MPK Kraków po tygodniu od awarii: Wszystkie systemy pasażerskie przywrócone
Po ataku hakerskim sprzed tygodnia wszystkie pasażerskie systemy informatyczne Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowi zostały przywrócone do pełnej sprawności.
Działają aplikacje mobilne do zakupu biletów okresowych, portal Elektroniczne Konto Pasażera i strona przewoźnika. Firma koncentruje się teraz nad przywracaniem wewnętrznych systemów informatycznych
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne cele tego projektu lub wydarzenia?
- Jakie korzyści przewiduje się dla mieszkańców lub użytkowników?
- Jakie są planowane terminy realizacji lub dalsze kroki?
Pasażerski priorytet
„To było dla nas priorytetem i nad tym pracowaliśmy w pierwszej kolejności, aby przywrócić funkcjonalność systemów, z których korzystają pasażerowie” - poinformował PAP we wtorek rzecznik MPK Marek Gancarczyk.
Jak przekazał, 9 grudnia zostały uruchomione aplikacje mobilne do zakupu biletów okresowych mKKM i mKK oraz portal Elektroniczne Konto Pasażera. Można w nich już kupować wszystkie rodzaje biletów okresowych zarówno ze zniżką mieszkańca, jak i metropolitalne. Pasażerowie mogą także okazywać bilety w aplikacjach podczas kontroli. W kolejnym etapie przywrócono stronę internetową przewoźnika zawierającą m.in. aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rzecznik zaznaczył, że firma koncentruje się teraz nad przywracaniem wewnętrznych systemów informatycznych, a także cały czas współpracuje z odpowiednimi służbami zajmującymi się cyberbezpieczeństwem.
Historia ataku
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie poinformowało 3 grudnia o ataku hakerskim, który spowodował problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, strony internetowej przewoźnika oraz innych systemów informatycznych. Prezes MPK Rafał Świerczyński poinformował, że oprócz ataku hakerskiego doszło również do aktu sabotażu wymierzonego w infrastrukturę energetyczną.
W związku ze skalą i charakterem tego ataku krakowskie MPK sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie przewoźnik skierował zawiadomienie do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.
Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaapelował po ataku na MPK do wszystkich administratorów o to, aby sprawdzali oprogramowanie i zachowali higienę cyfrową. Gawkowski przekazał również, że eksperci Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) udzielają MPK wsparcia. Działania NASK mają pomóc jednostce jak najszybciej wrócić do funkcjonowania. Eksperci m.in. zabezpieczają do analizy informacje o ataku, aby ustalić wektor wejścia.(PAP)
Komentarze