Kampania 2024: Wrocław z deklaracją wspólnego biletu. Od września
18 kwietnia prezydent Wrocławia Jacek Sutryk oraz radni miejscy, powiatu i sejmiku województwa z Platformy Obywatelskiej zapowiedzieli wprowadzenie wspólnego biletu na komunikację miejską i pociągi aglomeracyjne.
To oznacza, że od września 2024 pasażerowie będą mogli jeździć pociągami na karcie Urbancard w obrębie Wrocławia. Wreszcie! A to nie koniec dobrych informacji. Podczas spotkania zaprezentowano też list do PKP PLK , który stanowi podstawę do ogłoszenia projektowania torowiska tramwajowego na Jagodno.
Historia wspólnego biletu
18 kwietnia podpisano deklarację na temat podpisania umowy w sprawie honorowania Urbancard w pociągach. Przypomnijmy, że Wrocław już rok temu chciał w to wejść i płacić jako miasto maksymalną stawkę za przejazd pociągiem w obrębie Wrocławia (9,40zł x liczba pasażerów) oraz wspólnie z kolejarzami liczyć pasażerów.
-„Niestety poprzedni zarząd województwa i politycy Bezpartyjnych Samorządowców odpowiedzialni za Koleje Dolnośląskie blokowali z przyczyn politycznych podpisanie umowy na honorowanie wrocławskiej karty urbancard w pociągach obsługujących Wrocław i aglomerację. Teraz ta przeszkoda znika – powiedział prezydent Jacek Sutryk.
Faktycznie po wyborach ta sytuacja zmienia się diametralnie. Teraz z arytmetyki politycznej wynika, że władzę w regionie i w mieście przejmą radni Platformy Obywatelskiej i ich potencjalni koalicjanci.
-„To nasze dzisiejsze spotkanie jest dowodem na zmianę. Wspólnie deklarujemy wspólny bilet aglomeracyjny we Wrocławskim Obszarze Metropolitalnym. Zawrzemy porozumienie pomiędzy Miastem Wrocław a Samorządem Województwa Dolnośląskiego, dzięki któremu bilety czasowe i okresowe oraz ulgi obowiązujące w komunikacji miejskiej będą honorowane w przewozach kolejowych na terenie Wrocławia” – podkreśliła Monika Włodarczyk, radna sejmiku województwa.
pełnoprawny środek transportu miejskiego
Przypomnijmy, że w budżecie Wrocławia wciąż są zabezpieczone pieniądze na finansowanie tych przewozów (27 miliony złotych), które teraz zostaną wykorzystane.
Dzięki tej decyzji pociągi dołączą jako pełnoprawny środek transportu miejskiego we Wrocławiu. Obok autobusów i tramwajów MPK Wrocław.
-„Naszym wspólnym celem jest, by niezwłocznie pociągi przewoźników regionalnych obsługujące Wrocław i Aglomerację stanowiły istotne wzbogacenie oferty komunikacyjnej dla naszych mieszkańców i realną alternatywę względem transportu indywidualnego w poruszaniu się po Wrocławskim Obszarze Metropolitalnym, uzupełnioną o sprawną i niezawodną autobusową komunikację aglomeracyjną. W ciągu kilku tygodni doprowadzimy do zawarcia umowy pomiędzy Miastem Wrocław i przewoźnikami regionalnymi (Koleje Dolnośląskie i PolRegio) przy udziale nowego Zarządu Województwa Dolnośląskiego, w której określone zostaną szczegółowe warunki realizacji zadania honorowania biletów i ulg komunikacji miejskiej w pociągach KD i PolRegio” – wyjaśnił prezydent Jacek Sutryk.
Radni i prezydent chcą, by najpóźniej od nowego roku szkolnego nowa umowa została wprowadzona w życie, zwłaszcza że Rada Miejska Wrocławia w budżecie Wrocławia na rok 2024 oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej zabezpieczyła finansowanie takiej umowy.
Tramwaj na Jagodno
18 kwietnia prezydent Wrocławia pokazał również list, jaki miasto wysłało 17 kwietnia do PKP Polskie Linie Kolejowe w kwestii przecinania się linii tramwajowej i kolejowej.
-„Ministerstwo Infrastruktury opublikowało wytyczne dotyczące projektowania infrastruktury transportu zbiorowego. W części 3. znajdują się wytyczne dotyczące projektowania transportu tramwajowego. Przygotowaliśmy już propozycję dla kolejarzy jak technicznie mogą się przeciąć tory kolejowe z naszym tramwajem na Jagodno. Co ważne kąt przecięcia wynosi 80,09 stopnia czyli wchodzi w zakres wytycznych. Nie powinno być więc problemów z akceptacją proponowanego rozwiązania. To sprawi, że ogłosimy przetarg na projektowanie torów tramwajowych na Jagodno. Przypomnę, że już budujemy w kierunku tego osiedla Trasę Autobusową zawierającą elementy przygotowane pod tramwaj – fundamenty, geometrię przystanków a nawet słupy trakcyjne” – przekazał Jacek Sutryk.
Krzyżowanie się torowisk będzie tymczasowe, bo docelowo – jak wynika z rozmów ekspertów z magistratu z kolejarzami linia kolejowa 285 zostanie usytuowana na nasypie i wiadukcie nad jezdnią, a pod nią pojedzie tramwaj na Jagodno. Już bezkolizyjnie.
Przebudowa linii 285 otworzy miastu możliwość zbudowania jeszcze jednej linii tramwajowej przez Ołtaszyn do Wysokiej. Miasto zabezpieczyło w tym celu rezerwę terenową od pętli na Ślężnej aż do granic Wrocławia w kierunku Wysokiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze