Legnica stawia na integrację transportu publicznego. Centrum przesiadkowe coraz bliżej
Po latach przygotowań i administracyjnych formalności, projekt centrum przesiadkowego w Legnicy wkracza w decydującą fazę.
Gotowy jest program funkcjonalno-użytkowy, a przetarg na zaprojektowanie i realizację inwestycji ma zostać ogłoszony jeszcze w maju 2025 roku. To jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie, łączący w sobie funkcjonalność transportową, komponenty ekologiczne oraz elementy historycznego dziedzictwa urbanistycznego miasta.
Rozkład jazdy:
- Gdzie dokładnie w Legnicy ma powstać nowe centrum przesiadkowe i jaką powierzchnię obejmie?
- Jakie funkcje transportowe i ekologiczne znajdą się w planowanym węźle przesiadkowym?
- W jaki sposób projekt centrum przesiadkowego nawiązuje do dziedzictwa urbanistycznego i historii komunikacji w Legnicy?
Multimodalne serce Legnicy
Centrum przesiadkowe powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, pomiędzy ulicami Kolejową a Kartuską. Na 3-hektarowym terenie, który samorząd pozyskał po zamianie gruntów z prywatnym właścicielem (wartość transakcji: 10,2 mln zł), ma powstać kompleksowy węzeł komunikacyjny, który połączy transport kolejowy, autobusowy, rowerowy i indywidualny.
Główne elementy inwestycji:
- Perony i zatoki autobusowe, w tym pętla zawracania dla autobusów MPK.
- Stacje ładowania dla elektrobusów – zgodne z kierunkiem dekarbonizacji transportu miejskiego.
- Parking dla samochodów osobowych – 100 miejsc w etapie pierwszym, kolejne 100 w drugim.
- Rozbudowany parking rowerowy typu Bike&Ride.
- Plac manewrowy i nowa organizacja ruchu – z naciskiem na nadanie priorytetu komunikacji publicznej.
- Przebudowa ul. Kartuskiej – jej nowy przebieg zostanie odsunięty od fasad kamienic.
Ważnym komponentem inwestycji będzie rewitalizacja pawilonu przy ul. Kolejowej. Obiekt zostanie przekształcony w centrum obsługi podróżnych i zaplecze dla kierowców MPK. Zaplanowano również lokale usługowe oraz pomieszczenia techniczne.
Na uwagę zasługuje również estetyczna strona projektu – autorzy programu funkcjonalno-użytkowego przewidzieli wiaty przystankowe inspirowane stylem modernizmu z lat 30. XX wieku, a także miejsce ekspozycyjne dla zabytkowego tramwaju – historycznego akcentu podkreślającego lokalną tożsamość komunikacyjną.
Harmonogram i finansowanie
- Ogłoszenie przetargu: maj 2025 r.
- Planowane zakończenie budowy: październik 2027 r.
- Koszt inwestycji: szacowany na 44,9 mln zł
- Finansowanie: projekt dofinansowany z funduszy unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Legnicko-Głogowskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Naszym zdaniem: Budowa centrum przesiadkowego w Legnicy to przykład modelowego podejścia do integracji transportu publicznego, łączącego funkcje miejskie, regionalne i środowiskowe. Inwestycja wpisuje się w szerszy trend tzw. mobilności współdzielonej i ekologicznej, wzmacniając jednocześnie rolę kolei jako kręgosłupa systemu komunikacyjnego. Rewitalizacja przestrzeni wokół dworca, z czytelną organizacją ruchu i priorytetem dla pasażera, może w perspektywie wpłynąć na wzrost udziału transportu zbiorowego w modal split miasta – co pozostaje głównym celem transformacji mobilności w polskich ośrodkach regionalnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze