Intros od Trapeze w kaliskich autobusach. Wzrost dostępności transportu publicznego
Miasto Kalisz jako pierwsze w Polsce testuje nowatorską aplikację INTROS od firmy Trapeze, która ma na celu zwiększenie dostępności transportu publicznego dla osób niewidomych i niedowidzących.
Aplikacja, opracowana we współpracy ze Szwajcarską Federacją Niewidomych i Słabowidzących, wspiera osoby z niepełnosprawnościami wzrokowymi na każdym etapie podróży – od dotarcia na przystanek, po bezpieczne opuszczenie pojazdu.
Spis treści
- Jakie funkcje oferuje aplikacja INTROS, aby ułatwić podróżowanie osobom niewidomym i niedowidzącym?
- Ilu niskopodłogowych autobusów używają Kaliskie Linie Autobusowe, które są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami?
- Jakie są plany miasta Kalisz w przypadku otrzymania dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021-2027?
Pilotaż aplikacji
3 października podczas pilotażowego przejazdu aplikację testowali mieszkańcy Kalisza z niepełnosprawnościami wzrokowymi, którym towarzyszyli Krystian Kinastowski, prezydent Miasta Kalisza oraz Mateusz Podsadny, wiceprezydent. Testy zostały entuzjastycznie przyjęte przez użytkowników.
-„System INTROS, opracowany przez firmę Trapeze, wykorzystuje technologię Bluetooth Low Energy oraz GNSS, co pozwala na automatyczne i bezdotykowe przesyłanie informacji pomiędzy aplikacją mobilną a modułem w pojeździe. Dzięki temu pasażerowie zyskują dostęp do informacji w czasie rzeczywistym oraz wsparcie w podróży. Warto podkreślić, że INTROS spełnia najwyższe międzynarodowe standardy dostępności, co czyni go cennym narzędziem dla operatorów transportu publicznego – powiedział nam Mateusz Konieczny z Działu Sprzedaży i Marketingu w Trapeze Poland.
Aplikacja umożliwia osobom niewidomym i niedowidzącym:
- Sprawdzenie rozkładu jazdy i zaplanowanie trasy,
- Wysłanie żądania zatrzymania nadjeżdżającego autobusu,
- Otrzymywanie informacji dźwiękowych, kiedy autobus wjedzie na przystanek, wraz z numerem linii i kierunkiem jazdy,
- Przewodzenie do drzwi autobusu za pomocą sygnałów dźwiękowych,
- Informowanie kierowcy o potrzebie pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu.
Kierowca autobusu otrzymuje informacje na kokpicie o obecności pasażera potrzebującego wsparcia, a pasażer podczas jazdy otrzymuje szczegółowe komunikaty o nadchodzących przystankach. Aplikacja działa zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym, oferując pasażerowi pełną kontrolę nad podróżą.
dostępność transportu
Obecnie Kaliskie Linie Autobusowe posiadają w swojej flocie 68 niskopodłogowych autobusów, wyposażonych w szereg udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Aplikacja INTROS stanowi kolejne, innowacyjne rozwiązanie, które ma na celu ułatwienie podróży. W autobusach znajdują się rampy dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, przyciski oznaczone alfabetem Braille’a oraz głosowe zapowiedzi przystanków, co jest kluczowe dla osób niewidomych.
„To niezwykle ważny krok w kierunku budowania miasta dostępnego dla wszystkich mieszkańców” – podkreśla Krystian Kinastowski, Prezydent Kalisza. „Nasza infrastruktura musi służyć każdemu, niezależnie od ograniczeń – i to jest tylko początek zmian, które wprowadzimy.”
Miasto Kalisz złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. W przypadku otrzymania wsparcia, miasto planuje rozszerzyć projekt na Kalisz i Ostrów Wielkopolski, wprowadzić kolejne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz zrealizować inwestycje infrastrukturalne, takie jak budowa węzła przesiadkowego i kładki pieszo-rowerowej nad Prosną. Łączna wartość inwestycji, o które miasto wnioskuje, wynosi ponad 137 mln zł.
Podsumowując – wprowadzenie systemu INTROS to kolejny krok w kierunku tworzenia bardziej inkluzyjnego środowiska miejskiego, w którym każdy mieszkaniec, bez względu na ograniczenia, może czuć się komfortowo i bezpiecznie korzystać z transportu publicznego. Zapraszamy do śledzenia przebiegu pilotażu systemu INTROS na stronie internetowej Trapeze Poland: www.trapezegroup.pl/news
Komentarze