Kraków zmienia zasady finansowania komunikacji aglomeracyjnej. Podwyżka w 2026 roku
Od stycznia 2026 roku gminy ościenne Krakowa będą dopłacać 57,5% kosztów pracy przewozowej realizowanej przez autobusy aglomeracyjne na ich terenie.
To efekt zmian uzgodnionych w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Metropolia Krakowska, które mają doprowadzić do ujednolicenia zasad odpłatności za funkcjonowanie komunikacji międzygminnej.
Rozkład jazdy:
- Ile procent kosztów przewozowych gminy ościenne Krakowa będą pokrywać od stycznia 2026 roku?
- Ile wyniosły całkowite koszty funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej w II kwartale 2025 roku?
- Jaką kwotę dopłat przekazały gminy w II kwartale 2025 roku?
Odpowiedź na interpelację radnego
Zmiany zostały potwierdzone w odpowiedzi udzielonej przez Stanisława Kracika, zastępcę prezydenta Krakowa, na interpelację radnego Michała Ciechanowskiego. Jak wskazano, dotychczas gminy pokrywały 50% kosztów przewozów realizowanych przez linię aglomeracyjną na swoim obszarze. Kraków finansował w całości kursy w granicach miasta.
Przy rosnących kosztach i niewystarczających wpływach z biletów podjęto decyzję o stopniowym podnoszeniu poziomu dopłat. „W II kwartale 2025 r. koszty funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej wyniosły ok. 60 mln zł, natomiast wielkość dotacji z gmin — ok. 17,5 mln zł.
Zgodnie z wypracowanym rozwiązaniem, od 1 stycznia 2026 r. planowane jest podniesienie odpłatności przez gminy z 50% na 57,5% kosztów pracy przewozowej na terenie gmin. W zakresie dopłat gmin do komunikacji aglomeracyjnej wskazuję, że w II kwartale 2025 r. koszty funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej wyniosły ok. 60 mln zł, natomiast wielkość dotacji gmin we wskazanym okresie została określona na ok. 17,5 mln zł, co pokrywa ok. 29% kosztów funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej – poinformował Kracik.
W planach jest dalsze podnoszenie dopłat w kolejnym roku. W 2027 roku samorządy mają już pokrywać 65% kosztów pracy przewozowej realizowanej na ich terenie.
Rozmowy trwają w ramach Stowarzyszenia Metropolia Krakowska. Jak komentuje Mirosław Golanko, wójt gminy Zielonki i przewodniczący komisji ds. komunikacji w SMK:
-„Rozumiemy, że komunikacja aglomeracyjna jest nierentowna. Ale musimy do tego podejść wspólnie, jako metropolia. Wspólnie ustaliliśmy, że dopłaty powinny sięgnąć 65%, ale zrobimy to etapowo”.
Ruchy oparte na danych
Miasto i Stowarzyszenie prowadzą równolegle badania napełnień autobusów aglomeracyjnych. Wyniki mają stanowić podstawę do dalszych decyzji dot. rozkładów, wielkości taboru oraz efektywności sieci. Zmiany w finansowaniu mają być narzędziem porządkowania i unowocześnienia aglomeracyjnej polityki transportowej.
Miasto nie planuje obecnie renegocjowania całości porozumień międzygminnych, ale nie wyklucza tego w przyszłości, jeśli zmieni się sytuacja ekonomiczna lub transportowa.
Więcej na https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=192154&sub=interpelacje
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze