Opublikowane 14 maja przez UE nowe dane o internetowych stronach sprzedaży biletów lotniczych w Europie wskazują na znaczącą poprawę w zakresie poszanowania przepisów o ochronie konsumenta. Informacje te zawarte są w sprawozdaniu podsumowującym 18-miesięczną ogólnounijną akcję zwalczania wprowadzającej w błąd reklamy i nieuczciwych praktyk. W wyniku dochodzenia dotyczącego egzekwowania praw konsumentów, wszczętego we wrześniu 2007 r. przez UE z udziałem organów krajowych z 15 państw członkowskich i Norwegii, poprawionych zostało 115 ze 137 objętych dochodzeniem stron internetowych linii lotniczych. W wyniku dodatkowej oceny, obejmującej niezależne anonimowe zakupy biletów od 67 dużych linii lotniczych w marcu 2009 r., 52 linii otrzymało ocenę pozytywną, zobowiązując się do utrzymania takiego samego standardu, bądź niezwłocznie odpowiedziało na wezwanie Komisji, przyjmując na siebie zobowiązanie do usunięcia pozostających niezgodności z przepisami (zob. poniższe wykazy). Strony internetowe były oceniane na podstawie kompleksowej, 14-punktowej listy kontrolnej, wcześniej uzgodnionej z branżą lotniczą. Komisja pracuje obecnie nad doprowadzeniem do porozumienia stwarzającego równe warunki konkurencji dla wszystkich linii lotniczych w UE i zapewniającego utrzymanie wysokiego standardu stron internetowych.
Komisarz UE ds. konsumentów Meglena Kunewa powiedziała: „Ogólnoeuropejskie dochodzenie w sprawie linii lotniczych zmienia oblicze ich stron internetowych. Mimo to nie należy popadać w samozadowolenie, gdyż zostało jeszcze wiele do zrobienia. Pierwsze ogólnoeuropejskie dochodzenie dotyczące egzekwowania praw konsumentów okazało się jednak skuteczne i owocne. Następnym krokiem jest porozumienie branżowe, a my będziemy nadal ściśle monitorować rozwój tego sektora.”Antonio Tajani, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za politykę transportu, powiedział: „Pełna przejrzystość cen jest wymogiem wynikającym z rozporządzenia o usługach lotniczych. Linie lotnicze mają obowiązek narzucać reszcie branży wysokie standardy, a naszym zadaniem jest dopilnowanie, by wszyscy przestrzegali tych samych zasad. Ma to pierwszorzędne znaczenie dla konsumentów chcących porównywać ceny biletów różnych linii lotniczych i dokonywać prawdziwych wyborów.”
1. Wyniki szeroko zakrojonego dochodzenia z 2007 r. w sprawie sprzedaży biletów lotniczych
Działania związane z egzekwowaniem przepisów zakończono już w 85% przypadków. Ze 137 zbadanych stron internetowych, należących do 80 firm, poprawionych zostało 115 (zob. tabela w załączonym
MEMO/09/238, podsumowująca dane o wykonaniu przepisów według stanu z końca marca 2009 r.).
2. Ocena zgodności stron internetowych z przepisami
Proces oceny miał na celu kompleksowe monitorowanie ogólnej sytuacji w dziedzinie internetowej sprzedaży biletów lotniczych, przy uwzględnieniu wejścia w życie, od czasu pierwszych kontroli we wrześniu 2007 r., dwóch nowych aktów prawa UE podnoszących poziom ochrony konsumenta (dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych, rozporządzenie o usługach lotniczych). W oparciu o 14-punktową listę kontrolną uzgodnioną z branżą lotniczą (zob.
MEMO/09/238) oceniono 7 najbardziej znaczących stron sprzedających bilety lotnicze we wszystkich 27 państwach członkowskich, obejmując tą kontrolą łącznie 67 linii lotniczych i około 339 milionów pasażerów. Poniżej podsumowano wyniki konsultacji przeprowadzonych przez Komisję na podstawie rezultatów oceny, w tym zobowiązania linii lotniczych (zob. tabelę w załączniku 1 do komunikatu prasowego).
Co dalej?
Wyniki procesu oceny przekazano krajowym władzom wykonawczym, które podejmą dalsze stosowne działania.
Komisja współpracuje z branżą lotniczą nad wprowadzeniem ogólnobranżowego porozumienia o podtrzymaniu tych standardów, między innymi przy pomocy zewnętrznego monitoringu. Komisja przedstawi w czerwcu 2009 r. komunikat w sprawie egzekwowania przepisów, dotyczący wzmocnienia sieci krajowych władz wykonawczych (sieć CPC) po pierwszych dwóch latach funkcjonowania.
Tabela 1. Linie lotnicze spełniające wszystkie standardy oceny i zobowiązujące się do ich utrzymania na swoich stronach internetowych
Air Malta
|
Blue1
|
bmi
|
bmibaby
|
Estonian Air
|
Finnair
|
Iberia
|
MalmöAviation
|
SAS
|
Sata Air Açores
|
Sata International
|
Spanair
|
TAP
|
Tarom
|
TUIfly
|
Virgin Atlantic
|
Tabela 2. Linie lotnicze informujące, że problemy wykryte w trakcie oceny zostały już rozwiązane, bądź zobowiązujące się do ich rychłego rozwiązania w celu zapewnienia pełnej zgodności ze standardami
Adria Airways
|
Aegean Airlines
|
Aer Arann
|
Aer Lingus
|
Air Berlin
|
Air Europa
|
Air One
|
Alitalia
|
Austrian Airlines
|
Binter Canarias
|
Blue Air
|
Brussels Airlines
|
Bulgaria Air
|
Carpatair
|
Cimber Sterling
|
Condor
|
Cyprus Airways
|
Cyprus Turkish Airlines
|
Czech Airlines
|
Delta Air Lines
|
EasyJet
|
Finncomm Airlines
|
Flybe
|
LOT
|
Lufthansa
|
Luxair
|
Malév Hungarian Airlines
|
Meridiana Air
|
Norwegian Air Shuttle
|
Pegasus Airlines
|
Ryanair
|
Skyways
|
Swiss
|
transavia.com
|
VLM Airlines
|
Wizz Air
|
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Masz już subskrypcję?
Komentarze