Kraków z budżetem 2025: Wzrost nakładów na transport publiczny o 14 proc.
18 grudnia krakowscy radni przyjęli budżet na 2025 rok. Miasto planuje przeznaczyć ponad 1 mld zł na inwestycje ogólnomiejskie, a wydatki na bieżące działania mają wynieść łącznie ok. 8,5 mld zł.
Uchwała budżetowa otrzymała 24 głosy Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy, przeciw było 17 radnych Prawa i Sprawiedliwości oraz klubu Kraków dla Mieszkańców. Dla porównania plan na 2024 r. zakładał wydatki ogółem na ponad 8,6 mld zł, a dochód na ponad 8,1 mld zł.
Rozkład jazdy:
- Jaką kwotę Kraków planuje przeznaczyć na inwestycje ogólnomiejskie w 2025 roku?
- Które dziedziny otrzymają największe nakłady budżetowe w Krakowie w 2025 roku?
- Jakie działania związane z transportem zaplanowano w budżecie Krakowa na 2025 rok?
Rekordowe wydatki
Ogólnie, wraz z wydatkami majątkowymi (np. udział w spółkach), miasto przewiduje wydać rekordową kwotę ok. 9,8 mld zł przy prognozowanym dochodzie ok. 9,1 mld zł. Oznacza to dziurę budżetową rzędu ok. 700 mln zł. W przyszłorocznym budżecie przewidziano nadwyżkę operacyjną w wysokości ponad 323 mln zł (różnica między dochodami a wydatkami bieżącymi).
-„Ze względu na sytuację finansową miasta potrzebujemy rozwiązań, które umożliwią nam zmniejszenie deficytu budżetowego i pozwolą wypracować większą nadwyżkę operacyjną” – podkreślił prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.
Zgodnie z przyjętym budżetem, największe nakłady miasto planuje na edukację (ok. 39 proc., czyli 3,3 mld zł), transport i łączność (ok. 14 proc. – 1,2 mld zł), gospodarkę komunalną i ochronę środowiska (ok. 9 proc.), administrację publiczną (ok. 7 proc.), pomoc społeczną (ok. 6 proc.), rodzinę (ok. 4,5 proc.), kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego (ok. 4 proc.) i gospodarkę mieszkaniową (ok. 3 proc.).
-„Szczególny nacisk chcemy położyć na rozwój opieki żłobkowej, budowę nowych szkół, zwiększanie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz dostęp do terenów zielonych. Celem jest także wyrównywanie różnic w dostępie do infrastruktury i usług w poszczególnych częściach miasta, w tym zwłaszcza na obszarach oddalonych od centrum, gdzie za rozwojem budownictwa mieszkaniowego często nie nadąża rozwój miejskiej oferty, czy to edukacyjnej, społecznej, czy transportowej – podkreślał prezydent.
Nowością będzie także wzmocnienie działań miasta w takich obszarach, jak budowa ścieżek i dróg rowerowych, modernizacja systemu oświetlenia publicznego (drogowego i parkowego), regulacja koryt rzecznych w celu zwiększenia ochrony przeciwpowodziowej, przyspieszenie cyfryzacji (projekty smart city)
Krakowski transport
Zwiększenie nakładów będzie szczególnie widoczne w takich dziedzinach, jak: transport (o 35 mln zł). Ze wszystkich dziedzin każdego roku transport ma największy udział w ogólnych wydatkach Krakowa na inwestycje – rozwój infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej, zapewniającej komfort i bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu, w tym najmniej chronionym, jest niezmiennym priorytetem. Dlatego zakres działań w tych obszarach został w toku prac nad budżetem poszerzony o kolejne lokalizacje:
W obszarze transportu nacisk zostanie położony na budowę i modernizację sieci dróg, w tym wykonanie ciągów pieszych i rowerowych, a także budowę węzłów przesiadkowych z parkingami P&R, montaż sygnalizacji świetlnych i doświetlenie przejść dla pieszych.
Zaplanowano środki na rozbudowę ulic – m.in. Kocmyrzowskiej, Maciejkowej, Meiera, Wrony, Bochnaka, Stelmachów i Piaskowej, Chylińskiego.
Nowe chodniki pojawią się m.in. przy ulicach Bogucianka, Bochenka, Tomickiego i Sołtysowskiej, Kantorowickiej, Sawy-Calińskiego, Bolesława Śmiałego.
Ścieżki rowerowe zostaną poprowadzone wzdłuż ulic: Nawojki, Jancarza, południowej strony al. Pokoju, północnej strony ul. Brożka oraz na odcinku ul. Walerego Sławka (pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Kamieńskiego i Puszkarską).
Dzięki doświetleniu bezpieczniej będzie na przejściach dla pieszych – m.in. przy ulicach Fredry, Bochenka i Teligi, a także w Bieńczycach.
Zarezerwowane zostały również środki na budowę linii tramwajowych i modernizację torowisk (KST ul. Meissnera – Mistrzejowice, KST os. Krowodrza Górka – Azory, przebudowa torów w ul. Starowiślnej i Straszewskiego).
Zaplanowano również przedsięwzięcia związane z modernizacją oświetlenia publicznego (drogowego i parkowego), co w niedalekiej przyszłości przyniesie miastu wymierne oszczędności.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze