Kraków podsumował transport publiczny za rok 2024 w ramach „Miasto wygodne do życia”
Rok 2024 był niewątpliwie dla krakowskiego transportu publicznego czasem szybkiego rozwoju, intensywnych inwestycji i wielu wyzwań.
Wprowadzono nowe linie, poszerzono zasięg aglomeracyjny, a liczba pasażerów wzrosła do ponad 368 milionów. Kraków konsekwentnie stawia na nowoczesną, ekologiczną i dobrze zorganizowaną mobilność miejską. Pod koniec 2024 roku miał miejsce także zmasowany cyberatak na MPK Kraków, który sparaliżował kluczowe systemy informatyczne spółki, w tym systemy sprzedaży biletów, stronę internetową oraz inne narzędzia cyfrowe.
Rozkład jazdy:
- Ile wyniosła łączna liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie w 2024 roku?
- Jakie systemy informatyczne MPK Kraków zostały sparaliżowane podczas cyberataku w grudniu 2024 roku?
- O ile procent wzrosła liczba sprzedanych Biletów Metropolitalnych w Krakowie w porównaniu z rokiem 2023?
Nowe linie i wzrost liczby pasażerów
Rok 2024 był dla krakowskiego transportu czasem intensywnego rozwoju oraz kontynuacji działań na rzecz zrównoważonej mobilności. Kluczową rolę odegrała komunikacja miejska, organizowana przez Zarząd Transportu Publicznego we współpracy z MPK SA. System objął aż 229 linii (202 autobusowe i 27 tramwajowych), a liczba pasażerów wzrosła do 368,1 mln, co oznacza 4-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2023. Wprowadzono 12 nowych linii autobusowych, a komunikacja aglomeracyjna została rozszerzona o kolejne gminy, m.in. Zabierzów, Zielonki i Kocmyrzów-Luborzycę. Zacieśnia się także integracja transportu – sprzedano ponad 732 tys. Biletów Metropolitalnych (wzrost o 138 proc. rok do roku).
Nowa, 10-letnia umowa z operatorem Mobilis oraz zakup 89 nowych autobusów to kolejne kroki ku poprawie jakości usług. W 2024 roku tabor MPK liczył 645 autobusów i 333 tramwaje, a średni wiek pojazdów stopniowo się obniża – w przypadku autobusów Mobilis wynosi jedynie 4,5 roku. Torowiska objęte modernizacją sięgnęły 94,8 proc. całej sieci.
Istotne zmiany zaszły również w zakresie infrastruktury drogowej. Zmodernizowano 23,64 km nawierzchni, rozwijano sieć parkingów P+R – liczba miejsc niemal się podwoiła, osiągając 1 625. Nowe obiekty powstały m.in. w Górce Narodowej, Krowodrzy Górce, Pachońskiego i Prądniku Czerwonym. Łącznie Kraków dysponuje już dziesięcioma zintegrowanymi węzłami przesiadkowymi.
Miejska mobilność
Kontynuowano również rozwój transportu rowerowego. Dzięki inwestycjom, głównie wzdłuż al. 29 Listopada, przybyło 6,8 km nowej infrastruktury, a całkowita długość tras rowerowych osiągnęła 236,2 km. Zainstalowano również 888 stojaków i 31 stacji naprawczych. System LajkBike oferował 1 000 rowerów (w tym 500 elektrycznych), a wypożyczalnia Park-e-Bike zarejestrowała ponad 14 tys. wypożyczeń.
Centrum Sterowania Ruchem nadal usprawniało miejską mobilność – systemy UTCS (dla sygnalizacji świetlnej) i TTSS (dla tramwajów i tablic pasażerskich) objęły dodatkowe 7 km sieci, m.in. na al. 29 Listopada i w rejonie Górki Narodowej. Zmniejszyła się liczba zarejestrowanych samochodów osobowych (494 644 wobec 592 462 w 2023 r.), co częściowo wynikało z usunięcia nieużywanych pojazdów z rejestrów.
Na realizację działań w ramach miejskiego programu transportowego przeznaczono w 2024 roku blisko 1,2 mld zł. Wśród inwestycji znalazły się m.in. budowa linii tramwajowych, przystanków SKA, węzłów przesiadkowych i nowych odcinków dróg. Studium Podstawowych Tras Rowerowych – dokument strategiczny, przekształcony z programu inwestycyjnego – pozostaje fundamentem integracji sieci rowerowej z innymi środkami transportu. Wydano na jego realizację ponad 6,7 mln zł.
Krakowskie wyzwania
Niepokojącym trendem pozostaje jednak wzrost liczby wypadków – w 2024 roku odnotowano ich 9 381 (wobec 8 955 w 2023). Wzrosła liczba rannych (1 003 osoby), ale zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych – z 9 do 4. Aż 13,4 proc. wypadków dotyczyło pieszych.
Z kolei 3 grudnia 2024 roku miał miejsce atak hakerski na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie. Był to zmasowany cyberatak, który sparaliżował kluczowe systemy informatyczne spółki, w tym systemy sprzedaży biletów, stronę internetową oraz inne narzędzia cyfrowe. Atak został przypisany międzynarodowej grupie hakerskiej, specjalizującej się w przeprowadzaniu cyberataków na zlecenie. Celem ataku było zakłócenie funkcjonowania krakowskiej komunikacji miejskiej. Mimo poważnych utrudnień technicznych, transport publiczny w mieście funkcjonował, a MPK wdrożyło procedury awaryjne i współpracowało z odpowiednimi służbami w celu przywrócenia pełnej sprawności systemów.
Raport obejmuje całość życie w mieście – od mieszkań komunalnych i opieki zdrowotnej, przez transport publiczny, po gospodarkę komunalną, a z jego treścią można zapoznać się TUTAJ.
Komentarze