Polska dzięki KPO zakupi łącznie 1.826 nowych pojazdów transportu publicznego
Polska w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przewidziano zakup łącznie 1.826 nowych pojazdów transportu publicznego
Takie dane wyniki wynikają z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska na interpelację poseł Olgi Semeniuk-Patkowskiej, dotyczącą roli państwa w rozwoju transportu niskoemisyjnego.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych pojazdów transportu publicznego przewidziano do zakupu w ramach Krajowego Planu Odbudowy?
- Jakie obowiązki w zakresie taboru zeroemisyjnego będą obowiązywać miasta powyżej 100 tys. mieszkańców od 1 stycznia 2026 roku?
- Jakie formy wsparcia przewidziano dla prywatnych przewoźników realizujących przewozy na zlecenie samorządów?
Flota, finansowanie i obowiązki
Polityka państwa w zakresie wspierania transportu nisko- i zeroemisyjnego opiera się dziś na trzech filarach: legislacyjnym, finansowym i instytucjonalnym. Kluczowym aktem prawnym jest ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych (z 2018 r., nowelizowana w 2021 i 2024 r.), w której zawarto m.in. obowiązki udziału pojazdów niskoemisyjnych w zamówieniach publicznych oraz minimalne progi udziału taboru ekologicznego w strukturze flot przewozowych.
Dla miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców od 1 stycznia 2026 r. zakup autobusów innych niż zeroemisyjne do realizacji komunikacji miejskiej będzie zabroniony. Dla mniejszych samorządów wprowadzono bardziej elastyczny obowiązek – stopniowe zwiększanie udziału ekologicznego taboru bez narzucania sztywnych progów. To zmiana korzystna, zwłaszcza dla gmin z ograniczonym budżetem.
W ramach Krajowego Planu Odbudowy, programu Zielony Transport Publiczny oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027, zaplanowano zakup i wdrożenie m.in.:
- 1.159 autobusów zeroemisyjnych (głównie elektrycznych) w ramach inwestycji G1.3.2 (KPO) – budżet: 3,379 mld zł,
- 579 autobusów nisko- i zeroemisyjnych w komunikacji pozamiejskiej (zadanie E1.1.2),
- 88 nowoczesnych tramwajów dla polskich miast (E1.2.1),
- 133 elektrycznych składów kolejowych i lokomotyw (zadanie E2.1.2),
- modernizację 500 km linii kolejowych oraz eliminację 180 „wąskich gardeł” (E2.1.1).
Za obsługę tych działań odpowiada m.in. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który prowadzi obecnie trzeci nabór wniosków do ZTP.
Infrastruktura i przewoźnicy prywatni też z pomocą
Oprócz zakupu pojazdów, kluczowym elementem programu transformacji są inwestycje w infrastrukturę. Rząd przeznaczył 870 mln zł na rozwój punktów ładowania i tankowania wodoru – program ten został już zakontraktowany w całości.
Co istotne, prywatni przewoźnicy, którzy wykonują przewozy na zlecenie samorządów, również mogą korzystać ze wsparcia – zarówno na tabor autobusowy, jak i szynowy. Warunkiem jest jednak realizacja zadań użyteczności publicznej, wynikających z umów zawartych zgodnie z rozporządzeniem (WE) 1370/2007.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze