Polska chce inwestować w infrastrukturę podwójnego zastosowania: Dla cywili i dla wojska
5 grudnia wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował w Brukseli, że Polska zainwestuje m.in. w infrastrukturę podwójnego zastosowania.
Także w zakresie transportu publicznego. Na co dzień będzie ona służyła do normalnego transportu, ale będzie też dostosowana do przewożenia wojska.
Spis tresci:
- Na co Polska planuje zainwestować w ramach infrastruktury podwójnego zastosowania, według wiceministra Piotra Malepszaka?
- Jakie wyzwania związane z położeniem geograficznym Polski wymienił wiceminister Malepszak?
- Jakie cele Polska chce realizować w ramach transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T)?
wzmocnienie odporności transportu
Malepszak powiedział, że jednym z priorytetów polskiej prezydencji będzie wzmocnienie finansowania infrastruktury transportowej w UE, a zwłaszcza transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T), czyli głównych połączeń drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych w Unii Europejskiej, jak również wzmocnienie odporności transportu.
„Chodzi tu m.in. o kwestię likwidacji tzw. wąskich gardeł związanych z transportem oraz inwestycje w transport niskoemisyjny, który – jak wiemy – jest oczkiem w głowie Komisji Europejskiej” – powiedział wiceminister.
Malepszak ocenił, że głównym celem jest wzmocnienie odporności infrastruktury transportowej, przygotowanie jej do nowych wyzwań logistycznych oraz uzupełnienie sieci kolejowej i drogowej w ramach TEN-T, w tym realizacja celów ustalonych w tym zakresie na 2030 r. i kolejne dekady.
Dodał, że Polska zamierza zainwestować w infrastrukturę militarną. Jak wyjaśnił, chodzi często o infrastrukturę, która może codziennie służyć do normalnego ruchu drogowego, normalnego ruchu pociągów pasażerskich i towarowych, ale będzie także technicznie dostosowana do dodatkowych wymagań związanych z transportem wojska.
„W Polsce mamy kilka takich projektów, ale są one właściwie rozsiane po całym terytorium kraju. Jednym z nich jest między innymi część kolejowa CPK i powstania nowych linii o charakterze takiego właśnie podwójnego zastosowania” – powiedział Malepszak.
szereg wyzwań
Wiceminister zauważył, że z racji swojego położenia geograficznego, Polska mierzy się z szeregiem dodatkowych wyzwań, w tym koniecznością poprawy logistyki i dostępności infrastruktury na flance wschodniej.
Niebagatelnym wyzwaniem jest też dostosowanie sieci transportowych do zmian klimatycznych, a konkretnie takie projektowanie infrastruktury, żeby była ona bardziej odporna na zmiany klimatu, w tym klęski żywiołowe, choćby takie jak powodzie, które przeszły we wrześniu m.in. przez Polskę, a pod koniec października dotknęły Hiszpanię.
Wiceminister Malepszak bierze w Brukseli udział w posiedzeniu unijnych ministrów zajmujących się transportem.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze