wybór wykonawcy nowego systemu biletowego. Oferenci z którymi prowadzony jest dialog to: Mennica Polska S.A.; konsorcjum MERA – SERWIS SGL SP. Z O.O. SKA, Eviden Polska S.A., Atos Poland sp. z o.o.; Cubic Transportation Systems Limited oraz konsorcjum Orange Polska S.A., Integrated Solutions Sp. z o. o. , Ridango AS.

-” Postępowanie na wybór wykonawcy nowego systemu biletowego jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Po zgłoszeniu wniosków od zainteresowanych firm wybrane zostały cztery, z którymi  8 kwietnia rozpoczęliśmy dialog konkurencyjny. Nie ma wydłużania procedur, postępowanie przeprowadzane jest zgodnie z założonym harmonogramem. Z każdym z nich spotkania dotyczą pięciu bloków tematycznych, w jednym tygodniu z jednym oferentem omawiane są wszystkie z nich. Zakończenie dialogu planowane jest na 24 maja, następnie na podstawie zebranych materiałów w kolejnych tygodniach opracowany zostanie OPZ. Potem będzie on zaprezentowany wykonawcom i zostaną zaproszeni do składnia ofert. We wrześniu planujemy podpisanie umowy – powiedział rzecznik prasowy ZTM w Warszawie, Tomasz Kunert.

Warszawska skala

W 2023 roku Warszawski Transport Publiczny przewiózł łącznie prawie miliard pasażerów, co w trzymilionowej aglomeracji można uznać za duży sukces. Również to, że 75 proc. mieszkańców dobrze ocenia jakość stołecznego transportu.

Patrząc na korki w godzinach szczytu oraz zapełnione parkingi w wielu miejscach w Warszawie, można pomyśleć, że stołeczna komunikacja miejska nie przekonuje wielu osób, które wciąż wolą własny samochód i nie decydują się na dojazd metrem czy tramwajem. Liczby jednak przeczą tej tezie. Statystyki pokazują, że Warszawski Transport Publiczny przyciąga do siebie coraz więcej osób. 

– Liczba osób korzystających w Warszawie z komunikacji miejskiej jest gigantyczna. W roku 2023 z podróży wszystkimi środkami transportu publicznego w naszym mieście skorzystało blisko miliard pasażerów. Ta liczba wzrosła w stosunku do roku poprzedniego, roku 2022, kiedy te wartości również były satysfakcjonujące – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

W 2023 roku w raporcie „Quality of Living City”, przygotowanym przez Komisję Europejską, Warszawa znalazła się w pierwszej dziesiątce spośród wszystkich europejskich miast w trzech kategoriach: łatwość znalezienia pracy, poprawa jakości życia w ciągu ostatnich pięciu lat oraz właśnie jakość transportu publicznego.

Najsilniejszym argumentem za przesiadką z samochodu osobowego do transportu publicznego w Warszawie jest integracja systemów biletowych, która ułatwia przemieszczanie się po mieście i całej aglomeracji oraz obniża koszt takiego „łączonego” przejazdu. 

 Jeśli chodzi o pozyskiwanie pasażerów, Warszawski Transport Publiczny realizuje szereg różnych zadań. Jednym z nich jest integracja taryfowa, która odbywa się mimo braku jeszcze nowego systemu biletowego. Na jednym bilecie pasażer może przejechać tramwajem, autobusem, metrem czy Szybką Koleją Miejską – zauważyła Agnieszka Siekierska-Otłowska. – Do tego mamy kwestie związane z honorowaniem biletów w kolejach regionalnych, między innymi Kolejach Mazowieckich czy Warszawskiej Kolei Dojazdowej. My honorujemy ich bilety, oni honorują nasze, co ułatwia podróżowanie po całej aglomeracji.

Komentarze