Starachowice z elektrycznym testem na trzy lata Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej (BKM)
Od 1 kwietnia 2022 roku mieszkańcy Starachowic mogą korzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej – warunkiem jest rozliczanie podatków w mieście.
Starachowice są jedynym miastem w województwie świętokrzyskim, które oferuje mieszkańcom bezpłatną komunikację miejską. W ciągu trzech lat z oferty skorzystało już blisko 12 milionów pasażerów, co stanowi ogromny sukces frekwencyjny i dowód na społeczną potrzebę dostępnego transportu publicznego. O wdrożeniu tej usługi i jej rozwoju pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy obowiązuje bezpłatna komunikacja miejska w Starachowicach i jaki warunek musi spełnić mieszkaniec, by z niej korzystać?
- Jakie były kluczowe inwestycje infrastrukturalne towarzyszące wdrożeniu bezpłatnego transportu publicznego w Starachowicach?
- Jakie są plany miasta dotyczące rozwoju floty autobusowej i jak zamierza zasilać nowe pojazdy elektryczne?
Trzy lata bez biletów
Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów okazało się impulsem do dynamicznego wzrostu liczby pasażerów. W pierwszym roku funkcjonowania (kwiecień 2022 – marzec 2023) autobusy miejskie przewiozły około 3,5 mln pasażerów. Kolejny rok przyniósł spektakularny wzrost do ponad 7 mln pasażerów, co pokazuje, że inwestycja w darmową komunikację przekłada się na realne zmiany w codziennych wyborach mieszkańców.
Kluczowym elementem reformy komunikacyjnej była inwestycja w nowoczesny tabor. Miasto zakupiło 20 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), wyprodukowanych w starachowickiej fabryce MAN Bus. W ramach projektu zbudowano również nowoczesną bazę autobusową z warsztatem, myjnią i stacją tankowania CNG, co pozwoliło na pełne uniezależnienie się od zewnętrznych operatorów w zakresie obsługi floty.
Koszt całej inwestycji wyniósł ponad 45 milionów złotych, z czego około 13,5 miliona zł pochodziło ze środków własnych miasta, a reszta została pokryta z funduszy zewnętrznych, w tym unijnych.
Roczny koszt funkcjonowania bezpłatnej komunikacji miejskiej w Starachowicach wynosi obecnie około 18 milionów złotych, które pokrywa budżet miasta. To jednak wydatek, który – jak pokazują liczby – zwraca się poprzez zwiększenie mobilności mieszkańców, poprawę jakości powietrza i ograniczenie ruchu samochodowego.
Czas na elektryki
Jak zapowiedział prezydent Marek Materek, miasto nie zatrzymuje się na gazie – kolejnym etapem będzie wprowadzenie autobusów elektrycznych. Pierwszy przegubowy elektrobus, wyprodukowany również w lokalnym zakładzie MAN-a, właśnie rozpoczął testy na ulicach Starachowic.
To element przygotowań do zakupu pięciu nowych pojazdów elektrycznych, które mają wzbogacić flotę i jeszcze bardziej zredukować emisje z transportu publicznego. O wyborze oferty MAN w tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Propozycja producenta ze Starachowic opiewa na 15,8 miliona złotych, natomiast miasto zabezpieczyło na ten cel około 19 milionów złotych, głównie z pozyskanych środków europejskich. W ramach projektu planowana jest również budowa trzech stacjonarnych stacji ładowania o mocy 120 kW każda oraz jednej mobilnej ładowarki o mocy 30 kW. Dodatkowo, na terenie bazy przy ulicy Radomskiej powstanie farma fotowoltaiczna, która będzie produkować energię na potrzeby ładowania autobusów.
– Dziś ruszamy z testami przegubowego autobusu elektrycznego wyprodukowanego w Starachowicach, który przez najbliższe tygodnie będzie woził państwa na ulicach naszego miasta – zapowiedział prezydent Marek Materek.
Naszym zdaniem: Starachowice udowadniają, że nawet średniej wielkości miasto może z sukcesem wprowadzić nowoczesny, ekologiczny i darmowy system transportu zbiorowego. Nowe autobusy elektryczne, które lada moment dołączą do floty, będą kolejnym krokiem w kierunku zeroemisyjnej przyszłości. Dziś miasto stawia nie tylko na transport publiczny bez biletów, ale i bez dymu – z korzyścią dla mieszkańców, środowiska i lokalnej gospodarki.
Komentarze