Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków z budżetem 2025: Wzrost nakładów na transport publiczny o 14 proc.

infotrans
21.12.2024 12:01
0 Komentarzy

18 grudnia krakowscy radni przyjęli budżet na 2025 rok. Miasto planuje przeznaczyć ponad 1 mld zł na inwestycje ogólnomiejskie, a wydatki na bieżące działania mają wynieść łącznie ok. 8,5 mld zł.

Uchwała budżetowa otrzymała 24 głosy Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy, przeciw było 17 radnych Prawa i Sprawiedliwości oraz klubu Kraków dla Mieszkańców. Dla porównania plan na 2024 r. zakładał wydatki ogółem na ponad 8,6 mld zł, a dochód na ponad 8,1 mld zł.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką kwotę Kraków planuje przeznaczyć na inwestycje ogólnomiejskie w 2025 roku?
  2. Które dziedziny otrzymają największe nakłady budżetowe w Krakowie w 2025 roku?
  3. Jakie działania związane z transportem zaplanowano w budżecie Krakowa na 2025 rok?
18 grudnia krakowscy radni przyjęli budżet na 2025 rok
18 grudnia krakowscy radni przyjęli budżet na 2025 rok

Rekordowe wydatki

Ogólnie, wraz z wydatkami majątkowymi (np. udział w spółkach), miasto przewiduje wydać rekordową kwotę ok. 9,8 mld zł przy prognozowanym dochodzie ok. 9,1 mld zł. Oznacza to dziurę budżetową rzędu ok. 700 mln zł. W przyszłorocznym budżecie przewidziano nadwyżkę operacyjną w wysokości ponad 323 mln zł (różnica między dochodami a wydatkami bieżącymi).

-„Ze względu na sytuację finansową miasta potrzebujemy rozwiązań, które umożliwią nam zmniejszenie deficytu budżetowego i pozwolą wypracować większą nadwyżkę operacyjną” – podkreślił prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

Zgodnie z przyjętym budżetem, największe nakłady miasto planuje na edukację (ok. 39 proc., czyli 3,3 mld zł), transport i łączność (ok. 14 proc. – 1,2 mld zł), gospodarkę komunalną i ochronę środowiska (ok. 9 proc.), administrację publiczną (ok. 7 proc.), pomoc społeczną (ok. 6 proc.), rodzinę (ok. 4,5 proc.), kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego (ok. 4 proc.) i gospodarkę mieszkaniową (ok. 3 proc.).

-„Szczególny nacisk chcemy położyć na rozwój opieki żłobkowej, budowę nowych szkół, zwiększanie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz dostęp do terenów zielonych. Celem jest także wyrównywanie różnic w dostępie do infrastruktury i usług w poszczególnych częściach miasta, w tym zwłaszcza na obszarach oddalonych od centrum, gdzie za rozwojem budownictwa mieszkaniowego często nie nadąża rozwój miejskiej oferty, czy to edukacyjnej, społecznej, czy transportowej – podkreślał prezydent.

Nowością będzie także wzmocnienie działań miasta w takich obszarach, jak budowa ścieżek i dróg rowerowych, modernizacja systemu oświetlenia publicznego (drogowego i parkowego), regulacja koryt rzecznych w celu zwiększenia ochrony przeciwpowodziowej, przyspieszenie cyfryzacji (projekty smart city)

18 grudnia krakowscy radni przyjęli budżet na 2025 rok
18 grudnia krakowscy radni przyjęli budżet na 2025 rok

Krakowski transport

Zwiększenie nakładów będzie szczególnie widoczne w takich dziedzinach, jak: transport (o 35 mln zł). Ze wszystkich dziedzin każdego roku transport ma największy udział w ogólnych wydatkach Krakowa na inwestycje – rozwój infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej, zapewniającej komfort i bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu, w tym najmniej chronionym, jest niezmiennym priorytetem. Dlatego zakres działań w tych obszarach został w toku prac nad budżetem poszerzony o kolejne lokalizacje:

W obszarze transportu nacisk zostanie położony na budowę i modernizację sieci dróg, w tym wykonanie ciągów pieszych i rowerowych, a także budowę węzłów przesiadkowych z parkingami P&R, montaż sygnalizacji świetlnych i doświetlenie przejść dla pieszych.

Zaplanowano środki na rozbudowę ulic – m.in. Kocmyrzowskiej, Maciejkowej, Meiera, Wrony, Bochnaka, Stelmachów i Piaskowej, Chylińskiego.

Nowe chodniki pojawią się m.in. przy ulicach Bogucianka, Bochenka, Tomickiego i Sołtysowskiej, Kantorowickiej, Sawy-Calińskiego, Bolesława Śmiałego.

Ścieżki rowerowe zostaną poprowadzone wzdłuż ulic: Nawojki, Jancarza, południowej strony al. Pokoju, północnej strony ul. Brożka oraz na odcinku ul. Walerego Sławka (pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Kamieńskiego i Puszkarską).

Dzięki doświetleniu bezpieczniej będzie na przejściach dla pieszych – m.in. przy ulicach Fredry, Bochenka i Teligi, a także w Bieńczycach.

Zarezerwowane zostały również środki na budowę linii tramwajowych i modernizację torowisk (KST ul. Meissnera – Mistrzejowice, KST os. Krowodrza Górka – Azory, przebudowa torów w ul. Starowiślnej i Straszewskiego).

Zaplanowano również przedsięwzięcia związane z modernizacją oświetlenia publicznego (drogowego i parkowego), co w niedalekiej przyszłości przyniesie miastu wymierne oszczędności.

Komentarze