Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo Finansów podało, ile kosztowałby zerowy VAT na transport publiczny

infotrans
07.04.2025 17:01
0 Komentarzy

Wprowadzenie zerowej stawki VAT na transport publiczny kosztowałoby budżet 1,8 mld zł – wynika z odpowiedzi MF na interpelację poselską.

MF podało także, że sprawa wprowadzenia zerowej stawki będzie analizowana przy konstrukcji założeń budżetowych na 2026 r. O tym temacie i związanej z nim obietnicy wyborczej PO pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile kosztowałoby budżet państwa wprowadzenie zerowej stawki VAT na transport publiczny?
  2. Kiedy Ministerstwo Finansów planuje ponownie przeanalizować możliwość obniżki VAT?
  3. Jaka jest obecna stawka VAT na usługi transportu pasażerskiego, której dotyczy interpelacja?
Zerowa stawka VAT na transport publiczny
Zerowa stawka VAT na transport publiczny

Zerowa stawka VAT na transport publiczny

Na stronach Sejmu została opublikowana odpowiedź Ministerstwa Finansów na interpelację poselską, dotyczącą wprowadzenia zerowej stawki VAT na transport publiczny.

„Wprowadzenie wskazanej obniżki stawki VAT dla określonych usług transportu pasażerskiego będzie rodzić ujemne skutki budżetowe, których wysokość szacuje się na ok. -1,8 mld zł rocznie (szacunki w warunkach 2025 roku)” – czytamy w odpowiedzi MF podpisaną przez wiceministra finansów Jarosława Nenemana. – „Powyższe oznacza, że zmiany w zakresie obniżenia stawki VAT na transport pasażerski będą mogły zostać wdrożone, jak tylko znajdzie się przestrzeń w budżecie do ich sfinansowania – sprawa ta będzie analizowana przy konstrukcji założeń budżetowych na 2026 r.” – czytamy także.

W swojej odpowiedzi wiceminister Neneman napisał, że na przełomie 2023 roku i 2024 roku w Ministerstwie Finansów rozpoczęto „analizy możliwości wprowadzenia obniżenia – z 8 proc. do 0 proc. – stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego”. W odpowiedzi podkreślono, że takie rozwiązanie musi zostać „szczegółowo zbadane pod kątem m.in. zakresu zmian, korzyści dla poszczególnych uczestników rynku oraz potencjalnych skutków finansowych dla strony dochodowej i wydatkowej budżetu państwa”.

W odpowiedzi czytamy także, że kwestia dochodów i wydatków budżetu ma istotne znaczenie m.in. ze względu na „kwestie związane z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i obrony narodowej, z czym wiąże się konieczność systematycznego zwiększania wydatków na wzmocnienie obronności kraju”, które w ostatnim czasie zyskały szczególnie na znaczeniu.

„W kontekście potencjalnych skutków finansowych dla budżetu państwa należy również mieć na uwadze okoliczność objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu” – napisał wiceminister Jarosław Neneman. (PAP)

Komentarze