Przetarg na Warszawski System Biletowy z SWZ. Wiemy, co chce ZTM
9 grudnia rozpoczął się kluczowy etap prac nad wdrożeniem Warszawskiego Systemu Biletowego (WSB).
Miasto Warszawa zakończyło dialog konkurencyjny z potencjalnymi wykonawcami i opublikowało najważniejszy dokument w przetargu – SWZ, czyli Specyfikację Warunków Zamówienia. Wybór wykonawcy oraz podpisanie umowy planowane jest na drugi kwartał 2025 roku, a nowe rozwiązania mają zacząć działać w ciągu dwóch lat.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe funkcjonalności w zakresie opłacania przejazdów zostaną wprowadzone w ramach Warszawskiego Systemu Biletowego (WSB)?
- Na podstawie jakich kryteriów system WSB będzie naliczał opłaty za przejazdy?
- Kiedy planowane jest wprowadzenie nowego systemu biletowego w Warszawie?
Korzyści dla pasażerów
Nowy system biletowy całkowicie zmieni sposób opłacania przejazdów w Warszawskim Transporcie Publicznym (WTP). Bilety będzie można kupować i kasować za pomocą:
- karty płatniczej, smartfona lub smartwatcha z funkcją NFC,
- aplikacji mobilnej dedykowanej do obsługi systemu,
- papierowych biletów z kodem QR, które zastąpią dotychczasowe z paskiem magnetycznym.
System umożliwi także przypisanie biletu cyfrowo do nośnika płatności – pasażerowie nie będą musieli korzystać z fizycznych automatów biletowych ani kasowników. Po wprowadzeniu systemu pasażer zapłaci za przejazd w sposób zbliżeniowy lub za pomocą aplikacji.
W przyszłości proces zakupu biletu zostanie jeszcze bardziej uproszczony. Pasażer będzie mógł wejść do pojazdu, zbliżyć kartę płatniczą, smartfon lub smartwatch do kasownika, co zostanie uznane za jednoczesny zakup i skasowanie biletu. Przy wysiadaniu wystarczy ponownie przyłożyć nośnik do kasownika, co pozwoli systemowi obliczyć najkorzystniejszą dla pasażera taryfę.
Co się zmieni?
- Opłaty będą naliczane na podstawie rzeczywistej liczby przejazdów lub pokonanych kilometrów.
- Po zakończeniu dnia system automatycznie wybierze najkorzystniejszą taryfę – cena nie przekroczy wartości biletu 24-godzinnego.
- Możliwość dostosowania płatności do faktycznego wykorzystania transportu.
Korzyści dla zarządzania komunikacją
System WSB ma zapewnić efektywniejsze zarządzanie miejskim transportem publicznym. Dzięki dedykowanemu portalowi pasażera oraz aplikacji mobilnej pasażerowie będą mieli dostęp do:
- Aktualnych informacji o zmianach w rozkładach jazdy,
- Najlepszych tras przejazdu w oparciu o aktualne dane,
- Szybkiego zakupu i przypisywania biletów do nośników.
System umożliwi też optymalizację taryf i lepsze dostosowanie rozkładów jazdy do realnych potrzeb pasażerów. Pierwsze efekty zmian mają być widoczne za około dwa lata, co oznacza, że nowoczesne płatności w komunikacji miejskiej mogą stać się codziennością w 2026 roku.
Proces wyboru wykonawcy
Warszawski System Biletowy jest wdrażany w formule dialogu konkurencyjnego. Ta procedura zamówień publicznych pozwala zamawiającemu, czyli ZTM, szczegółowo doprecyzować wymagania dzięki rozmowom z potencjalnymi wykonawcami. W trakcie dialogu omawiane były technologie oraz warunki współpracy, które następnie posłużyły do opracowania specyfikacji zamówienia (SWZ).
Obecnie potencjalni wykonawcy mają czas na zapoznanie się z SWZ, natomiast cały czas nie ma daty składania ofert.
Link do zamówienia: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/111185/details
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze