Marcin Szwarc wiceprezydentem Olsztyna. Wiemy, kto go zastąpi w ZDZiT
Zmiany w ratuszu i jednostkach podległych w Olsztynie otwierają nowy rozdział w polityce miasta wobec infrastruktury i transportu publicznego.
22 września 2025 r. prezydent Robert Szewczyk zaprezentował nowych współpracowników – w tym Marcina Szwarca, który od 1 października zostanie trzecim zastępcą prezydenta. Tego samego dnia poznaliśmy też jego następcę na stanowisku dyrektora Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu – Tomasza Krzysztonia.
Rozkład jazdy:
- Kto od 1 października obejmie funkcję trzeciego zastępcy prezydenta Olsztyna?
- Kto zastąpi Marcina Szwarca na stanowisku dyrektora Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu i jakie ma kompetencje w obszarze transportu?
- Jakie wyzwania i priorytety stoją przed nowymi władzami miasta w zakresie transportu publicznego i infrastruktury?
Kim jest nowy wiceprezydent?
Marcin Szwarc od lat związany jest z olsztyńskim transportem i infrastrukturą. Karierę zaczynał w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym, a później w Zarządzie Komunikacji Miejskiej. W ostatnich latach kierował ZDZiT, odpowiadając m.in. za rozwój sieci tramwajowej i modernizację infrastruktury drogowej. Jako wiceprezydent deklaruje kontynuację prac nad wymianą taboru komunikacji miejskiej oraz dalsze remonty chodników i ulic.
Prezydent Szewczyk podkreślił, że powołuje osobę „znającą doskonale zagadnienia transportowe i uczestniczącą w budowie linii tramwajowych”. Sam Szwarc dodał, że jednym z priorytetów będzie zakup nowych autobusów, w tym pojazdów produkowanych w najnowszych technologiach.
Stanowisko dyrektora ZDZiT obejmie Tomasz Krzysztoń, dotychczasowy zastępca Szwarca ds. technicznych. To inżynier z doświadczeniem przy projektach tramwajowych, m.in. związanych z rozbudową Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Kontynuacja jego pracy w ZDZiT może oznaczać stabilność w realizacji dotychczasowych projektów komunikacyjnych.
Szansa na odbicie?
Personalne roszady następują w momencie, gdy Olsztyn zdecydował się na znaczące ograniczenie inwestycji w transport publiczny – z planowanych 300 mln PLN do zaledwie 132 mln PLN. Zamiast kolejnych linii tramwajowych priorytetem ma być budowa ulicy Nowobałtyckiej. To budzi sprzeciw ekspertów i społeczników, którzy przypominają, że transport publiczny nie jest kosztem, lecz inwestycją w przyszłość miasta.
Jak zauważa Marcin Bobiński, autor bloga „Olsztyńskie Tramwaje”, „11 autobusów elektrycznych, które miasto planuje kupić, to raczej rozpoznanie niż realna zmiana”. Podkreśla, że bez wizji rozwoju sieci – w tym przedłużenia linii tramwajowych do Osiedla Generałów – Olsztyn może utknąć w komunikacyjnej stagnacji.
Wśród zadań nowego wiceprezydenta i dyrektora ZDZiT znajdą się: wymiana taboru autobusowego, rozwój systemów informacji pasażerskiej, rozbudowa zajezdni przy al. Sikorskiego oraz poprawa infrastruktury przystankowej. Kluczowe będzie także określenie, czy miasto powróci do bardziej ambitnych planów rozwoju sieci tramwajowej.
Zmiany personalne w ratuszu dają realną szansę na przełamanie impasu w olsztyńskim transporcie publicznym. Jednak sukces będzie zależeć od tego, czy nowi decydenci zdołają przekonać władze miasta, że inwestycje w komunikację zbiorową to fundament nowoczesnej i przyjaznej mieszkańcom metropolii.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze