Warszawa Gdańska: Nowe przejście podziemne dla pasażerów – opóźnione ale z muralem
Pasażerowie na stacji Warszawa Gdańska skorzystają z nowego przejścia podziemnego później niż zakładano, bo w II kwartale 2026 roku.
Na ścianach przejścia powstanie za to mural o powierzchni całkowitej około 550 mkw.
Rozkład jazdy:
- W ilu przetargach w lipcu 2025 roku wystartowała firma Martruck Pojazdy Specjalne?
- Który z przetargów unieważniono z powodu przekroczenia budżetu przez wszystkich oferentów?
- W którym postępowaniu oferta Martrucka była najtańsza i objęta aż 48-miesięczną gwarancją?
Co będzie?
Od strony ulicy Słonimskiego i węzła przesiadkowego na komunikację miejską powstał już około 90-metrowy łącznik z istniejącym tunelem. Również od strony północnej zbudowano już główną część nowego przejścia. Trwają prace przy scaleniu tych dwóch elementów.
Dyrektor Regionu Centralnego, Centrum Realizacji Inwestycji, PKP PLK SA Krzysztof Pietras przekazał w poniedziałek podczas spotkania na terenie inwestycji z dziennikarzami, że dojście na każdy peron zapewnią schody stałe, ruchome i winda.
Na każdym peronie zostanie zbudowana wiata o długości 270 metrów (od kładki do kładki), która będzie pokrywała całą przestrzeń peronu. Sumarycznie cztery perony dadzą ponad kilometr wiaty.
– To ułatwi pasażerom oczekiwanie na pociąg czy przesiadanie się. Nie będą narażeni na niekorzystne warunki atmosferyczne – zaznaczył Pietras.
Na wyremontowanych peronach zamontowana zostanie nowa mała architektura, ławki czy przepierzenia dla pasażerów, a także nowy system informacji pasażerskiej.
– Nawierzchnie i płyty pozostają stare, wykorzystujemy elementy istniejące. Demontujemy całe nawierzchnie, wykonujemy nową podbudowę zasadniczą pod kostkę, tak, by wyrównać poziomy peronu. I starą kostkę, która nadaje się do użytku, wykorzystujemy ponownie – przekazał kierownik budowy z ramienia wykonawcy firmy PORR SA Daniel Czajkowski.
Jakie opóźnienie?
Kolejarze planują do 9 sierpnia uruchomić perony 4. i 5. oraz tory przy nich. Kolejnym etapem będzie remont peronu 3., a potem 2. Zmiany zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy.
– Do końca pierwszego półrocza 2026 r. oddamy przejście podziemne, a do końca stycznia, myślę, że uruchomimy wszystkie tory i perony – zaznaczył Pietras.
Pierwotny termin zakładał oddanie przejścia podziemnego dla pasażerów do końca 2025 r.
– Mamy pewne przesunięcia spowodowane dużą liczbą niezidentyfikowanych kolizji, wysokim poziomem wód gruntowych, gruzem i nieprzewidzianymi elementami w trakcie przygotowania inwestycji – wyjaśnił Pietras.
Plus mural
Na ścianach przejścia zostanie wymalowany mural. Będzie opowiadał historię kolei i Warszawy od lat 20. XX w. do współczesności. Będzie miał szerokość ponad 9,5 metra i wysokość docelową 3,5 metra w najwyższym punkcie.
– Przewidujemy dla całego obiektu wykonanie około 550 mkw. muralu. Będzie to mural monochromatyczny z akcentami kolorystycznymi – powiedział kierownik budowy.
Na długich ścianach przejścia od strony ulicy Słomińskiego będą dwa zasadnicze malunki po obydwu stronach. Jeden o długości ok. 43 metrów, drugi ok. 35 metrów na wysokość 3,5 metra.
– To będą dwa największe pola przeznaczone pod mural. Dla całego przejścia będzie takich pól 10 – dodatkowe będą między wejściami na perony – dodał Czajkowski.
Zaznaczył, że w tych miejscach nie będzie informacji dla pasażerów.
– Kiedy zacznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, pociągi międzynarodowe będą się również zatrzymywać na Warszawie Gdańskiej, więc obciążenie będzie duże – zaznaczył Czajkowski.
W trakcie przebudowy Warszawy Zachodniej ruch również skierowano na Warszawę Gdańską, co spowodowało tłok na peronach, korkowały się też schody.
Koszt inwestycji wynosi około 80 mln zł netto. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie wszystkich peronów planowane jest w I kwartale 2026 r. Nowe przejście dostępne będzie w II kwartale 2026 r. (PAP)
Komentarze