Krakowscy kontrolerzy biletów będą mieli kamery nasobne. Startuje przetarg ZTP
19 listopada Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił zapowiadany przetarg na dostawę i uruchomienie systemu kamer nasobnych.
Celem jest wyposażenie kontrolerów biletów w nowoczesne urządzenia rejestrujące obraz i dźwięk, co ma zwiększyć bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i pracowników. Będzie to pierwszy taki projekt w Polsce.
Spis treści:
- Jakie są główne cele wprowadzenia kamer nasobnych dla kontrolerów biletów w Krakowie?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać kamery nasobne objęte przetargiem?
- W jakich europejskich krajach stosowane są podobne rozwiązania i w jakim celu?
Krakowskie bodycam
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił zapytanie ofertowe na dostawę i uruchomienie systemu kamer nasobnych, które będą wykorzystywane przez pracowników odpowiedzialnych za kontrolę biletów w komunikacji miejskiej. System ten ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa kontrolerów oraz pasażerów, a także zapewnienie dokumentacji ewentualnych incydentów w trakcie kontroli.
- Termin realizacji: Wykonawca będzie miał 21 dni od dnia zawarcia umowy na dostarczenie i uruchomienie systemu.
- Rodzaj postępowania: Zapytanie o cenę, co oznacza, że o wyborze dostawcy decydować będzie przede wszystkim zaoferowana cena.
- Kryteria oceny ofert: Kryterium decydującym jest cena oferowana za wykonanie zamówienia.
Wymagane urządzenia muszą spełniać określone standardy jakości i funkcjonalności. Ogólnie system kamer nasobnych powinien obejmować:
- Rejestrację wideo i audio: Wysokiej jakości nagrywanie wideo w rozdzielczości HD oraz wyraźny dźwięk.
- Tryb nocny: Funkcja umożliwiająca rejestrację w warunkach ograniczonego oświetlenia.
- Wytrzymałość: Kamery muszą być odporne na uszkodzenia mechaniczne, działanie w trudnych warunkach atmosferycznych (deszcz, kurz) oraz posiadać odpowiedni certyfikat IP.
- Przechowywanie danych: Zabezpieczenie danych poprzez szyfrowanie oraz możliwość przechowywania nagrań na kartach pamięci o dużej pojemności lub przesyłania ich do chmury.
- Czas pracy na baterii: Urządzenia powinny być zdolne do pracy przez co najmniej 8 godzin bez konieczności ładowania.
- Łatwość obsługi: Intuicyjny interfejs użytkownika umożliwiający szybkie uruchamianie i zatrzymywanie nagrywania.
- Stacja dokująca: System powinien obejmować stację dokującą umożliwiającą ładowanie urządzeń oraz przesył danych do centralnego serwera.
Przetargowe wymagania
Termin składania ofert: Do 22 listopada 2024 roku. Dodatkowe wymagania ZTO to:
- Gwarancja: Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia odpowiedniego okresu gwarancji na dostarczony sprzęt oraz wsparcia technicznego w razie awarii.
- Instruktaż: Zamawiający wymaga przeprowadzenia szkoleń dla pracowników ZTP w zakresie obsługi urządzeń i zarządzania danymi z kamer.
- Wymagania lokalne: Wszystkie działania związane z instalacją systemu muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz polityką ochrony danych osobowych (RODO).
Nasobne bezpieczeństwo
Kamery nasobne, znane również jako bodycam, to niewielkie urządzenia montowane na odzieży, które rejestrują przebieg interakcji. W Polsce ich zastosowanie jest coraz powszechniejsze w służbach mundurowych, takich jak policja czy straż miejska.
W Polsce, zgodnie ze stanowiskiem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, kontrolerzy biletów mogą korzystać z kamer nasobnych, pod warunkiem spełnienia obowiązku informacyjnego wobec pasażerów, na przykład poprzez odpowiednie oznakowanie. Polska Policja posiada blisko 5900 takich kamer, które są wykorzystywane głównie przez funkcjonariuszy służby prewencyjnej oraz patroli ruchu drogowego.
O ile w Polscy bodycam to nowinka , tak w w wielu europejskich krajach kontrolerzy biletów są standardowo już wyposażani w kamery nasobne:
Wielka Brytania: W Londynie kontrolerzy biletów korzystają z kamer nasobnych od kilku lat. Transport for London (TfL) wprowadził to rozwiązanie w celu rejestrowania incydentów i zapobiegania agresywnym zachowaniom wobec personelu.
Niemcy: W niektórych miastach, takich jak Berlin czy Hamburg, kontrolerzy biletów są wyposażani w kamery nasobne. Ma to na celu dokumentowanie interakcji z pasażerami oraz zwiększenie poczucia bezpieczeństwa pracowników transportu publicznego.
Francja: W Paryżu kontrolerzy biletów również korzystają z kamer nasobnych. Rozwiązanie to zostało wprowadzone w odpowiedzi na rosnącą liczbę incydentów związanych z agresją wobec personelu transportu publicznego.
Szwecja: W Sztokholmie kontrolerzy biletów zostali wyposażeni w kamery nasobne w celu rejestrowania interakcji z pasażerami oraz zapobiegania potencjalnym konfliktom.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze