Jakie masz prawa podróżując kilkoma środkami transportu publicznego? Nie za duże
Ministrowie transportu w ramach Rady UE uzgodnili 5 grudnia swoje stanowisko w sprawie zmian w unijnym prawie mających wzmocnić prawa pasażerów, gdy podróżują kilkoma środkami transportu.
Polska prezydencja ma podjąć negocjacje z Parlamentem Europejskim nad ostatecznym kształtem przepisów. Częściowo o tych planach pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.
Spis treści:
- Jakie zmiany w prawach pasażerów mają zostać wprowadzone dla podróży multimodalnych?
- Kto będzie odpowiedzialny za zawieranie umów dotyczących oferowania usług transportowych w ramach podróży multimodalnych?
- Kiedy Polska prezydencja ma rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie nowych przepisów?
Leży odłogiem
Wiceminister transportu Piotr Malepszak, który wziął udział w posiedzeniu ministrów w Brukseli, przyznał w rozmowie z PAP, że do tej pory sprawy te leżały odłogiem. Ostatni raz kraje członkowskie zajmowały się projektowanymi przepisami mającymi wzmocnić prawa pasażerów w grudniu 2023 r.
W czwartek ministrowie przyjęli stanowisko na temat zmian w pięciu obowiązujących już unijnych rozporządzeniach oraz projektu nowego rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów transportu łączonego.
Nowe przepisy zwiększą ochronę praw pasażerów, gdy na ich trasie odbywanej kilkoma środkami transportu wystąpią zakłócenia. Nałożą też na przewoźników obowiązek dostarczenia pasażerom informacji w odpowiednim czasie i formacie na temat ich połączenia.
Podróż multimodalna
Jak czytamy w komunikacie wydanym w czwartek przez Radę UE, kraje członkowskie zachowały istotę przepisów zaproponowanych przez Komisję Europejską, ale wprowadziły też zmiany, które mają "zmniejszyć administracyjny ciężar" związany z egzekwowaniem nowych reguł oraz wprowadzić "jasność dla przewoźników" co do zakresu ich obowiązków.
Państwa doprecyzowały definicję tzw. podróży multimodalnej, która ma odbywać się w ramach jednego biletu. "Przewoźnicy obsługujący kolejne usługi transportowe, które składają się na podróż multimodalną, powinni zawrzeć między sobą umowę o oferowaniu tych usług transportowych jako części takiej podróży multimodalnej" - czytamy w komunikacie.
Państwa zaproponowały też większe uproszczenie procedury składania wniosków o zwrot kosztów i rekompensatę. Usunęły też przepisy dotyczące monitorowania zgodności i współpracy między państwami członkowskimi a KE, by "uniknąć nadmiernego obciążenia administracyjnego dla krajowych organów wykonawczych i zachować ich niezależność".
Z kolei w przypadku biletów lotniczych zarezerwowanych przez pośrednika nowe przepisy mają uregulować prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu, gdy lot nie odbywa się zgodnie z planem. Rada UE doprecyzowała kwestię zwrotu pełnego kosztu biletu zarezerwowanego przez pośrednika, w szczególności w odniesieniu do opłat za pośrednictwo.
Nic nowego
Projekt rozporządzenia nie ustanawia żadnych nowych praw pasażerów jako takich.
"Musimy dostarczyć jasne i łatwe do wdrożenia ramy regulacyjne, które zagwarantują ich prawa bez nakładania nadmiernego obciążenia administracyjnego na operatorów transportu i organy krajowe. Stanowisko, które przyjęliśmy dzisiaj, z pewnością pomoże osiągnąć te cele" - powiedział minister Balint Nagy z Węgier, które sprawują przewodnictwo w Radzie UE do końca roku.
W komunikacie napisano, że nadchodząca prezydencja, a więc polska, ma rozpocząć negocjacje z europarlamentem (ten musi jednak dopiero przyjąć swoje stanowisko). W takich tzw. negocjacjach trójstronnych (bo bierze w nich udział także KE) ustalone zostanie ostateczny kształt nowych przepisów, które następnie zostaną przegłosowane przez PE i Radę UE. (PAP)
Komentarze