Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze wyniki śledztwa ws. katastrofy kolejki Gloria: Niewłaściwa lina

infotrans
22.10.2025 12:03
0 Komentarzy

Lizbońska kolejka linowo-terenowa Gloria, w wypadku której 3 września br. zginęło 16 osób, była wyposażona w linę nośną nieprzystosowaną do transportu pasażerów.

Taką informację przekazały 20 października portugalskie media, powołując się na ustalenia śledczych prowadzących dochodzenie. Dodajmy, że cały czas wszystkie historyczne kolejki w mieście – Ascensor da Bica, Ascensor do Lavra i Funicular da Graça i Ascensor da Glória. – zostały zawieszone bezterminowo po wypadku.

Rozkład jazdy:

  1. Co ustalili śledczy w sprawie przyczyny katastrofy kolejki linowo-terenowej Gloria w Lizbonie?
  2. Kiedy i z jaką prędkością doszło do wypadku, w którym zginęło 16 osób?
  3. Jakie inne historyczne kolejki w Lizbonie zostały zawieszone po wypadku Glorii?
Portugalia/ Kolejka, w wypadku której zginęło 16 osób, była wyposażona w niewłaściwą linę
Portugalia/ Kolejka, w wypadku której zginęło 16 osób, była wyposażona w niewłaściwą linę

Bez certyfikatu

Wiadomość o linie przekazała portugalska telewizja SIC powołując się na ustalenia państwowej komisji do spraw badania wypadków lotniczych i kolejowych (GPIAFF). Inspektorzy badający okoliczności wypadku wyjaśnili, że mimo częstych kontroli Glorii osoby kontrolujące stan pojazdu nie wiedziały, że lina, po której porusza się kolejka, nie miała wymaganego certyfikatu.

Z ustaleń śledczych wynika, że niewłaściwą linę zainstalowano w grudniu 2022 roku. Wprawdzie operator kolejki, spółka Carris, przyznał, że wymieniona lina była tańsza, ale utrzymywał dotychczas, że spełniała wszystkie wymagane normy, a Gloria była bezpieczna.

W wieczornym oświadczeniu burmistrz Lizbony Carlos Moedas powiedział, powołując się na ujawnione wyniki śledztwa, że „to właśnie przyczyny techniczne, a nie polityczne zaniedbania, jak sugerowano” doprowadziły do wypadku Glorii.

3 września, w wyniku pęknięcia liny, przy prędkości 60 km/h kolejka wypadła z szyn i uderzyła w ścianę pobliskiego budynku na lizbońskiej starówce. Pojazd uległ całkowitemu zniszczeniu; w wypadku zginęło 16 osób, a 22 zostały ranne.

Dodajmy, że cały czas nie działają wszystkie historyczne kolejki w Lizbonie, czyli: Ascensor da Bica, Ascensor do Lavra i Funicular da Graça i Ascensor da Glória. Zostały one zawieszone po wypadku – aż do przeprowadzenia przeglądów technicznych.

Komentarze