Taryfa start-stop 2026 w łódzkiej komunikacji miejskiej od 2026. Taniej do 6 przystanków
3 grudnia 2025 r. łódzcy radni przegłosowali wprowadzenie nowej taryfy przystankowej w komunikacji miejskiej.
Od 1 stycznia 2026 r. pasażerowie MPK Łódź będą mogli płacić wyłącznie za liczbę przejechanych przystanków – w każdym autobusie i tramwaju. System będzie działał w trybie start–stop, a obsłużą go aplikacje Łódź.pl oraz nowa MigAppka MPK Łódź. To największa zmiana taryfowa w łódzkim transporcie publicznym od lat, szczególnie korzystna dla osób podróżujących na krótkich odcinkach, którzy od stycznia zapłacą mniej za przejazd do 6 przystanków niż obecnie. O tej rewolucji biletowej pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Od kiedy obowiązuje taryfa przystankowa w MPK Łódź?
- Ile kosztuje pierwszy i każdy kolejny przystanek w nowej taryfie?
- Jakie aplikacje obsłużą system start–stop?
Taryfa przystankowa w MPK Łódź: jak działa i ile zapłaci pasażer?
Od 1 stycznia 2026 r. w komunikacji miejskiej Łodzi pasażerowie będą korzystać z pełnego systemu taryfy przystankowej. W każdym autobusie i tramwaju obsługiwanym przez MPK Łódź będzie można zapłacić za faktyczną liczbę przejechanych przystanków. System startuje po zeskanowaniu kodu QR w aplikacji Łódź.pl lub MPK Łódź MigAppka, a kończy się w momencie zakończenia podróży w aplikacji.
Pierwszy przystanek kosztować będzie 1 zł (lub 0,50 zł dla przejazdu ulgowego), a każdy kolejny – od 2. do 19. – 0,50 zł (0,25 zł ulgowy). Jak podkreślają przedstawiciele miasta, zapominalskim nie grożą wysokie opłaty: maksymalna kwota za niezamkniętą podróż nie przekroczy 10 zł, co eliminuje ryzyko nadmiernych naliczeń za nieprzejechane odcinki.
Radny Mateusz Walasek (KO) podkreśla, że nowe rozwiązanie to odpowiedź na postulaty pasażerów:
„Do sześciu przystanków będzie się to opłacało. To ukłon w stronę tych, którzy chcieli powrotu biletu 10-minutowego”.
Część radnych postulowała jeszcze szerszy zakres korzyści – jak podaje radny Kosma Nykiel, Stowarzyszenie „Łódź cała naprzód” przygotowało alternatywny projekt cennika korzystny nawet do 11 przystanków.
PiS przeciw
Przeciwko zmianom zagłosowali radni PiS. Radny Marcin Buchali stwierdził: „Łodzianie chcą poprawy jakości, a nie kolejnych eksperymentalnych wrzutek”. Pomimo sprzeciwów, większość Rady Miejskiej poprzedziła nową taryfę zielonym światłem.
Wprowadzeniu nowej taryfy towarzyszy pozostawienie dotychczasowych rozwiązań. Nadal obowiązywać będą bilety 20-, 40- i 80-minutowe oraz 24-godzinne, co pozwoli pasażerom wybierać najbardziej opłacalne formy podróżowania zależnie od długości trasy. Miasto zaznacza, że taryfa przystankowa ma uzupełniać, a nie zastępować dotychczasową ofertę biletową.
Przykładowe wyliczenia pokazują opłacalność. Przejazd tramwajem z Piotrkowskiej Centrum do Manufaktury to 6 przystanków i 3,50 zł zamiast 4,40 zł za bilet 20-minutowy. Z Łodzi Fabrycznej do Piotrkowskiej Centrum – również 3,50 zł. Największe różnice dotyczą bardzo krótkich podróży: z Piotrkowskiej Centrum na dworzec Łódź Kaliska pasażer zapłaci 1,50 zł zamiast 4,40 zł.
To rozwiązanie może szczególnie poprawić dostępność transportu publicznego dla mieszkańców centrum, studentów, osób robiących krótkie codzienne przejazdy i pasażerów przesiadkowych – a więc grup, które już dziś stanowią znaczący procent użytkowników komunikacji miejskiej w Łodzi.
Naszym zdaniem
Nowa taryfa wpisuje się w trend cyfryzacji i elastycznego naliczania opłat, który w ostatnich latach rozwija się również w innych polskich miastach. MPK Łódź od dawna inwestuje w modernizację transportu publicznego – od odnowy taboru autobusowego i tramwajowego, po wprowadzanie elektronicznych systemów informacji pasażerskiej. W tym kontekście taryfa przystankowa jest naturalnym rozszerzeniem oferty, skierowanym głównie do pasażerów podróżujących na krótkich odcinkach. Biorąc pod uwagę wcześniejsze wdrożenia (np. rozszerzenia usług płatności mobilnych, integrację systemów biletowych), decyzja jest spójna z kierunkiem rozwoju łódzkiego transportu i powinna zwiększyć atrakcyjność komunikacji miejskiej w codziennych dojazdach.



Komentarze