Nowy zakres gdańskiego ZTM-u: Transport publiczny, piesi i rowerzyści razem
Z początkiem 2025 Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (ZTM) rozszerzył swój zakres działań, stając się głównym koordynatorem polityki mobilności miejskiej.
Kluczową zmianą jest włączenie do ZTM Referatów Mobilności Aktywnej i Dostępności, które dotychczas działały w strukturach Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe działy zostały utworzone w ZTM Gdańsk w ramach integracji z Referatami Mobilności Aktywnej i Dostępności?
- Jakie cele stawia sobie Gdańsk w kontekście konferencji Velo-city w czerwcu 2025 roku?
- Jakie zmiany w transporcie publicznym przewiduje ustawa metropolitalna dla Pomorza?
Jedna struktura
Od 1 stycznia 2025 roku ZTM przejął odpowiedzialność nie tylko za transport publiczny, ale także za ruch pieszy, rowerowy oraz kwestie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Zamiast funkcjonowania oddzielnych jednostek, powstały nowe działy:
- Dział Mobilności Aktywnej – odpowiedzialny za ruch pieszy i rowerowy, promocję alternatywnych form transportu oraz rozwój infrastruktury.
- Dział Dostępności – zajmujący się dostosowaniem przestrzeni miejskiej i transportu publicznego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Jak podkreśla Łukasz Kłos, p.o. dyrektora ZTM:
„Integracja referatów oznacza lepszą koordynację działań związanych z różnymi formami mobilności. Dzięki temu planowanie i realizacja inwestycji oraz polityk transportowych będą bardziej efektywne i spójne. Uwzględnimy potrzeby wszystkich użytkowników dróg – zarówno pasażerów komunikacji miejskiej, jak i rowerzystów oraz pieszych.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Konferencja i ustawa
Gdańsk będzie gospodarzem prestiżowej konferencji Velo-city w czerwcu 2025 roku. Wydarzenie to stanie się okazją do zaprezentowania miasta jako lidera w promowaniu zrównoważonej mobilności i rozwoju infrastruktury rowerowej.
Najważniejszym zadaniem ZTM na najbliższe lata będą przygotowania do wejścia w życie ustawy metropolitalnej dla Pomorza, której procedowanie w Sejmie ma rozpocząć się już w styczniu 2025 roku.
Ustawa pozwoli na:
- Integrację transportu publicznego w całym Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot.
- Powołanie jednego organizatora transportu, odpowiedzialnego za wszystkie formy komunikacji w metropolii.
- Wprowadzenie wspólnego biletu z ujednoliconą taryfą dla wszystkich środków transportu.
Dodatkowo, ustawa zapewni około 400 mln zł rocznie w dodatkowych funduszach, które zostaną przeznaczone na:
- Budowę nowych tras rowerowych, węzłów przesiadkowych i linii komunikacyjnych.
- Rozwój ekologicznych form transportu, przeciwdziałających zmianom klimatycznym.
- Zwiększenie dostępności komunikacji publicznej i przestrzeni miejskiej.
Komentarze