Warszawa ma umowę z Yunex (ex Siemens) na Zintegrowany System Zarządzania Ruchem
Warszawski Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę na obsługę nowoczesnego Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, który wykorzystuje m.in. sztuczną inteligencję.
ZSZR dostosowuje sterowanie sygnalizacją świetlną do natężenia ruchu i reaguje na zdarzenia drogowe, a przede wszystkim priorytetowo traktuje pojazdy komunikacji miejskiej. W ramach umowy operator ma za zadanie opracować strategię rozwoju systemu, również z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Jedną z możliwych do wprowadzenia funkcji jest „cyfrowy bliźniak” do przeprowadzania testów.
Rozkład jazdy:
- Ile skrzyżowań obejmie nowa umowa na obsługę Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem w Warszawie?
- Jakie modernizacje i wymiany infrastruktury przewidziano w ramach kontraktu z firmą Yunex?
- Do czego w ZSZR ma służyć „cyfrowy bliźniak” i jakie możliwości daje ta technologia?
Umowa a z Yunex
System zaczął działać w Warszawie w 2008 roku i obejmował wówczas zaledwie 37 skrzyżowań. Teraz obejmuje już niemal 500 skrzyżowań. Przez kolejne 6 lat obsługą systemu zajmie się spółka Yunex (ex Siemens), z którą ZDM podpisał umowę. Oferta firmy wyniosła ponad 223,5 mln zł.
Podstawą nowej umowy będzie zarządzanie systemem 479 skrzyżowań – przede wszystkim na głównych ciągach komunikacyjnych w Warszawie
– Chcemy przejść stopniowo na sterowanie całymi korytarzami drogowymi – zamiast pojedynczymi skrzyżowaniami. Nowy system pozwoli m.in. lepiej rozładowywać korki – dopasowując cykle sygnalizacji i kierując za jej pomocą, w niektórych miejscach, ruch na alternatywne trasy. Ale nie rezygnujemy z wykwalifikowanych specjalistów – możliwe będzie również „ręczne” reagowanie na sytuację na warszawskich drogach. W Centrum Sterowania całą dobę czuwać będą operatorzy, którzy – w razie potrzeby – ustawią taki program sygnalizacji, który lepiej obsłuży konkretne skrzyżowanie w danym momencie – wyjaśnił dyrektor ZDM Łukasz Puchalski.
Dotychczas system dostosowywał cykle świateł do natężenia ruchu. Teraz będzie również samodzielnie reagować na przypadkowe zdarzenia na drogach oraz podpowiadać optymalne rozwiązania. System dostanie również więcej informacji, ponieważ algorytm będzie „zasilany” danymi z systemu Automatycznych Pomiarów Ruchu, który zintegrowany zostanie z ZSZR.
Kolejnym filarem umowy będzie rozbudowa systemu.
-„W przeciwieństwie do poprzedniej umowy, tym razem operator systemu będzie musiał go stale unowocześniać. Będzie podłączał do niego ok. 20 nowych skrzyżowań rocznie. Rozbuduje również system pomiarowy. Będzie miał także za zadanie włączenie do ZSZR jednego z kluczowych korytarzy do centrum Warszawy – al. Niepodległości (w tym zaprojektowanie tam trasy rowerowej)” – zaznaczył stołeczny ratusz.
Co się zmieni?
W ramach nowej umowy operator w czasie jej trwania wymieni również przestarzałe urządzenia do monitorowania ruchu na ok. 50 skrzyżowaniach, a także ok. 300 słupów, 30 km kabli oraz 720 automatycznych detektorów. Modernizację przejdą również systemy bezpieczeństwa w tunelu Wisłostrady. Przygotowany zostanie też projekt dla ronda Zesłańców Syberyjskich wprowadzający w tamtejszym tunelu dwa pasy ruchu, które na razie funkcjonują tam czasowo.
W ramach umowy operator ma za zadanie opracować strategię rozwoju systemu, również z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Jedną z możliwych do wprowadzenia funkcji jest „cyfrowy bliźniak”. To platforma do testowania, przewidywania i projektowania zmian w ruchu.
– Stawiamy na nowoczesne technologie. Dlatego do planowania potoków ruchu w mieście wykorzystamy sztuczną inteligencję. ZSZR będzie miał drugą, cyfrową i samouczącą się platformę, która przewidzi i zaprojektuje zmiany w ruchu. Im więcej zdarzeń przeanalizuje, tym lepsze rozwiązania zaprojektuje – zaznaczył Łukasz Puchalski.
Na ZSZR składają się różne systemy:
- sterowania ruchem drogowym – oparty o sygnalizacje świetlne, z których każda korzysta z pakietu programów dostosowanych do zmian w ruchu, do których informacje spływają z detektorów, czujników i kamer;
- priorytetu dla komunikacji publicznej – który polega na wymianie informacji między sterownikami sygnalizacji a tramwajami, na podstawie ich pozycji GPS;
- monitoringu wizyjnego – 240 rejestrujące kamery obrotowe na skrzyżowaniach, które na bieżąco pokazują sytuację na ulicach; zarządzania tunelem w ciągu Wisłostrady – automatycznie wykrywa zdarzenia na podstawie obrazu z 80 kamer;
- gromadzenia danych o ruchu przy pomocy 16 zdalnych stacji pomiarowych; informacji dla kierowców o utrudnieniach w ruchu – polega na wyświetlaniu informacji o utrudnieniach w ruchu na tablicach zmiennej treści nad największymi ulicami;
- informacji pogodowej; internetowy zszr.waw.pl – z informacją na temat poziomu swobody ruchu na ulicach oraz pozwalający na symulację ruchu drogowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze