Lotnisko Wrocław: otwarcie ofert – Hochtief Polska najtańszy!

Dzisiaj, 11 maja, zostały otwarte koperty z ofertami trzech konsorcjów, które wyłoniono w przetargu na generalnego wykonawcę nowego terminala wrocławskiego portu lotniczego. Zamawiający, port lotniczy we Wrocławiu, przeznaczył na tę inwestycję ponad 430 mln zł brutto. Pierwotnie do drugiego etapu przetargu stanąć miało pięć konsorcjów, z ostatecznej rozgrywki wycofały się jednak firmy Skanska, Exbud Skanska, Skanska Cz a.s. oraz Mota-Engil, Mota-Engil Engenharia. Na placu boju pozostały trzy konsorcja. Hochtief Polska, Hochtief Construction wycenił swoją ofertę na 296 730 492,92 zł brutto, Budimex Dromex, Ferrovial Agroman na 298 598 220,93 zł brutto, zaś Mostostal Warszawa, Acciona Infraestructuras na 329 571 887 zł brutto. Wszystkie konsorcja zadeklarowały ukończenie inwestycji do 30.03.2011 roku i udzielenie gwarancji na okres 73 miesięcy. –Najistotniejsze elementy brane pod uwagę w przetargu to zaproponowana przez firmy kwota realizacji inwestycji oraz czas prowadzonych prac –mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław S.A. –Zależy nam na dotrzymaniu terminów ujętych w harmonogramie robót, dlatego już w ubiegłym tygodniu rozpoczęliśmy prace przygotowawcze na terenie przyszłej budowy, która rozpocznie się w lipcu 2009 roku.
W ramach rozpoczętych prac przygotowawczych powstanie tymczasowa droga patrolowa o szerokości 2,5 m i długości 0,5 km. Prace nad tym zadaniem potrwają do końca maja 2009 roku. Kolejne działanie dotyczy wygładzenia powierzchni na wydzielonej działce przeznaczonej pod inwestycję oraz ogrodzenia jej specjalnym płotem o długości 840 m i wysokości 2,4 m. W ramach tych prac zostanie wyłączony z obecnego terenu portu niewielki kawałek lotniska o powierzchni 77 tys. mkw. –Wszystko po to, aby lotnisko mogło funkcjonować bez żadnych przeszkód, podczas gdy zaraz obok będzie trwała budowa nowego terminala –dodaje prezes Kuś. Nowy terminal o powierzchni blisko 50 tys. mkw. powstanie w 2011 roku. Inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości terminala z 1,2 do 3,2 mln pasażerów rocznie. W ramach całego projektu powstanie również ponad tysiąc miejsc parkingowych. Oszacowano, że dzięki realizacji przedsięwzięcia powstanie dodatkowo ponad 7 tys. miejsc pracy.
Przypomnijmy, że władze portu lotniczego obawiały się przekroczenia kwoty jaka została wyasygnowana na inwestycje (no to m.in. wskazywała historia przetargu na budowę nowego, wrocławskiego stadionu piłkarskiego). Jak się okazało – niepotrzebnie. Firmy za wybudowanie zażądały nawet o przeszło 70 mln zł mniej niż pierwotnie szacowano Jeśli przetarg uda się rozstrzygnąć, a możliwe protesty przegranych nie zablokują podpisania umowy ze zwycięzcą, budowa nowego terminalu ma rozpocząć się w lipcu.
Starania o tę inwestycję trwają od przeszło dwóch lat. W lipcu 2006 roku w konkursie architektonicznym na nowy terminal zwyciężyła pracownia JSK Architekci. Ówczesny wiceprezes portu Zbigniew Sałek zapewniał, że zostanie on otwarty na wiosnę 2008 r. Przez lata powstał jedynie projekt. Gdy lotnicza spółka otrzymała pozwolenie na budowę, odezwali się dawni właściciele działek, na których miał powstać terminal. Władze lotniska, ratując inwestycję, podjęły decyzję, że inwestycja zostanie przeniesiona o 100 metrów dalej. Tak, by ominąć sporne działki. Część procedur trzeba było zacząć od nowa, co opóźniło budowę. Rozbudowa wrocławskiego lotniska jest jedynym z najważniejszych zadań związanych z organizacją piłkarskich mistrzostw Euro 2012. Bez niej trudno wyobrazić sobie odprawienie wszystkich kibiców, którzy przylecą na mistrzostwa. Z nowym terminalem Wrocław obok Warszawy będzie miał w kraju najnowocześniejszy terminal. Podobną inwestycję planuje Gdańsk, Poznań chce jedynie rozbudować swój port. Podobnie Kraków. Nowy wrocławski terminal ma odprawiać 2 mln pasażerów rocznie, docelowo nawet 7 mln.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze