Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity poza wspólnym biletem w Łodzi: Miasto nie podpisało umowy na 2026. Dlaczego?

infotrans
11.12.2025 16:06
0 Komentarzy

9 grudnia 2025 r. potwierdzono, że Łódź nie przedłużyła umowy z PKP Intercity dotyczącej honorowania biletów miejskich MPK w pociągach dalekobieżnych na terenie miasta.

Oznacza to koniec rozwiązania, które od lat służyło pasażerom transportu publicznego jako jeden z najbardziej zintegrowanych systemów taryfowych w Polsce. Decyzja zacznie obowiązywać od 14 grudnia 2025 r., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Dla użytkowników komunikacji miejskiej oznacza to konieczność zakupu oddzielnego biletu kolejowego na przejazdy składami PKP Intercity.

Rozkład jazdy

  1. Od kiedy bilety MPK przestaną obowiązywać w pociągach PKP Intercity?
  2. Jakie argumenty przedstawił ZDiT w Łodzi, uzasadniając brak przedłużenia współpracy?
  3. Którzy przewoźnicy kolejowi nadal będą honorować bilety miejskie w Łodzi?
Koniec wspólnego biletu na MPK, ŁKA, Polregio i Intercity w Łodzi.

Łódź kończy integrację taryfową z PKP Intercity

Od 14 grudnia 2025 r. bilety łódzkiej komunikacji miejskiej przestają obowiązywać w pociągach PKP Intercity kursujących przez miasto. Poinformowała o tym bezpośrednio spółka, która w komunikacie zaznaczyła, że brak porozumienia ze stroną miejską uniemożliwia kontynuowanie współpracy.

Jak czytamy w oświadczeniu Biura Prasowego:

„Od kilku miesięcy podejmowaliśmy próby osiągnięcia porozumienia z Miastem w sprawie honorowania biletów miejskich w pociągach naszej spółki oraz biletów PKP IC w komunikacji miejskiej. Jednak reprezentujący Miasto ZDiT nie wyraził zainteresowania wdrożeniem takiego rozwiązania. W związku z tym od 14 grudnia 2025 r. współpraca z Miastem w tym zakresie nie będzie kontynuowana”.

Dotychczasowy system pozwalał pasażerom na swobodę podróżowania tramwajem, autobusem i pociągami wszystkich przewoźników działających na terenie Łodzi. Mieszkańcy korzystający z transportu publicznego mogli w ramach jednego biletu przesiąść się z komunikacji miejskiej do pociągów dalekobieżnych – co było rozwiązaniem unikatowym w skali kraju. Zmiana nie dotyczy jednak współpracy kolej–kolej. Nadal utrzymane będzie honorowanie biletów MPK przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną (ŁKA) oraz Polregio, a także zachowane zostaną dotychczasowe zasady przy przejazdach weekendowych składami ŁKA Sprinter na trasie Łódź–Warszawa, gdzie akceptowane będą bilety okresowe PKP Intercity.

Koniec wspólnego biletu na MPK, ŁKA, Polregio i Intercity w Łodzi.
Koniec wspólnego biletu na MPK, ŁKA, Polregio i Intercity w Łodzi.

Dlaczego?

Miasto argumentuje decyzję niewielką skalą wykorzystania biletów MPK w pociągach dalekobieżnych. Rzecznik ZDiT, Tomasz Andrzejewski, wskazywał, że pasażerowie znacznie częściej korzystają z przewozów ŁKA, a przejazdy z biletami MPK w składach PKP Intercity stanowiły niewielki odsetek przypadków. Jednocześnie brak kontynuacji integracji budzi wątpliwości, ponieważ – jak zauważyli komentatorzy – miasto utrzymało honorowanie biletów również z innymi przewoźnikami, na przykład Kolejami Wielkopolskimi, które uruchamiają zaledwie jeden pociąg dziennie do Łodzi Kaliskiej.

Zakończenie współpracy z PKP Intercity następuje w momencie, gdy ruch pasażerski tradycyjnie zwiększa się przed okresem świątecznym. Pasażerowie będą musieli uważniej planować podróże i sprawdzać, jakie bilety obowiązują na poszczególnych odcinkach, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji podczas kontroli. Dla osób dojeżdżających codziennie – zwłaszcza tych, które dotąd łączyły komunikację miejską z pociągami dalekobieżnymi – zmiana może oznaczać wyższe koszty i dłuższy czas podróży. W praktyce kończy się etap najdalej posuniętej integracji taryfowej w Polsce, z której Łódź była znana od lat i która stanowiła wzór przy planowaniu systemów transportowych w innych miastach.

Naszym zdaniem

O ile utrzymanie współpracy z przewoźnikami regionalnymi, takimi jak ŁKA czy Polregio, łagodzi skutki ograniczenia zintegrowanego biletu, to brak porozumienia z przewoźnikiem dalekobieżnym odbije się na komforcie i ciągłości podróży zwłaszcza dla stałych użytkowników systemu. W przeszłości Łódź konsekwentnie rozwijała wspólny bilet, dlatego obecny krok jest wyraźnym odstępstwem od dotychczasowego kierunku.

Komentarze