Warszawski system biletowy od Mennicy? Jedna propozycja za prawie 350 mln zł
Jedna oferta, duże pieniądze, ogromne oczekiwania, czyli Mennica Polska jedynym graczem w przetargu na Warszawski System Biletowy.
9 maja 2025 roku odbyło się długo wyczekiwane otwarcie ofert w przetargu na wdrożenie Warszawskiego Systemu Biletowego (WSB). W postępowaniu, prowadzonym przez stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego od października 2023 roku, udział wzięła tylko jedna firma. To największy biletowy kontrakt w Polsce. O tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe funkcje ma oferować Warszawski System Biletowy po wdrożeniu przez Mennicę Polską?
- Dlaczego oferta Mennicy Polskiej może być mimo wszystko zaakceptowana, mimo że przekracza budżet?
- W czym Warszawa może wyprzedzić inne polskie miasta po wdrożeniu tego systemu?
Jeden system
Przedmiotem zamówienia jest stworzenie nowoczesnego, zintegrowanego systemu sprzedaży i kontroli biletów dla pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego. Zakres obejmuje zarówno zaprojektowanie, wdrożenie, jak i wieloletnią obsługę infrastruktury – w tym kasowników, aplikacji mobilnych i portalu pasażera. Nowy system ma umożliwiać m.in. płatność kartą, smartfonem, smartwatchem oraz za pomocą biletów z kodem QR, a w przyszłości również rozliczenia taryfowe za rzeczywiście przejechane kilometry lub liczbę przystanków.
W odpowiedzi na przetarg wpłynęła tylko jedna propozycja – złożona przez Mennicę Polską S.A.. Wartość oferty wynosi 348.356.805,70 PLN brutto, co przy stawce VAT 23% oznacza 283.216.100 PLN netto.
Tymczasem budżet, który ZTM Warszawa zamierzał przeznaczyć na realizację tego zadania, to 315.466.710 PLN brutto.
Oznacza to, że jedyna oferta przekracza zakładany budżet o 32.890.095,70 PLN, czyli o niemal 10,4%. W praktyce może to oznaczać konieczność zwiększenia środków lub unieważnienie postępowania.
Ocena oferty
Propozycja Mennicy Polskiej jest kompleksowa, ale jej jedyną przewagą pozostaje fakt, że… jest jedyna. Mocną stroną oferty jest niewątpliwie doświadczenie wykonawcy w podobnych systemach w Polsce oraz skala techniczna rozwiązania. Słabością – cena przekraczająca budżet i ograniczona konkurencyjność, co w praktyce pozbawia ZTM narzędzia porównania alternatywnych rozwiązań czy możliwości optymalizacji.
O ile budżet zostanie zwiekdzony, oferta będzie oceniana według poniższych kryteriów:
✅ Cena – 60%
✅ Rozwiązania techniczne – 25%
✅ Gwarancja – 15%
W punktacji technicznej szczególną wagę ma zastosowanie nowoczesnych metod weryfikacji biletów, zarządzania taryfami dynamicznymi, integracja z systemami miejskimi oraz możliwość rozliczeń w czasie rzeczywistym.
System ma zostać wdrożony w latach 2025–2026, a jego pełna funkcjonalność ma być dostępna najpóźniej dwa lata po podpisaniu umowy. Kluczowe funkcje, takie jak inteligentne rozliczanie taryf, cyfrowe przypisanie biletu do karty płatniczej czy dynamiczna optymalizacja kosztów przejazdu, mają zrewolucjonizować sposób korzystania z komunikacji miejskiej w Warszawie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze