Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Legnica stawia na integrację transportu publicznego. Centrum przesiadkowe coraz bliżej

infotrans
18.05.2025 15:05
0 Komentarzy

Po latach przygotowań i administracyjnych formalności, projekt centrum przesiadkowego w Legnicy wkracza w decydującą fazę.

Gotowy jest program funkcjonalno-użytkowy, a przetarg na zaprojektowanie i realizację inwestycji ma zostać ogłoszony jeszcze w maju 2025 roku. To jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie, łączący w sobie funkcjonalność transportową, komponenty ekologiczne oraz elementy historycznego dziedzictwa urbanistycznego miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie dokładnie w Legnicy ma powstać nowe centrum przesiadkowe i jaką powierzchnię obejmie?
  2. Jakie funkcje transportowe i ekologiczne znajdą się w planowanym węźle przesiadkowym?
  3. W jaki sposób projekt centrum przesiadkowego nawiązuje do dziedzictwa urbanistycznego i historii komunikacji w Legnicy?
Legnica: W maju miasto ogłosi przetarg na centrum przesiadkowe
Legnica: W maju miasto ogłosi przetarg na centrum przesiadkowe

Multimodalne serce Legnicy

Centrum przesiadkowe powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, pomiędzy ulicami Kolejową a Kartuską. Na 3-hektarowym terenie, który samorząd pozyskał po zamianie gruntów z prywatnym właścicielem (wartość transakcji: 10,2 mln zł), ma powstać kompleksowy węzeł komunikacyjny, który połączy transport kolejowy, autobusowy, rowerowy i indywidualny.

Główne elementy inwestycji:

  • Perony i zatoki autobusowe, w tym pętla zawracania dla autobusów MPK.
  • Stacje ładowania dla elektrobusów – zgodne z kierunkiem dekarbonizacji transportu miejskiego.
  • Parking dla samochodów osobowych – 100 miejsc w etapie pierwszym, kolejne 100 w drugim.
  • Rozbudowany parking rowerowy typu Bike&Ride.
  • Plac manewrowy i nowa organizacja ruchu – z naciskiem na nadanie priorytetu komunikacji publicznej.
  • Przebudowa ul. Kartuskiej – jej nowy przebieg zostanie odsunięty od fasad kamienic.

Ważnym komponentem inwestycji będzie rewitalizacja pawilonu przy ul. Kolejowej. Obiekt zostanie przekształcony w centrum obsługi podróżnych i zaplecze dla kierowców MPK. Zaplanowano również lokale usługowe oraz pomieszczenia techniczne.

Na uwagę zasługuje również estetyczna strona projektu – autorzy programu funkcjonalno-użytkowego przewidzieli wiaty przystankowe inspirowane stylem modernizmu z lat 30. XX wieku, a także miejsce ekspozycyjne dla zabytkowego tramwaju – historycznego akcentu podkreślającego lokalną tożsamość komunikacyjną.

Legnica: W maju miasto ogłosi przetarg na centrum przesiadkowe
Legnica: W maju miasto ogłosi przetarg na centrum przesiadkowe

Harmonogram i finansowanie

  • Ogłoszenie przetargu: maj 2025 r.
  • Planowane zakończenie budowy: październik 2027 r.
  • Koszt inwestycji: szacowany na 44,9 mln zł
  • Finansowanie: projekt dofinansowany z funduszy unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Legnicko-Głogowskiego Obszaru Funkcjonalnego.

Naszym zdaniem: Budowa centrum przesiadkowego w Legnicy to przykład modelowego podejścia do integracji transportu publicznego, łączącego funkcje miejskie, regionalne i środowiskowe. Inwestycja wpisuje się w szerszy trend tzw. mobilności współdzielonej i ekologicznej, wzmacniając jednocześnie rolę kolei jako kręgosłupa systemu komunikacyjnego. Rewitalizacja przestrzeni wokół dworca, z czytelną organizacją ruchu i priorytetem dla pasażera, może w perspektywie wpłynąć na wzrost udziału transportu zbiorowego w modal split miasta – co pozostaje głównym celem transformacji mobilności w polskich ośrodkach regionalnych.

Legnica: W maju miasto ogłosi przetarg na centrum przesiadkowe
Legnica: W maju miasto ogłosi przetarg na centrum przesiadkowe

Komentarze