Katowicki ITS przyspieszył transport publiczny. Poprzez priorytet
Uruchomiony w Katowicach w marcu br. inteligentny system transportowy (ITS) przyspieszył przejazd przez miasto o 15 proc. – przekonuje lokalny samorząd.
Urzędnicy apelują do mieszkańców o właściwe korzystanie z systemu i zgłaszanie uwag dotyczących jego działania. Jak zaznaczył prezydent Katowic Marcin Krupa, cytowany 29 kwietnia w informacji rzeczniczki urzędu miasta Sandry Hajduk, ITS ma sprawić, że ruch na głównych katowickich arteriach będzie płynniejszy, dzięki czemu zmniejszy się emisja spalin i spadnie poziom generowanego hałasu.
Pierwsze efekty
„Pierwsze efekty działania tego systemu już są widoczne – to skrócenie czasu przejazdu przez miasto o 15 proc. Głównym celem wdrożenia ITS w Katowicach jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego poprzez wprowadzenie priorytetu dla niego oraz poprawa płynności ruchu na terenie miasta” – zaznaczył Krupa.
Dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach (MZUiM) Piotr Handwerker wyjaśnił, że choć na ITS składa się kilka podsystemów o różnych funkcjach, najważniejszym z nich jest zbiór rozwiązań odpowiadających za sterowanie sygnalizacjami świetlnymi.
Wykorzystując zainstalowane w nawierzchni jezdni pętle indukcyjne i umieszczone nad ulicami kamery wideodetekcji, system może weryfikować aktualne natężenie ruchu i zmieniać długość wyświetlania świateł dla poszczególnych kierunków. Nad automatyką czuwają operatorzy, którzy w razie potrzeby mogą ręcznie modyfikować ustawienia. W efekcie ITS ma poprawiać płynność ruchu.
Wykonawca katowickiego ITS zgodnie z umową wykonał szereg przejazdów samochodem osobowym, autobusem oraz tramwajem na wskazanych trasach przed i po wdrożeniu systemu ITS. Na podstawie otrzymanych danych z kilkukrotnych przejazdów o różnych porach – w szczytach i poza nimi – oszacowano, że system skrócił czas przejazdu o 15 proc.
priorytet komunikacji publicznej
Katowicki ITS został zintegrowany z Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, koordynowanym przez Zarządu Transportu Metropolitalnego, aby zapewnić priorytet pojazdom komunikacji publicznej. Obecnie z priorytetu korzystają linie tramwajowe łączące centrum miasta z węzłami przesiadkowymi Zawodzie i Brynów. Planowane są testy priorytetu dla autobusów.
Ponadto, od marca działa internetowa platforma komunikacyjna — też w formie aplikacji mobilnej, która ułatwia znalezienie wolnych miejsc parkingowych czy na terenie centrów przesiadkowych. Platforma w czasie rzeczywistym ma też informować o warunkach na drodze czy prowadzonych robotach oraz zapewniać funkcję planowania podróży dowolnym środkiem transportu.
Za zaprojektowanie i wdrożenie systemu odpowiada firma Sprint z Olsztyna. Zaprojektowano m.in. modernizację 112 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Powstało Centrum Sterowania Ruchem, współpracujące z Centrum Monitoringu Miejskiego. Miasto zyskało m.in. 25 km nowej kanalizacji światłowodowej oraz 17 znaków zmiennej treści, tzw. VMS i 12 znaków TIP (zajętość parkingów).
W skład umowy z wykonawcą weszły: zaprojektowanie, budowa, dostawa i montaż elementów systemu, a także jego strojenie dla osiągnięcia wymaganej funkcjonalności i użyteczności oraz przeszkolenie pracowników MZUiM, który zapewnia obsługę i bieżące utrzymanie ITS. Już teraz MZUiM wskazuje, że na efektywność działania ITS wpływa m.in. zachowanie uczestników ruchu.
Na skrzyżowaniach kierowcy powinni podjeżdżać jak najbliżej linii warunkowego zatrzymania, nie należy też zachowywać zbyt dużych odstępów między pojazdami podczas przejazdu przez skrzyżowania. Piesi powinni wciskać przyciski pod sygnalizatorami. Już dotąd MZUiM po uwagach mieszkańców zmienił długość zielonego sygnału na niektórych skrzyżowaniach.
Wszyscy uczestnicy ruchu drogowego w Katowicach mogą kierować ewentualne uwagi dotyczące działania ITS na adres [email protected] lub [email protected]. Zgłoszenia dotyczące pracy sygnalizacji świetlnej powinny zawierać przybliżony czas i miejsce wystąpienia zdarzenia. Pomoże to operatorom w analizie sytuacji.
Ostatnim elementem umowy z wykonawcą będzie przygotowanie infrastruktury technicznej do rozbudowy systemu. Dotychczasowy system o wartości ok. 88,6 mln zł został dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł z części Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20, dotyczącej rozwoju infrastruktury transportu niskoemisyjnego.
Katowicki ITS ma być częścią zmian w mieście związanych z wprowadzaną polityką transportową: preferowania komunikacji publicznej i transportu indywidualnego bez wykorzystania samochodów. Dodatkowo integracja systemów ITS pomiędzy Katowicami a miastami ościennymi, w których działają systemy zarządzania ruchem, ma pozwolić na przekazywania informacji o ruchu drogowym na kluczowych drogach łączących te miasta.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze