Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa era komunikacji miejskiej w Żorach – wyzwania i zmiany po opuszczeniu MZK

infotrans
20.01.2025 10:07
0 Komentarzy

Od 1 stycznia 2025 roku Żory rozpoczęły samodzielne zarządzanie komunikacją miejską po wystąpieniu z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK).

Decyzja, choć istotna dla budżetu miasta i strategii inwestycyjnej, niesie ze sobą również wyzwania w zapewnieniu spójności i funkcjonalności systemu transportowego. Dodajmy, że równolegle trwa przetarg dla pierwsze autobusy elektryczne dla śląskiego miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki jest zakres zamówienia w przetargu ogłoszonym przez PKM Katowice na wynajem kierowców?
  2. Ile godzin pracy kierowców przewidziano w ramach umowy oraz jaka liczba kierowców jest wymagana?
  3. Jakie są warunki związane z posiadaniem i sprzedażą biletów przez kierowców realizujących zamówienie?
Wystąpienie z MZK pozwala miastu na pełną kontrolę nad systemem komunikacji miejskiej
Wystąpienie z MZK pozwala miastu na pełną kontrolę nad systemem komunikacji miejskiej

Korzyści dla miasta?

Wystąpienie z MZK pozwala miastu na pełną kontrolę nad systemem komunikacji miejskiej, co zdaniem władz umożliwi oszczędności w budżecie oraz inwestycje w ekologiczne rozwiązania transportowe, takie jak autobusy elektryczne. Przejście na niezależne zarządzanie umożliwia także wprowadzenie zmian lepiej dopasowanych do lokalnych potrzeb.

Adrian Lubszczyk, Naczelnik Wydziału Promocji, Kultury i Sportu w Żorach, zapewnia, że wystąpienie z MZK nie wpłynie negatywnie na mieszkańców. Bezpłatna Komunikacja Miejska (BKM) obejmująca linie od 01 do 08 nadal funkcjonuje, a płatne linie łączące Żory z sąsiednimi miejscowościami również pozostają w ofercie.

Jednym z głównych wyzwań po opuszczeniu MZK jest synchronizacja rozkładów jazdy na tablicach elektronicznych i w gablotach przystankowych. Tablice wciąż obsługuje MZK Jastrzębie-Zdrój na podstawie umowy z miastem, ale ich aktualizacja nie przebiega bezproblemowo.

Mieszkańcy zauważyli, że tablice wyświetlają rozkłady różniące się od tych dostępnych w gablotach i na oficjalnych stronach internetowych. Lubszczyk wyjaśnia, że MZK otrzymało nowe pliki rozkładów, a aktualizacje są w toku. Problemy dotyczą również linii 03 w Pawłowicach, gdzie konieczne było ograniczenie kursowania pod koniec 2024 roku.

W związku ze zmianami organizacyjnymi na stronie internatowej MZK Jastrzębie-Zdrój oraz na elektronicznych tablicach informacji pasażerskiej prezentowane są obecnie nieaktualne dane.

Zmiany w rozkładach jazdy i nowe kursy

Od początku stycznia 2025 roku wprowadzono nowe rozkłady jazdy BKM, uwzględniające korekty godzin odjazdów oraz dodatkowe kursy na linii 07 w soboty i linii 05 w dni świąteczne. Miasto także zwiększyło dostępność przystanków w ramach poprawy obsługi pasażerów.

Żory, po opuszczeniu MZK, otworzyły nowy rozdział w zarządzaniu transportem publicznym, przejmując pełną odpowiedzialność za jego funkcjonowanie. Decyzja pozwoli na realizację inwestycji w ekologiczny transport, jednak miasto mierzy się z problemami związanymi z synchronizacją danych na tablicach elektronicznych i rozkładach jazdy. Władze deklarują jednak szybkie rozwiązanie tych problemów, aby zapewnić pasażerom spójny i wygodny system komunikacji miejskiej.

Wystąpienie z MZK pozwala miastu na pełną kontrolę nad systemem komunikacji miejskiej
Wystąpienie z MZK pozwala miastu na pełną kontrolę nad systemem komunikacji miejskiej

Komentarze