Warszawa: Debata o transporcie publicznym: Nowy system biletowy i remont linii średnicowej
W listopadzie redakcja „Wyborczej zorganizowała debatę, która miała odpowiedzieć na pytanie, jak będzie wyglądał transport w Warszawie i na Mazowszu.
Udział w niej wzięli urzędnicy odpowiedzialni za organizację transportu publicznego w Warszawie i na Mazowszu. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie reprezentowała dyrektor Katarzyna Strzegowska.
Spis treści:
- Jakie są plany Warszawy dotyczące rozwoju infrastruktury metra, a ile linii docelowo ma obsługiwać miasto?
- Jakie nowe połączenia kolejowe w ramach Programu Kolej Plus planowane są na Mazowszu?
- Jakie kroki podejmie miasto w związku z remontem linii średnicowej, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców?
Tanio i wygodnie
To według pasażerów najważniejsze cechy transportu publicznego. Warszawa stale pracuje, aby spełnić te oczekiwania, np. uruchamiając nowe trasy, m.in. otwartą niedawno linię tramwajową do Wilanowa.
Podczas debaty przedstawiono wyniki raportu Better Connected, przygotowanego na zlecenie Hitachi Rail. Wynika z niego, że ponad 80 proc. ankietowanych w Warszawie poparłoby ograniczenie ruchu samochodowego, jeśli istniałaby dobrze zintegrowana i wydajna sieć transportu publicznego jako alternatywa dla samochodów.
A jaki jest dobrze zintegrowany transport? Pasażer wybiera cel podróży, a system podpowiada mu najlepszą i najtańszą trasę. Odpowiedzią na to ma być nowy system biletowy w stolicy. Wprowadzenie intuicyjnego systemu opłat za przejazdy, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii, jest jednym z celów Warszawy na najbliższe 2-3 lata.
– ZTM, wprowadzając nowe technologie, nie zapomni o tych, którzy z nowoczesnymi rozwiązaniami, czy chociaż ze smartfonami, nie są obeznani – mówiła podczas debaty dyrektor Katarzyna Strzegowska, dodając, że władze miasta będą pamiętać o grupach, które nie chcą lub nie mogą korzystać na przykład z coraz popularniejszych biletów elektronicznych.
Dodajmy że obecnie prawie 60 proc. mieszkanek i mieszkańców Warszawy korzysta z transportu publicznego, a ponad 90 proc. jest z niego zadowolonych.
– Jesteśmy z tego dumni i będziemy rozwijać komunikację zbiorową. W tej chwili 28 proc. mieszkańców naszego miasta znajduje się w strefie dojścia pieszo (ok. 1000 m) do stacji metra. Chcemy, żeby transport szynowy dotarł do wszystkich 18 dzielnic stolicy oraz żeby do 2050 roku ponad połowa warszawianek i warszawiaków miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru. Tam, gdzie metra nie będzie, dotrze komunikacja tramwajowa – zapowiada dyrektor stołecznego ZTM.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
pięć linii metra
Podczas spotkania podkreślano ważną rolę kolei w systemie transportowym aglomeracji warszawskiej.- Obserwujemy dość dynamiczny powrót pasażerów do naszych pociągów – powiedział Marek Chmurski. pełnomocnik prezydenta m.st. Warszawy ds. rozwoju infrastruktury kolejowej.
– Wspólnie z samorządem województwa mazowieckiego cały czas rozszerzamy ofertę przewozową. W 2005 r. obsługiwaliśmy dziewięć linii, dziś szesnaście. Przez 20 lat funkcjonowania reaktywowaliśmy wcześniej zawieszone połączenia kolejowe, m.in. na odcinku Nasielsk – Sierpc, czy Radom – Drzewica. W ramach Programu Kolej Plus planujemy uruchomić nowe połączenia kolejowe na linii Sokołów Podlaski – Siedlce, Ostrów Mazowiecka – Małkinia oraz Kozienice – Dobieszyn – mówił Szymon Sobczak z Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego, członek zarządu Spółki Koleje Mazowieckie.
W czasie rozmowy nie zabrakło tematu metra. Waldemar Lasek, zastępca dyrektora Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju w ratuszu przypomniał, że docelowy plan dla Warszawy to pięć linii metra i dodał, że z czasem miasto będzie szło w kierunku większego wykorzystywania technologii w warszawskim metrze.
remont linii średnicowej
Na zakończenie rozmowy poruszono temat remontu linii średnicowej.
– Remont linii średnicowej jest nieunikniony, wszyscy musimy się do tego przygotować. Wiemy, że to wyzwanie – przyznał Waldemar Lasek.
Z kolei Marek Chmurski podkreślił, że prace będą prowadzone etapami. Ten remont wiązać się będzie z potężnymi zmianami w ruchu w mieście. – Mieszkańcy zostaną poinformowani o zmianach w komunikacji ok. 2-3 tygodnie przez rozpoczęciem prac – zapowiedziała dyrektor Strzegowska. – To optymalny okres, aby podać rzeczywisty zakres zmian i przygotować na nie podróżujących – dodała.
Debata „Nowoczesny transport publiczny w Warszawie i na Mazowszu. Inwestycje i plany” była częścią cyklu „Wyborczej” pod hasłem Supermiasta i Superregiony. Koncentruje się na tematach, którymi żyją polskie miasta i samorządy.
Komentarze