Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie drużyny piłkarskie nie będą podróżować samolotami na Euro 2024?

infotrans
05.06.2024 12:00
0 Komentarzy

Tegoroczne Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2024 miałyby być w zamyśle organizatorów – Niemiec i UEFA – najbardziej eko turniejem w historii. Sprawdzamy transport!

Jak wyliczyła organizacja Transport & Environment, reprezentacje piłkarskie, które zagrają na mistrzostwach, mogą ograniczyć emisję aż o 60%, jeśli zrezygnują z lotów. Jednak czy wykorzystają tę możliwość? Raczej nie. Jak na razie tylko dwie z nich zobowiązały się do niepodróżowania samolotami w fazie grupowej.

Spis treści:

  • Jakie drużyny piłkarskie zobowiązały się do podróżowania autokarami lub koleją?
  • Czy reprezentacja Polski zazieleni Euro 2024?
  • Co zrobiła UEFA dla zrównoważonych podróży podczas EURO 2024?
  • Co zrobiły Niemcy dla zrównoważonych podróży podczas EURO 2024?
Czy Reprezentacja Polski zazieleni Euro 2024? Kibice już redukują emisje, czas na drużyny
Czy Reprezentacja Polski zazieleni Euro 2024? Kibice już redukują emisje, czas na drużyny

działania UEFA i Niemiec

Najlepsze drużyny piłkarskie Europy rywalizujące w Niemczech tego lata mogłyby ograniczyć emisję z podróży o prawie 60%, gdyby zrezygnowały z latania samolotami, jednak wiele z nich nie zamierza tego zrobić – pokazuje nowa analiza Transport & Environment – Travel Smart, gdzie T&E porównało wpływ lotu na klimat z tymi samymi podróżami autokarem lub pociągiem.

Po tym, jak trzy lata temu UEFA została skrytykowana za organizację Euro w wielu różnych krajach, organizacja postanowiła połączyć mecze fazy grupowej, aby ograniczyć liczbę podróży kibiców. Średni czas podróży autokarem lub pociągiem w fazie grupowej między obozami treningowymi i meczami drużyn wynosi poniżej 3 godzin.

Z kolei gospodarz tegorocznego Euro 2024 – Niemcy – poczynił znaczne wysiłki, by promować podróże pociągiem wśród kibiców. M.in. firma Deutsche Bahn ze swojej strony oferuje kibicom bilety w obniżonych cenach na podróże po kraju.

Zdaniem Transport & Environment, europejskiej federacji organizacji pozarządowych działających na rzecz zrównoważonego transportu – nigdy wcześniej podróżowanie na duże wydarzenie sportowe pociągiem nie było łatwiejsze.

-„UEFA i gospodarze, Niemcy, włożyli wiele wysiłku w ograniczenie emisji z transportu podczas turnieju, dzięki czemu stały się one najbardziej ekologicznymi mistrzostwami w historii. To pokazuje, co da się zrobić. Niestety, drużyny narodowe jak dotąd nie dają dobrego przykładu. Jeśli zdecydują się unikać podróży samolotem, które można by odbyć pociągiem lub autokarem, mogą drastycznie ograniczyć emisje” – powiedziała Erin Vera, kampanierka w projekcie Travel Smart.

„Podróżuj mądrze” to globalna kampania prowadzona przez Transport & Environment (T&E) w ramach koalicji partnerów z Europy, Ameryki Północnej i Azji. Celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych generowanych przez korporacyjne podróże lotnicze o 50% lub więcej w stosunku do poziomu z 2019 r. Jest to najskuteczniejszy sposób na znaczące ograniczenie wpływu lotnictwa na klimat w obecnej dekadzie.

Czy Reprezentacja Polski zazieleni Euro 2024? Kibice już redukują emisje, czas na drużyny
Czy Reprezentacja Polski zazieleni Euro 2024? Kibice już redukują emisje, czas na drużyny

Przykład idzie z góry

Natomiast same drużyny piłkarskie nie zobowiązały się jeszcze wyraźnie do zmniejszenia emisji w transporcie. W zeszłym miesiącu T&E wraz z organizacjami klimatycznymi z całej Europy wezwało drużyny narodowe do zobowiązania się do podróżowania w sposób bardziej zrównoważony poprzez unikanie lotów, jeśli to możliwe.

Polskie organizacje pozarządowe – Koalicja Klimatyczna z Instytutem Spraw Obywatelskich – zwróciły się do Reprezentacji Polski z tym zapytaniem, jednak nie otrzymały żadnej odpowiedzi. Tymczasem, jak wynika z analizy T&E, reprezentacje z krajów sąsiadujących z Niemcami, gdzie przeniesienie transportu z lotniczego na kolejowy lub drogowy jest możliwe i uzasadnione, mogą zmniejszyć wpływ na klimat wynikający z podróży do swojej bazy nawet o 94–98%. W wypadku Polski zastąpienie samolotów koleją lub autokarami to zaoszczędzenie 40-42 ton ekwiwalentu CO2.

Zaledwie trzy drużyny – Portugalia, Niemcy i Szwajcaria – odpowiedziały na pytanie o ich plany podróżowania. Te dwie ostatnie to jedyne drużyny narodowe, które zobowiązały się do niepodróżowania samolotem w fazie grupowej. Dzięki temu Niemcy zaoszczędzą do 98% CO2e.

-„Zwykli ludzie obserwują sportowców nie tylko na boiskach, arenach, basenach czy kortach, gdzie walczą o medale i puchary. Dla wielu ważne jest, jakie wartości ci sportowcy reprezentują i jakich wyborów dokonują. Polscy piłkarze mogliby podróżować do Niemiec koleją, ograniczyć emisje związane ze swoim udziałem w rozgrywkach i pokazać w ten sposób kibicom, że takich odpowiedzialnych wyborów warto dokonywać” – powiedziała Urszula Stefanowicz, koordynatorka projektów transportowych w Polskim Klubie Ekologicznym Okręgu Mazowieckim oraz ekspertka Koalicji Klimatycznej.

Organizacje pozarządowe wskazują, że brak działań proklimatycznych UEFA wobec drużyn jest niespójny z ich ogólną polityką w sprawie tegorocznych rozgrywek. W ciągu trwających miesiąc rozgrywek, wybitni piłkarze, tacy jak Harry Kane i Kylian Mbappe, poprzez emisje z podróży zanieczyszczą środowisko od siedmiu do dziewięciu razy bardziej niż przeciętny człowiek emituje w ciągu całego miesiąca. Co więcej, sezon piłkarski 2024-25 będzie najbogatszy w wydarzenia w dotychczasowej historii europejskich rozgrywek. Główny turniej Europy, Liga Mistrzów, zwiększy liczbę meczów ze 125 do 189. Oznacza to znacznie więcej lotów, z których przynajmniej części dałoby się zapobiec.

-„Pomimo znacznych wysiłków UEFA i gospodarzy mistrzostw, aby promować podróże pociągiem, nie wszystkie drużyny narodowe wykorzystują w pełni tę możliwości. Zdajemy sobie sprawę, że zmiana nawyków podróżowania może być wyzwaniem, ale musimy pamiętać o ich wpływie na naszą planetę. Reprezentacja Polski ma okazję do reprezentowania nie tylko kibicujących im fanów w piłce nożnej, ale też do zaprezentowania odpowiedzialnej postawy w obliczu zmian klimatu. Tym samym, nasza drużyna narodowa miałaby szansę pokazać milionom kibiców, że odpowiedzialne wybory są możliwe i warto je podejmować” – podsumował Piotr Skubisz, kierownik działu transportu z Instytutu Spraw Obywatelskich.

Komentarze