Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa usługa od ZTP Kraków: LajkBus czyli „Twoje życzenie jest dla mnie przejazdem”

infotrans
14.12.2024 09:09
0 Komentarzy

Mieszkańcy Skotnik w Krakowie już wkrótce będą mogli korzystać z nowej usługi komunikacji miejskiej, która łączy elastyczność taksówek z przystępną ceną biletów autobusowych.

LajkBus, pilotażowy projekt Zarządu Transportu Publicznego, został zaprezentowany podczas spotkania 12 grudnia z mieszkańcami. Usługa ma być dostępna od lutego 2024 roku, a jej celem jest poprawa dostępności transportu miejskiego w trudno dostępnych rejonach miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Jak działa usługa LajkBus i czym różni się od tradycyjnej komunikacji miejskiej?
  2. Dlaczego Skotniki zostały wybrane jako miejsce pilotażowego wdrożenia LajkBusa?
  3. Jakie są główne cele i korzyści wynikające z wprowadzenia usługi LajkBus w Krakowie?
Projekt ZTP zakłada uruchomienie „specjalnej” komunikacji, obsługiwanej przez Lajkbusy.
Projekt ZTP zakłada uruchomienie „specjalnej” komunikacji, obsługiwanej przez Lajkbusy.

Jak działa LajkBus?

LajkBus działa podobnie jak popularne aplikacje przewozowe – pasażerowie zamawiają przejazd za pomocą specjalnej aplikacji na smartfona, wybierając punkt odbioru i cel podróży. W przeciwieństwie do klasycznych autobusów, LajkBus nie wymaga przystanków – busy mogą zatrzymywać się w wielu wyznaczonych miejscach, umożliwiając wygodne wsiadanie i wysiadanie.

Dwa dostępne pojazdy pomieszczą maksymalnie sześć osób, a aplikacja będzie łączyć trasy, aby obsłużyć jak największą liczbę pasażerów. Na pokładzie znajdą się foteliki dziecięce i miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, co czyni usługę dostępną dla różnych grup użytkowników.

Koszty przejazdu LajkBusem będą takie same, jak w standardowej komunikacji miejskiej. Pasażerowie zapłacą za podróż biletem okresowym lub jednorazowym (w formie elektronicznej), a wszystkie ulgi i darmowe przejazdy będą honorowane. Kierowca wyposażony w urządzenie do kontroli biletów zapewni zgodność z miejskimi przepisami.

Projekt ZTP zakłada uruchomienie „specjalnej” komunikacji, obsługiwanej przez Lajkbusy / fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
Projekt ZTP zakłada uruchomienie „specjalnej” komunikacji, obsługiwanej przez Lajkbusy / fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dlaczego Skotniki?

Skotniki zostały wybrane spośród 12 analizowanych obszarów Krakowa. To dzielnica, w której klasyczne autobusy nie mogą poruszać się po wąskich uliczkach, a brak chodników utrudnia dotarcie do przystanków. Dzięki LajkBusowi mieszkańcy będą mogli dojechać bezpośrednio do węzłów komunikacji miejskiej, takich jak przystanki tramwajowe czy autobusowe, lub skorzystać z elastycznych tras wewnątrz osiedla.

LajkBus zostanie uruchomiony pilotażowo na okres 18 miesięcy. Testy z udziałem mieszkańców rozpoczną się w styczniu 2024 roku. Zebrane opinie i uwagi posłużą do wprowadzenia ewentualnych zmian i udoskonaleń. Po zakończeniu pilotażu zostanie podjęta decyzja o przyszłości usługi – czy będzie kontynuowana, czy rozszerzona na inne obszary miasta.

LajkBus to innowacyjne rozwiązanie, które ma szansę zrewolucjonizować transport publiczny w Krakowie. Dzięki elastyczności i niskim kosztom usługa może stać się atrakcyjną alternatywą dla samochodów prywatnych, przyczyniając się do zmniejszenia emisji spalin i poprawy jakości życia mieszkańców. Jeśli pilotaż zakończy się sukcesem, Kraków stanie się wzorem dla innych polskich miast w zakresie nowoczesnych form komunikacji miejskiej.

Projekt ZTP zakłada uruchomienie „specjalnej” komunikacji, obsługiwanej przez Lajkbusy.
Projekt ZTP zakłada uruchomienie „specjalnej” komunikacji, obsługiwanej przez Lajkbusy.

Komentarze