Madryt po awarii prądu: Bezpłatne autobusy ratują transport publiczny
29 kwietnia 2025 roku, mieszkańcy i turyści w Madrycie mogą korzystać z miejskich autobusów za darmo.
Decyzja ta została podjęta przez władze stolicy Hiszpanii w odpowiedzi na największą w historii kraju awarię energetyczną, która dzień wcześniej sparaliżowała funkcjonowanie transportu publicznego. O tej gigantycznej awarii pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego 29 kwietnia 2025 roku w Madrycie autobusy miejskie były darmowe dla pasażerów?
- Jakie problemy transportowe wystąpiły w Madrycie po blackoucie 28 kwietnia 2025 roku?
- Jakie środki podjęły władze Madrytu, aby utrzymać mobilność miasta w czasie kryzysu?
Kryzys energetyczny
W poniedziałek, 28 kwietnia 2025 roku, około godziny 12:30 doszło do rozległego blackoutu, który objął kontynentalną Hiszpanię, część Portugalii oraz południowo-zachodnią Francję. Prąd w Madrycie zaczął powracać dopiero wieczorem, a do rana we wtorek operator Red Electrica przywrócił zasilanie na 87% terytorium kraju.
Skutki awarii były odczuwalne natychmiast: stanęło metro, pociągi podmiejskie, przestała działać sygnalizacja świetlna, a miasto pogrążyło się w chaosie komunikacyjnym. W wielu dzielnicach nie działała sieć komórkowa ani internet, a mieszkańcy musieli radzić sobie bez dostępu do usług codziennego użytku.
Transport publiczny w Madrycie we wtorek nadal zmaga się z poważnymi problemami:
- Metro de Madrid poinformowało, że od godziny 8:00 we wtorek przywrócono ruch na niemal całej sieci. Wyjątkiem pozostaje Linia 7 (Hospital del Henares – Pitis), gdzie nadal trwa przerwa w kursowaniu.
- Jak podała prezydent Wspólnoty Madrytu Isabel Díaz Ayuso, metro będzie kursować w około 80% intensywności porannego szczytu, a przewoźnik stopniowo normalizuje rozkłady.
- Cercanías Renfe obsługuje około 50% normalnych połączeń, głównie na liniach C3, C4 i C5.
W tej trudnej sytuacji kluczowe znaczenie mają autobusy miejskie EMT oraz autobusy międzymiastowe Consorcio Regional de Transportes, które zostały udostępnione mieszkańcom bez opłat. Dodatkowo, miasto zawiesiło obowiązujące w normalnych warunkach ograniczenia dla taksówek i pojazdów VTC, umożliwiając im pracę bez względu na harmonogramy.
Dlaczego autobusy?
W obliczu zatrzymania metra i ograniczeń w kolei podmiejskiej, autobusy pozostają jedynym w pełni funkcjonującym środkiem transportu zbiorowego. Dzięki decyzji władz o zniesieniu opłat, Madryt próbuje zapewnić minimalną mobilność w mieście, pomagając mieszkańcom dotrzeć do pracy, szkół czy urzędów.
Burmistrz Madrytu, José Luis Martínez-Almeida, podkreślił, że bezpłatne przejazdy mają na celu „utrzymanie funkcjonalności miasta i wsparcie mieszkańców w kryzysowej sytuacji”. Z kolei prezydent Wspólnoty Madrytu, Isabel Díaz Ayuso, ostrzegła, że powrót do pełnej sprawności transportu może potrwać kilka dni.
Władze zalecają korzystanie wyłącznie z niezbędnych przejazdów i zachowanie szczególnej ostrożności na drogach.
Naszym zdaniem: Dzięki szybkim decyzjom samorządu Madryt zdołał częściowo ograniczyć chaos komunikacyjny wywołany blackoutem. Darmowe przejazdy autobusami EMT i Consorcio Regional de Transportes stały się filarem awaryjnej mobilności w mieście, podczas gdy naprawa skutków awarii i pełne przywrócenie działania sieci transportowej pozostają w toku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze