Nowy TAT we Wrocławiu. Autobusy MPK pojadą po torowisku tramwajowym na Bardzkiej
4 marca 2025 roku prezydent Wrocławia poinformował o planowanej inwestycji typu TAT, która poprawi transport publiczny na Hubach i Tarnogaju.
Kluczowym elementem przedsięwzięcia jest budowa brakującego fragmentu korytarza autobusowo-tramwajowego, który umożliwi autobusom jazdę po torowisku tramwajowym na odcinku od alei Armii Krajowej do ulicy Pięknej. To kolejny etap usprawniania układu transportowego w południowo-wschodniej części miasta.
Rozkład jazdy:
- Jakie osiedla we Wrocławiu połączy planowana inwestycja?
- Ile wyniesie koszt budowy brakującego fragmentu korytarza autobusowo-tramwajowego?
- W jakiej formule zostanie zrealizowana ta inwestycja?
Wrocławski TAT
Inwestycja, której koszt wyniesie 12,2 mln zł, rozwiąże jeden z dotychczasowych problemów organizacyjnych na tej trasie. Obecnie autobusy kursujące w kierunku Gaju i Tarnogaju muszą wjeżdżać na przystanek, po czym wracać na ogólną jezdnię. Po drugiej stronie – w kierunku przeciwnym – poruszają się wyłącznie po jezdni. Po zakończeniu prac autobusy będą mogły korzystać z wydzielonego torowiska, co nie tylko skróci czas przejazdu, ale także poprawi płynność ruchu dla samochodów osobowych.
W ramach zadania przebudowany zostanie przystanek tramwajowy w kierunku Gaju i Tarnogaju, tak aby mogły zatrzymywać się na nim zarówno tramwaje, jak i autobusy. Usprawni to przesiadki i ułatwi pasażerom szybkie kontynuowanie podróży. Docelowo taka organizacja ruchu będzie kluczowa także dla obsługi komunikacyjnej rozwijającego się Jagodna.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Inwestycja obejmie również poprawę infrastruktury pieszej i rowerowej. Pojawi się nowe przejście dla pieszych oraz przejazd rowerowy, co wpisuje się w politykę zrównoważonego transportu miasta. Ważnym aspektem projektu jest także ochrona zieleni – wykonawca będzie zobowiązany do przesadzenia 10 drzew, które kolidują z budową, a dodatkowo zasadzi kilkaset nowych krzewów, w tym irgi i tawuły japońskie. W sąsiedztwie przystanku tramwajowego w donicach pojawią się również laurowiśnie.
Zaprojektuj i wybuduj
Cała inwestycja zostanie zrealizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca będzie miał 9 miesięcy na przygotowanie brakującej dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenie prac budowlanych.
Plany modernizacji w tym rejonie to element większego programu usprawnień komunikacyjnych, obejmujących m.in. przebudowę torowiska na ulicy Bardzkiej oraz przygotowania do budowy tramwaju na Jagodno. Przebudowa przystanku w kierunku Gaju i Tarnogaju oraz umożliwienie autobusom korzystania z torowiska tramwajowego to kroki, które mają poprawić efektywność transportu publicznego i komfort pasażerów.
Komentarze