Rząd szacuje Ogólnopolski Bilet Zintegrowany. Dofinansowanie z FEnIKS-a?
Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na świadczenie usług doradczych, projektowych i nadzorczych w ramach projektu Ogólnopolski Bilet Zintegrowany (OBZ).
Szacowanie wartości zamówienia ruszyło 9 lipca 2025 r. i ma kluczowe znaczenie dla dalszego postępowania.
Zamawiający: Ministerstwo Infrastruktury, ul. Tytusa Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa. O tym rewolucyjnym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie trzy etapy przewidziano w zamówieniu na wdrożenie Ogólnopolskiego Biletu Zintegrowanego (OBZ)?
- Jakie technologie mają zostać zastosowane przy tworzeniu systemu OBZ?
- Na kiedy planowane jest wprowadzenie Ogólnopolskiego Biletu Zintegrowanego?
Cyfrowy bilet integrujący transport publiczny
9 lipca 2025 r. opublikowano szacowanie wartości zamówienia dotyczącego szeroko zakrojonego, ogólnopolskiego projektu związanego z transportem publicznym. Przedmiotem zamówienia będzie świadczenie usług doradczych, projektowych i nadzorczych dla systemu Ogólnopolskiego Biletu Zintegrowanego (OBZ), który w przyszłości ma objąć m.in. kolej, autobus, elektrobus oraz komunikację miejską.
Szacowanie prowadzi Departament Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury. Jego celem jest ustalenie realnej wartości zamówienia w celu zaplanowania formalnego postępowania przetargowego zgodnie z ustawą PZP.
Zakres zamówienia obejmie trzy główne etapy:
- Etap 1: przygotowanie Studium Wykonalności oraz wdrożenie testowe biletu okresowego w systemie Bilkom2
- Etap 2: projekt techniczny i dokumentacja przetargowa dla docelowego systemu OBZ
- Etap 3: nadzór inwestorski nad wdrożeniem systemu
Zamawiający wymaga, aby oferenci wykazali się doświadczeniem w zarządzaniu projektami IT o zasięgu krajowym, znajomością systemów sprzedaży biletów oraz integracji systemów transportu zbiorowego. Konieczne będzie także zapewnienie zgodności rozwiązań z regulacjami RODO, NIS2, dyrektywą MMTIS, a także zgodność z wytycznymi programu FEnIKS 2021–2027.
Realizacja zamówienia będzie rozciągnięta w czasie:
- Etap 1 potrwa 8 miesięcy
- Etap 2 – kolejne 33 miesiące
- Etap 3 – aż do zakończenia wdrożenia, czyli łącznie 33 miesiące nadzoru
Jakie technologie?
Na etapie wdrażania OBZ, kluczową rolę odegrają takie technologie jak GTFS, NeTEx, OpenAPI, czy też narzędzia GIS dla danych przestrzennych. System ma umożliwiać integrację danych taryfowych, lokalizacyjnych oraz informacji o połączeniach w czasie rzeczywistym z różnych źródeł – od operatorów autobusowych po platformy kolejowe.
System będzie musiał zapewniać:
- interoperacyjność z systemami PKP Informatyka, Portalem Pasażera, organizatorami ZTM/ZKM
- dostępność cyfrową WCAG 2.1 AA
- centralne repozytorium danych i rozbudowane mechanizmy kontroli wersji
Na oferty zamawiający czeka do 28 lipca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena
✅ Doświadczenie wykonawcy w realizacji projektów IT dla transportu publicznego
✅ Zespół ekspercki i organizacja pracy
✅ Propozycja harmonogramu i etapowania wdrożenia
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie Ministerstwa Infrastruktury: 👉 Szacowanie wartości zamówienia publicznego z 9 lipca 2025 r.
Dorastają z FEnIKS-a?
Na to wygląda – na co wskazuje zapis o zgodności z wytycznymi programu FEnIKS 2021–2027. Jego pełna nazwa to „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko” na lata 2021–2027 i jest to największy krajowy program operacyjny w Unii Europejskiej, dysponujący budżetem około 29,3 miliarda euro. Jego celem jest wspieranie projektów infrastrukturalnych i środowiskowych, w tym rozwój transportu publicznego, efektywności energetycznej oraz adaptacji do zmian klimatu.
W ramach programu FEnIKS przewidziano dofinansowanie dla projektów związanych z transportem miejskim, takich jak inwestycje w infrastrukturę szynową, węzły przesiadkowe, systemy ITS oraz zakup nowoczesnego taboru. Czyli OBZ tu pasuje
Z kolei Ogólnopolski Bilet Zintegrowany (OBZ) to inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury mająca na celu stworzenie jednolitego systemu biletowego obejmującego różne środki transportu publicznego w Polsce. Projekt zakłada możliwość zakupu jednego biletu na podróże pociągami, autobusami i tramwajami, z uwzględnieniem różnych form biletów (jednorazowe, miesięczne, abonamentowe) oraz integrację ulg ustawowych i fakultatywnych.
W lutym 2025 roku powołano Zespół ds. realizacji projektu OBZ, który ma opracować i monitorować wdrażanie systemu. Planowane jest wprowadzenie nowoczesnych form odprawy, takich jak płatności kartą, aplikacje mobilne czy kody QR. Docelowo system ma być dobrowolny dla przewoźników i obejmować cały transport publiczny w kraju.
Wprowadzenie OBZ planowane jest na około 2027 rok, jednak dokładna data wdrożenia oraz szczegóły finansowania projektu nie zostały jeszcze określone.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze