Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Małopolska i kolejne miliony z Funduszy Europejskich na rozwój transportu publicznego

infotrans
22.04.2025 16:04
0 Komentarzy

Zarząd Województwa Małopolskiego ogłosił dofinansowanie kolejnych projektów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, przeznaczając 89 mln zł m.in. na rozwój transportu miejskiego.

Wśród zatwierdzonych do realizacji inwestycji znalazły się inicjatywy wspierające zrównoważoną mobilność, rozbudowę infrastruktury przesiadkowej oraz rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej. Celem tych działań jest nie tylko poprawa jakości transportu zbiorowego w regionie, ale również zwiększenie jego ekologiczności i dostępności dla mieszkańców. O pierwszej turze dofinansowanie z małopolskiego EFRR pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy rozpoczną się prace budowlane przy projektach transportowych, które otrzymały dofinansowanie?
  2. Czy planowane są kolejne edycje dofinansowań na rozwój transportu miejskiego w Małopolsce?
  3. Jakie konkretne zmiany odczują mieszkańcy Tuchowa, Tarnowa i Skawiny po zakończeniu tych inwestycji?
Małopolska: Wsparcie transportu miejskiego z EFRR / fot. UG Skawina
Małopolska: Wsparcie transportu miejskiego z EFRR / fot. UG Skawina

Wsparcie transportu miejskiego

Inwestycje w transport miejski w Małopolsce to kolejny krok w stronę zrównoważonego rozwoju regionu. Fundusze Europejskie wspierają modernizację infrastruktury, poprawę dostępności komunikacyjnej oraz wdrażanie ekologicznych rozwiązań transportowych. Władze regionu, poprzez strategiczne projekty, stawiają na rozwój zielonej mobilności, zwiększenie udziału transportu publicznego i rowerowego oraz poprawę jakości życia mieszkańców.

Dziś wybraliśmy do dofinansowania ze środków FEM różnorodne projekty z obszarów istotnych dla naszych mieszkańców. To projekty m.in. z zakresu gospodarki odpadami i gospodarki wodno-kanalizacyjnej. W tym pierwszym obszarze wsparliśmy budowę oraz modernizację PSZOK-ów. Na realizację 15 zadań przekazaliśmy kwotę blisko 51 mln zł. Przyznaliśmy dofinansowanie także projektowi wod-kan z listy rezerwowej. Wsparcie uzyskały także dwie ważne zielone inwestycje: Park bioróżnorodności w Czarnym Dunajcu i modernizacja Parku Zdrojowego w Krynicy-Zdroju. Konsekwentnie przyznajemy też dofinansowanie inwestycjom z obszaru transportu, tym razem wsparliśmy projekty z zakresu transportu miejskiego – powiedział marszałek Łukasz Smółka.

Zarząd województwa wybrał także do dofinansowania 4 zadania w Działaniu 3.1 Transport miejski – ZIT, typ projektu A Transport miejski, typ projektu B Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) w ramach FEM 2021-2027.

Dofinansowanie w wysokości ponad 1,8 mln zł uzyskał projekt gminy Tuchów „Przebudowa węzła przesiadkowego przy stacji PKP Tuchów na ul. Kolejowej w formule Park & Ride”. Przedmiotem projektu jest wykonanie przebudowy infrastruktury typu Park&Ride do obsługi podróżnych korzystających z publicznego lub zbiorowego transportu zlokalizowanej w Tuchowie przy dworcu kolejowym i autobusowym wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zakres prac obejmuje m.in. przebudowę zjazdów, parkingu i drogi dla pieszych, przebudowę wiat przystankowych, budowę oświetlenia, stacji ładowania pojazdów, przebudowę ogrodzenia i montaż monitoringu.

Wsparcie w wysokości blisko 4,5 mln zł uzyskał projekt Gminy Miasta Tarnów „Budowa dróg i ścieżek rowerowych oraz rozwój zrównoważonej mobilności wewnątrz aglomeracyjnej”. Przedmiotem projektu jest rozbudowa o system ITS skrzyżowania ulic Mickiewicza-Legionów, Zbylitowskiej-Chemicznej i Kasprowicza-Romanowicza. Zakres prac obejmuje m.in. montaż systemu ITS, kamer monitoringu wizyjnego oraz instalacji z zakresu organizacji ruchu, a także rozbudowę systemu dróg rowerowych w ciągach ulic Dworcowej (budowa nowego ciągu łączącego się ze ścieżką rowerową wykonaną w ramach budowy węzła przesiadkowego Krakowska – Planty) oraz Al. Solidarności i ul. Nowodąbrowskiej (oddzielenie ruchu pieszego od rowerowego). Zaplanowano także montaż niskich krawężników oraz odpowiednie oznakowanie poziome i pionowe.

Małopolska: Wsparcie transportu miejskiego z EFRR / fot. UG Skawina
Małopolska: Wsparcie transportu miejskiego z EFRR / fot. UG Skawina

Dwa projekty Skawiny

Gmina Skawina uzyskała wsparcie dla dwóch przedsięwzięć. Pierwszy projekt, „Budowa ciągów pieszo-rowerowych i/lub ścieżek rowerowych prowadzących do przystanków komunikacji zbiorowej” otrzymał Dofinansowanie w wysokości ponad 16 mln zł. Drugi projekt,  „Modernizacja przystanków autobusowych zgodnie ze standardami SMK” uzyskał dofinansowanie w wysokości blisko 1,5 mln zł.

Przedmiotem pierwszego projektu jest budowa ciągów pieszo-rowerowych prowadzących do przystanków autobusowych i kolejowych w miejscowościach Radziszów, Wola Radziszowska i Rzozów. Zakres prac obejmuje m.in.

  • budowę ciągu pieszo-rowerowego o długości ok. 530 m wzdłuż ul. Podlesie w Radziszowie (droga powiatowa nr 1940K), wraz z budową przystanków z wiatami oraz przebudową mostu na potoku Włosanka, poszerzeniem jezdni i wykonaniem odwodnienia i oświetlenia LED,
  • budowę ciągu pieszo-rowerowego o długości ok. 590 m w Woli Radziszowskiej (droga powiatowa nr 1786K), wzdłuż ul. Kalwaryjskiej, wraz z budową ścieżki pieszo-rowerowej, chodników, systemu odwodnienia, oświetlenia LED i przystanków z wiatami, a także poszerzenie jezdni,
  • budowę infrastruktury pieszo-rowerowej w Rzozowie wzdłuż drogi gminnej nr 601137K o długości ok. 497 m, wraz z budową ścieżki pieszo-rowerowej, chodnika i pobocza, a także rozbudowę jezdni, budowa przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, przystanków z wiatami, systemu odwodnienia i oświetlenia LED,
  • budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż dawnej drogi wojewódzkiej (droga gminna nr 600976K) w Rzozowie, o długości ok. 393 m, wraz z budową ścieżki pieszo-rowerowej, chodnika, budowa przystanków autobusowych, systemu odwodnienia, konstrukcji oporowych oraz oświetlenia LED.

Przedmiotem drugiego projektu jest modernizacja 31 przystanków wraz z infrastrukturą okołoprzystankową oraz doprowadzającą w Gminie Skawina. Zakres prac obejmuje m.in. przebudowę przystanków, budowę peronów oraz chodników, przejść, instalację oświetlenia, wiat, barierek, ławek oraz tablic informacyjnych i rozkładów jazdy.

Naszym zdaniem: Te projekty to przykład jak samorządy skutecznie wykorzystują środki europejskie do zmiany oblicza lokalnego transportu. Wprowadzenie inteligentnych systemów transportowych, budowa ścieżek rowerowych i modernizacja przystanków to nie tylko odpowiedź na potrzeby mieszkańców, ale też element długofalowej strategii klimatycznej regionu. Małopolska pokazuje, że inwestując w nowoczesny i ekologiczny transport, można skutecznie łączyć rozwój gospodarczy z troską o środowisko.

Małopolska: Wsparcie transportu miejskiego z EFRR / fot. UG Skawina
Małopolska: Wsparcie transportu miejskiego z EFRR / fot. UG Skawina

Komentarze