Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska dzięki KPO zakupi łącznie 1.826 nowych pojazdów transportu publicznego

infotrans
19.05.2025 10:03
0 Komentarzy

Polska w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przewidziano zakup łącznie 1.826 nowych pojazdów transportu publicznego

Takie dane wyniki wynikają z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska na interpelację poseł Olgi Semeniuk-Patkowskiej, dotyczącą roli państwa w rozwoju transportu niskoemisyjnego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych pojazdów transportu publicznego przewidziano do zakupu w ramach Krajowego Planu Odbudowy?
  2. Jakie obowiązki w zakresie taboru zeroemisyjnego będą obowiązywać miasta powyżej 100 tys. mieszkańców od 1 stycznia 2026 roku?
  3. Jakie formy wsparcia przewidziano dla prywatnych przewoźników realizujących przewozy na zlecenie samorządów?
Polska dzięki KPO zakupi łącznie 1.826 nowych pojazdów transportu publicznego
Polska dzięki KPO zakupi łącznie 1.826 nowych pojazdów transportu publicznego

Flota, finansowanie i obowiązki

Polityka państwa w zakresie wspierania transportu nisko- i zeroemisyjnego opiera się dziś na trzech filarach: legislacyjnym, finansowym i instytucjonalnym. Kluczowym aktem prawnym jest ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych (z 2018 r., nowelizowana w 2021 i 2024 r.), w której zawarto m.in. obowiązki udziału pojazdów niskoemisyjnych w zamówieniach publicznych oraz minimalne progi udziału taboru ekologicznego w strukturze flot przewozowych.

Dla miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców od 1 stycznia 2026 r. zakup autobusów innych niż zeroemisyjne do realizacji komunikacji miejskiej będzie zabroniony. Dla mniejszych samorządów wprowadzono bardziej elastyczny obowiązek – stopniowe zwiększanie udziału ekologicznego taboru bez narzucania sztywnych progów. To zmiana korzystna, zwłaszcza dla gmin z ograniczonym budżetem.

W ramach Krajowego Planu Odbudowy, programu Zielony Transport Publiczny oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027, zaplanowano zakup i wdrożenie m.in.:

  • 1.159 autobusów zeroemisyjnych (głównie elektrycznych) w ramach inwestycji G1.3.2 (KPO) – budżet: 3,379 mld zł,
  • 579 autobusów nisko- i zeroemisyjnych w komunikacji pozamiejskiej (zadanie E1.1.2),
  • 88 nowoczesnych tramwajów dla polskich miast (E1.2.1),
  • 133 elektrycznych składów kolejowych i lokomotyw (zadanie E2.1.2),
  • modernizację 500 km linii kolejowych oraz eliminację 180 „wąskich gardeł” (E2.1.1).

Za obsługę tych działań odpowiada m.in. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który prowadzi obecnie trzeci nabór wniosków do ZTP.

Polska dzięki KPO zakupi łącznie 1.826 nowych pojazdów transportu publicznego

Infrastruktura i przewoźnicy prywatni też z pomocą

Oprócz zakupu pojazdów, kluczowym elementem programu transformacji są inwestycje w infrastrukturę. Rząd przeznaczył 870 mln zł na rozwój punktów ładowania i tankowania wodoru – program ten został już zakontraktowany w całości.

Co istotne, prywatni przewoźnicy, którzy wykonują przewozy na zlecenie samorządów, również mogą korzystać ze wsparcia – zarówno na tabor autobusowy, jak i szynowy. Warunkiem jest jednak realizacja zadań użyteczności publicznej, wynikających z umów zawartych zgodnie z rozporządzeniem (WE) 1370/2007.

Komentarze