Takiej zajezdni autobusowej z funkcją przesiadkową nie ma nikt. Konstancin-Jeziorna z umową na projekt
23 września 2025 roku Gmina Konstancin-Jeziorna poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowej zajezdni autobusowej z parkingiem i rozbudową ul. Świetlicowej.
Zwycięzcą została Pracownia Projektowa TRAFFIC Krzysztof Stępień z Warszawy. Umowę podpisano 30 września 2025 roku.
Rozkład jazdy:
- Kto został wybrany wykonawcą dokumentacji projektowo-kosztorysowej zajezdni autobusowej w Konstancinie-Jeziornie i jaka była wartość zwycięskiej oferty?
- Jakie elementy infrastruktury obejmuje projekt nowej zajezdni i centrum przesiadkowego przy ul. Świetlicowej?
- Ile czasu ma wykonawca na przygotowanie pełnej dokumentacji i jakie są trzy główne etapy realizacji projektu?
Zajezdnia autobusowa z funkcją parkingu i centrum przesiadkowego
Konstanciński samorząd od kilku lat rozwija infrastrukturę wspierającą transport publiczny, w tym sieć lokalnych linii L oraz połączenia z warszawskim ZTM. Nowa zajezdnia autobusowa, która powstanie na terenie tzw. „żeberka” przy ul. Warszawskiej, ma stać się nowoczesnym zapleczem technicznym i komunikacyjnym dla lokalnego taboru oraz przyszłych elektrobusów.
Zamawiający oczekiwał opracowania wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, obejmującej m.in. koncepcję zagospodarowania terenu, projekty architektoniczne, instalacyjne, drogowe oraz kosztorysy inwestorskie. Priorytetem jest stworzenie infrastruktury gotowej do obsługi autobusów elektrycznych, z uwzględnieniem systemu ładowania o dużej mocy oraz przyszłej rozbudowy zajezdni.
Projekt ma być podstawą do pozyskania finansowania z funduszy unijnych i krajowych, a sama inwestycja wpisuje się w strategię rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w gminie Konstancin-Jeziorna, która stawia na integrację lokalnych i stołecznych połączeń autobusowych. Zadanie obejmuje opracowanie pełnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budowy zajezdni autobusowej z miejscami postojowymi dla autobusów, parkingu dla samochodów osobowych, rozbudowy ul. Świetlicowej, a także infrastruktury towarzyszącej: oświetlenia, kanalizacji, dróg wewnętrznych i terenów zielonych. W planach są również stanowiska ładowania dla autobusów elektrycznych, zaplecze socjalne dla kierowców oraz wiaty pasażerskie.
Podsumowując w ramach inwestycji przewidziano m.in.:
- pętlę autobusową z minimum 8 stanowiskami – 4 dla autobusów przegubowych (w tym jedno z ładowarką dla e-busów) oraz 4 dla autobusów do 12 m, z wiatami pasażerskimi na każdym stanowisku;
- wyjazd autobusów bezpośrednio na ul. Warszawską w obu kierunkach;
- stacje ładowania dla autobusów elektrycznych oraz punkt ładowania samochodów osobowych;
- parking dla ok. 50 pojazdów w obrębie zajezdni, z dodatkowymi miejscami wzdłuż ul. Świetlicowej;
- kontenerowy budynek socjalny dla kierowców i toaletą publiczną;
- rowerownię z wiatami, stojakami, punktem serwisowym oraz elementami małej architektury;
- monitoring, oświetlenie, ogrodzenie i nowe nasadzenia zieleni.
-„To będzie też ważny punkt przesiadkowy. – Zależy nam na tym, aby nowa inwestycja była nie tylko funkcjonalna dla transportu publicznego, ale też przyjazna mieszkańcom – podkreśla burmistrz Michał Wiśniewski. – To ważna część strategii poprawy komunikacji miejskiej w naszej gminie.
Analiza ofert
Do przetargu wpłynęły dwie oferty. Najkorzystniejszą złożyła Pracownia Projektowa TRAFFIC Krzysztof Stępień z Warszawy, proponując wykonanie zadania za 453.870 PLN brutto (co stanowi 369.000 PLN netto). Druga oferta, złożona przez KPK-Projekt Krzysztof Polakowski z Zambrowa, opiewała na 685.971 PLN brutto (557.000 PLN netto).
Różnica między ofertami wyniosła ponad 232.000 PLN brutto. TRAFFIC zdobył komplet 100 punktów, uzyskując 60 pkt za kryterium ceny i 40 pkt za doświadczenie projektanta branży architektonicznej.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 200.000 PLN brutto, a więc znacząco mniej niż oferty złożone w postępowaniu. Ostatecznie gmina zdecydowała się jednak na zwiększenie budżetu, argumentując to koniecznością opracowania projektu o szerokim zakresie i znaczeniu dla przyszłości lokalnego transportu.
Na wybór najkorzystniejszej oferty wpłynęły dwa kryteria:
✅ Cena oferty brutto – 60%
✅ Doświadczenie projektanta branży architektonicznej – 40%
Prace nad dokumentacją projektowo-kosztorysową zostały podzielone na trzy etapy:
- etap pierwszy – przygotowanie projektu koncepcyjnego zagospodarowania terenu w dwóch wariantach (do 2 miesięcy od podpisania umowy);
- etap drugi – opracowanie projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego (do 10 miesięcy od podpisania umowy);
- etap trzeci – opracowanie projektu technicznego wraz z wszystkimi elementami projektu wykonawczego (do 13 miesięcy od podpisania umowy).
Zgodnie z dokumentacją postępowania, wykonawca ma 13 miesięcy na realizację całego projektu, licząc od dnia podpisania umowy, co oznacza, że gotowa dokumentacja powinna zostać przekazana do końca 2026 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ezamowienia.gov.pl/mo-client-board/bzp/notice-details/id/08de04c5-d41d-1ea6-d903-39000191592c
Bez remontu wiat
Na koniec mniej optymistyczna wiadomość dla pasażerów – w tym roku nie pojawią się nowe wiaty przystankowe, które miały poprawić komfort oczekiwania na autobus. Rada Miejska Konstancin-Jeziorna podczas środowej sesji nie zgodziła się na przesunięcie środków na ich zakup. Około 30 nowych wiat planowano postawić wzdłuż przebudowywanej drogi wojewódzkiej nr 721 oraz w miejscach starych, zniszczonych konstrukcji na terenie miasta i sołectw.
Na zakup miało zostać przeznaczone 1 mln zł z niewykorzystanych w tym roku funduszy na bieżące utrzymanie dróg gminnych – w 2025 roku budżet na ten cel wynosi aż 5 mln zł.
– Propozycja przesunięcia środków nie oznacza, że nie chcemy budować i remontować dróg – tłumaczyła podczas sesji Katarzyna Tusińska, zastępczyni burmistrza. – Wiemy jednak, że nie uda się wydać całej kwoty, a pozostawienie jej w tym dziale to po prostu zamrożenie środków.
Więcej informacji znajdziecie na naszej stronie – tam także pełna lista planowanych remontów do końca 2025 roku.
A tak dzisiaj wyglądają gminne wiaty przystankowe:
Komentarze