Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Port Szczecin: VII Konferencja Transport 2009

infotrans
25.05.2009 16:00
0 Komentarzy

14 maja w szczecińskim hotelu Radisson SAS odbyła się VII Konferencja Transport Morski 2009. Tegoroczna edycja przebiegała pod hasłem „Koniunktura w gospodarce światowej a rynki żeglugowe i portowe”. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele portów, armatorów, spedytorów i naukowcy. Tematyka rozmów i wystąpień podczas konferencji była zdominowana przez kryzys i jego wpływ na gospodarkę morską. Profesor Stanisław Flajterski stwierdził, iż kryzys jest pojęciem na tyle nieostrym, dlatego nie należałoby go używać, bowiem gdyby spojrzeć globalnie, to zawsze i stale jakaś branża jest w kryzysie, a kryzys gospodarczy to nic innego jak brak zaufania jednych podmiotów wobec innych.
Popularnym głosem w dyskusji było stwierdzenie, że czas słabszej koniunktury to dobry okres na prowadzenie inwestycji, których zaniechanie byłoby błędem. Odpowiednie wykorzystanie kryzysu, a więc budowa nowej infrastruktury transportowej i portowej pozwoli na przygotowanie się na ożywienie gospodarcze, a tym samym na późniejszą efektywną obsługę transportu i ładunków i czerpanie dzięki temu stosownych profitów.
Spadki przewozów, zarówno towarowych jak i pasażerskich notują także armatorzy promowi, którzy pierwsze objawy kryzysu zauważyli w listopadzie. O ile jeszcze we wrześniu ubiegłego roku operator Unity Line notował ponad 10% wzrost przewozów o tyle w styczniu firma zanotowała spadek przewozów o blisko 20%. Jednak pozytywnym zjawiskiem obserwowanym na liniach promowych obsługiwanych przez Unity Line jest coraz większa popularność terminalu promowego w Świnoujściu wśród przewoźników węgierskich.
Zwrócono uwagę, że słabość polskiej gospodarki morskiej wynika z faktu braku opracowanej i konsekwentnie wdrażanej polityki morskiej. Jako przykład podano tu Niemcy, które realizują od wielu lat politykę morską oraz Federację Rosyjską, która swój dokument dotyczący polityki morskiej opracowała według wzorców niemieckich.
Bardzo istotna dla gospodarki morskiej jest też pomoc państwa, ale rozumiana w sensie wywiązania się państwa z obowiązku realizacji podjętych zobowiązań, m. in. kontynuację budowy drogi szybkiego ruchu S3, dalsze prowadzenie inwestycji poprawiających warunki żeglugi na Odrze oraz modernizację szlaków kolejowych prowadzących do portów. Mówiono także o tym, że żaden port nie może sprawnie funkcjonować bez odpowiedniej jakości infrastruktury zapewniającej wydajny dostęp do portów. A podmiotem odpowiedzialnym za to jest właśnie państwo.
Organizatorami konferencji byli: Akademia Morska w Szczecinie, Biuro Promocji Morskiej Żeglugi Bliskiego Zasięgu i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Pełen tekst oraz zdjęcia dostępne są na stronie:
http://www.port.szczecin.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=394&Itemid=109

Komentarze