Transport publiczny w budżecie GZM 2025: Kolej Plus, Velostrady, Metrorower i wodorowce
18 grudnia zgromadzenie Metropolii przyjęło budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2025 rok, z czego największa część środków zostanie przeznaczona na transport publiczny
Łącznie w przyszłym roku wydatki GZM wyniosą prawie 2,6 mld zł, z czego aż 1,97 mld zł przeznaczono na komunikację miejską, która stanowi kluczowy obszar działań Metropolii.
Rozkład jazdy:
- Ile wyniosą przewidywane dochody Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w 2025 roku i jakie jest ich główne źródło?
- Jaką kwotę z budżetu GZM na 2025 rok przeznaczono na komunikację miejską i jakie elementy zostaną sfinansowane w jej ramach?
- Jakie projekty infrastrukturalne związane z transportem rowerowym będą realizowane przez Metropolię w 2025 roku i ile wyniesie przeznaczony na nie budżet?
Dochody i wydatki GZM
Przewidywane dochody GZM w 2025 roku to 2,573 mld zł, głównie z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi 0,49% dochodów podatników z obszaru Metropolii. Dochody te mają wynieść około 614,8 mln zł. Dodatkowo, istotne źródła finansowania to:
- 1,17 mld zł z wpłat gmin członkowskich na obsługę komunikacji miejskiej,
- 268 mln zł ze sprzedaży biletów i innych usług przewozowych.
Mimo dużych nakładów, budżet zakłada deficyt w wysokości 2,17 mln zł, który zostanie pokryty z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.
Transport publiczny: największy priorytet
Planowane wydatki GZM na 2025 rok wyniosą 2,575 mld zł, z czego aż 1,97 mld zł przeznaczono na komunikację miejską. W ramach tej kwoty sfinansowane zostaną:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- przewozy autobusowe, tramwajowe i trolejbusowe,
- funkcjonowanie linii metropolitalnych,
- utrzymanie i rozwój infrastruktury przystankowej oraz systemów taryfowo-biletowych.
Dodatkowo, 29 mln zł zostanie przekazane Województwu Śląskiemu na obsługę kursów pociągów na obszarze GZM, takich jak relacje Katowice-Gliwice czy Bytom-Gliwice.
Kolej Plus, Velostrady, Metrorower i wodorowce
Budżet przewiduje także ponad 36,9 mln zł na wkład własny dla projektów realizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus. Z sześciu zakwalifikowanych projektów Metropolia jest partnerem we wszystkich. Jednym z kluczowych przedsięwzięć jest alternatywne połączenie aglomeracyjne Gliwice–Ruda Kochłowice–Katowice, które obejmuje prace projektowe i budowlane.
W ramach rozwoju transportu rowerowego, Metropolia przeznaczy niemal 50 mln zł na realizację kolejnych etapów Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych (velostrad). W 2025 roku kontynuowane będą prace nad:
- Velostradą nr 6 (Katowice–Mysłowice),
- Velostradami nr 3 (Tychy), nr 4 (Świętochłowice), nr 1 (Katowice) i nr 7 (Sosnowiec, Czeladź, Będzin, Dąbrowa Górnicza).
Metropolia planuje także rozwój systemu miejskich wypożyczalni rowerów Metrorower. W przyszłym roku jego utrzymanie wyniesie 47 mln zł.
Budżet na 2025 rok przewiduje realizację projektu zakupu 8 autobusów napędzanych wodorem o wartości 31,8 mln zł. Pojazdy mają zostać wprowadzone do użytku do końca listopada 2025 roku.
Komentarze