Piotr Rachwalski zaprasza na I konferencję „Transport Publiczny”. Znamy program i patronów
W dniach 10–12 grudnia w Centrum Konferencyjnym Hotel Stok w Wiśle odbędzie się I Konferencja „Transport Publiczny”.
Inicjatorem spotkania jest Piotr Rachwalski, prezes Stowarzyszenia Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego POLSKI PKS. O jego wadze dla osób zaangażowanych w rozwój zrównoważonego i nowoczesnego transportu publicznego w Polsce świadczy fakt, że wydarzenie już zostało objęte honorowym patronatem Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Pawła Gancarza. Patronat mediany sprawuje m.in. TransInfo.pl.
Spis treści:
- Jakie tematy i zagadnienia będą głównym przedmiotem dyskusji podczas I Konferencji „Transport Publiczny” w Wiśle?
- Jakie innowacyjne rozwiązania technologiczne zaprezentują partnerzy i prelegenci na konferencji?
- Kto z branży transportu publicznego i jakich firm będzie reprezentowany podczas tego wydarzenia?
Transport publiczny w centrum uwagi
Generalnie całe wydarzenie zorganizowane jest do przedstawicieli branży transportu zbiorowego, w tym operatorów, dostawców technologii, ekspertów oraz instytucji naukowych. Podczas konferencji uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi trendami, innowacjami i praktykami w zakresie organizacji oraz finansowania transportu publicznego.
Spotkanie podzielone zostało na trzy dni pełne paneli dyskusyjnych, prezentacji i prelekcji dotyczących finansowania transportu, nowoczesnych technologii oraz integracji systemów transportowych. Dyskusje będą dotyczyć m.in.:
- Finansowania i rozwoju komunikacji zbiorowej,
- Nowoczesnych technologii wspierających transport publiczny,
- Praktycznych rozwiązań w zakresie integracji systemów transportowych,
- Wykluczenia transportowego i metod jego ograniczania.
-"Przed nami ważny czas zmian i wyzwań dla transportu publicznego w Polsce. Otwierający się rynek kolejowy, wyczerpujący się model finansowania regionalnych przewozów autobusowych przez FRPA, konieczność ujednolicenia ulg czy integracji systemów transportowych – regionalnych autobusowych, kolejowych oraz miejskich i aglomeracyjnych – to tylko niektóre z tematów, które wymagają naszej wspólnej uwagi i działań. Nie możemy też zapomnieć o dynamicznie rozwijających się planach elektryfikacji taboru i potrzebie pozyskiwania środków na wymianę pojazdów. Wartościowe dyskusje na te i inne kluczowe tematy będą miały miejsce podczas I Konferencji „Transport Publiczny”, na którą serdecznie wszystkich zapraszam. Do zobaczenia w Wiśle!" - powiedział Piotr Rachwalski, prezes Stowarzyszenia Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego POLSKI PKS.
Kluczowe tematy
Pierwszego dnia uczestnicy będą mogli wysłuchać referatów inauguracyjnych i wziąć udział w panelu dotyczącym finansowania i rozwoju transportu publicznego. Zaprezentowane zostaną m.in. doświadczenia firm, takich jak ABP Bus & Coach oraz Koleje Dolnośląskie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Drugiego dnia szczególnym punktem programu będzie panel dyskusyjny pod hasłem „Kompatybilność systemów transportowych warunkiem prawidłowego funkcjonowania transportu i rozwoju”. Dyskusję poprowadzi Piotr Rachwalski, prezes Stowarzyszenia Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego POLSKI PKS.
Wśród prelegentów i firm prezentujących swoje rozwiązania znajdą się m.in.:
- AGC Automotive Poland Sp. z o.o., które omówi korzyści z naprawy szyb autoglass,
- TEROPLAN Sp. z o.o., które zaprezentuje nowoczesne systemy biletowe,
- Tekom Technologia sp. z o.o., które przedstawią technologie GPS i systemy automatyzacji floty.
Trzeciego dnia organizatorzy skupią się na wyzwaniach integracji transportu aglomeracyjnego oraz regionalnego. Zaplanowane są także prezentacje dotyczące finansowania i pozyskiwania taboru autobusowego. Więcej na https://polskipks.pl/konferencja/
O co walczy Polski PKS?
W tym roku Polski PKS - wraz z innymi sygnatariuszami listu - zwrócił uwagę Ministerstwu Infrastruktury na poważny problem wykluczenia transportowego, który dotyka tysiące mieszkańców Polski, szczególnie w mniejszych miejscowościach i na obszarach wiejskich. Pomimo postępów w rozwoju transportu kolejowego, jego zasięg jest ograniczony i nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb komunikacyjnych. W związku z tym kluczowe jest wspieranie transportu autobusowego jako uzupełnienia systemu transportu publicznego. W dokumencie „List otwarty środowiska pozamiejskiego transportu publicznego do Ministra Infrastruktury” przedstawiono 5 kluczowych działań mających na celu poprawę sytuacji w regionalnym transporcie autobusowym:
- Zmiany organizacyjne w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA):
- Ogłaszanie wyników naborów na co najmniej dwa miesiące przed końcem roku, aby umożliwić lepsze planowanie przewozów.
- Zmiana priorytetów przy przyznawaniu środków z FRPA:
- Preferowanie większych organizacji obsługujących rozleglejsze obszary, co może przynieść korzyści większej liczbie mieszkańców.
- Zwiększenie środków na nabory wieloletnie w FRPA:
- Większy budżet dla długoterminowych projektów transportowych.
- Usunięcie gmin jako bezpośrednich beneficjentów środków, co pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie funduszy przez większe podmioty.
- Przeciwdziałanie likwidacji FRPA:
- Utrzymanie i rozwijanie tego kluczowego funduszu, aby zapewnić ciągłość finansowania transportu autobusowego.
- Zmiany w ulgach ustawowych:
- Przegląd ulg ustawowych i dostosowanie ich do potrzeb współczesnego rynku transportowego, aby lepiej wspierały rozwój przewozów.
Komentarze