Krakowianie mniej się przemieszczają niż 5 lat temu. Kompleksowe Badanie Ruchu 2024
Przeważająca część podróży po Krakowie odbywa się środkami transportu zbiorowego, przy czym mieszkańcy mniej się przemieszczają niż wcześniej, co może wynikać z popularności pracy zdalnej.
Takie wnioski płyną z najnowszego, kompleksowego badania ruchu (KBR), przeprowadzonego na zlecenie urzędu miasta. Wnioski z analiz zostaną wykorzystane m.in. w planach dotyczących budowy metra w Krakowie.
Spis treści:
- Jakie są główne wnioski z kompleksowego badania ruchu (KBR) w Krakowie dotyczące preferencji transportowych mieszkańców?
- W jaki sposób praca zdalna wpłynęła na liczbę podróży mieszkańców Krakowa?
- Na których ulicach Krakowa odnotowano największe natężenie ruchu drogowego według przeprowadzonych badań?
nasycenie ruchem samochodowym
„Miasto się nasyciło ruchem samochodowym. Zaczął rosnąć udział publicznego transportu zbiorowego. Mieszkańcy są na tyle zmęczeni zatorami w mieście, że decydują się na korzystanie z tramwajów i autobusów” – powiedział dr hab. inż. Jacek Chmielewski z Politechniki Krakowskiej (PK), członek rady ds. krakowskiego metra.
Zwrócił uwagę, że sporo osób zadeklarowało w ankietach, że pracuje zdalnie i zapewne stąd – jak ocenił – ogólnie mieszkańcy rzadziej podróżują niż podróżowali. „Oczywiście ta zmiana nastąpiła dopiero w ostatnich latach, co jest oczywistą konsekwencją pandemii koronawirusa” – dodał naukowiec.
Badanie wskazuje również, że mieszkańcy częściej wybierają autobus lub tramwaj nie po to, aby dostać się do pracy, ale w inne miejsca, np. do urzędu, restauracji, kina, klubu fitness. To, zdaniem Chmielewskiego, również jest pokłosie pracy zdalnej – nie wymaga ona wychodzenia z domu.
Jeżeli chodzi o korelację między wyborem środka transportu a wiekiem podróżującego, to młodzież najczęściej przemieszcza się pojazdami komunikacji miejskiej i rowerem, młodzi dorośli raczej samochodem, a osoby starsze znowu środkami transportu miejskiego.
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w maju i czerwcu 2023. Analiza wyników objęła 6 tys. gospodarstw domowych w Krakowie i aglomeracji krakowskiej, co dało ponad 10 tys. wypełnionych ankiet. Kompleksowe badania ruchu w Krakowie robi się przeważnie co 5 lat. W wynikach aglomeracyjnych można poczytać TUTAJ.
Gdzie największy ruch?
Kraków zrealizował też zostały pomiary ruchu drogowego w 50 punktach zlokalizowanych na ulicach wlotowych do miasta. Według badań największe natężenie pojazdów w ciągu doby jest odnotowywane na autostradzie A4 (na południu Krakowa), al. Powstańców, ul. Conrada i moście Dębnickim.
W czasie badania określono wielkość ruchu drogowego na trasach wlotowych do Krakowa, które nie zostały objęte Generalnym Pomiarem Ruchu w latach 2020 i 2021, realizowanym na zamówienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Badanie wykazało, że największe natężenie ruchu pojazdów zmierzono na obwodnicy autostradowej miasta, na wysokości stopnia wodnego Kościuszki. W ciągu doby przejeżdża przez ten odcinek 92,5 tys. pojazdów. Kolejne z rzędu były: al. Powstańców Wielkopolskich i Śląskich z 73,5 tys., ul. Conrada (przy wiadukcie) – 68,8 tys., most Dębnicki – 68 tys. i ul. Opolska (w okolicy rzeki Białuchy) – 65,4 tys.
Najwięcej samochodów, najmniej rowerów
W czasie pomiarów odnotowano, że największy odsetek samochodów przemieszczających się po Krakowie stanowią pojazdy osobowe (87,73 proc.). Stosunkowo dużo odnotowano również samochodów dostawczych (6,30 proc.) oraz samochodów ciężarowych z naczepami (2,48 proc.) Pozostałe kategorie pojazdów mają znikomy wpływ, a ich ogólny udział w ruchu w mieście nie przekracza 3 proc.
Rowery na jezdni oraz pojazdy wolnobieżne to kategorie, które występowały najrzadziej (odpowiednio 0,26 proc. i 0,04 proc.).
Głównym celem wykonanych pomiarów było uzupełnienie informacji m.in. na temat liczby wjeżdżających do miasta pojazdów w standardowym dniu roboczym. Realizacja tego celu powiązana jest z budową i kalibracją nowego Symulacyjnego Modelu Transportowego Aglomeracji Krakowskiej. System będzie stanowić narzędzie sprawniejszego i bardziej optymalnego planowania oraz zarządzania systemem transportu w Krakowie.
Badanie zrealizowano w ciągu jednego dnia. Jest zatem pewnym zobrazowaniem wielkości ruchu pojazdów wjeżdżających do miasta. Jego wyniki w powiązaniu z innymi danymi posłużą do stworzenia komputerowego modelu systemu transportowego, który w jak najlepszym stopniu odzwierciedla jego rzeczywisty obraz. Szczegółowa lista natężenia pojazdów [pdf]
Komentarze