Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IGKM apeluje o zniesienie opłaty mocowej dla transportu publicznego

infotrans
24.12.2024 10:00
0 Komentarzy

28 listopada Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wystąpiła z oficjalnym wnioskiem do Urzędu Regulacji Energetyki o zniesienie opłaty mocowej dla przedsiębiorstw transportu publicznego.

Według IGKM, opłata ta stanowi rosnące obciążenie dla miejskich spółek komunikacyjnych, szczególnie w miastach z dużą liczbą tramwajów, autobusów elektrycznych czy metrem. Chodzi zniesienie lub wyraźne ograniczenie tej opłaty.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką część kosztów dystrybucji energii elektrycznej stanowi opłata mocowa dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej?
  2. Jakie są propozycje IGKM dotyczące opłaty mocowej dla transportu publicznego?
  3. Jakie skutki mogłoby przynieść zniesienie lub obniżenie opłaty mocowej dla transportu publicznego?
IGKM apeluje o zniesienie opłaty mocowej dla transportu publicznego
IGKM apeluje o zniesienie opłaty mocowej dla transportu publicznego

Główne problemy

Transport publiczny w Polsce stoi przed wyzwaniem rosnących kosztów energii. Wprowadzenie ulg w zakresie opłaty mocowej mogłoby przyczynić się do zwiększenia dostępności transportu miejskiego, poprawy jakości powietrza w miastach i realizacji celów zrównoważonego rozwoju. IGKM, reprezentując ponad 250 członków, podkreśla konieczność pilnych działań w tym zakresie.

Problem z tą opłatą w komunikacji miejskiej wygląda następująco:

  • Opłata mocowa stanowi od 25% do 35% całkowitych kosztów dystrybucji energii elektrycznej dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej.
  • Koszt opłaty rośnie z roku na rok. Przykłady:
    • MPK Wrocław: W 2023 roku opłata mocowa wyniosła 4 mln zł z całkowitych kosztów energii 16 mln zł (25%).
    • Tramwaje Warszawskie: W 2023 roku opłata mocowa wyniosła 6,8 mln zł z kosztów dystrybucji energii na poziomie 23,3 mln zł (29%).

Podsumowując: opłata mocowa wywiera negatywny wpływ na rozwój transportu publicznego. To:

  • Wysokie koszty energii elektrycznej ograniczają możliwości inwestycyjne przedsiębiorstw.
  • Ryzyko wzrostu cen biletów, co może zniechęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.

Godziny największego obciążenia:

  • Opłata mocowa naliczana jest za pobór energii w godzinach szczytu (7:00–21:59), które pokrywają się z czasem największego zapotrzebowania na transport publiczny.
IGKM apeluje o zniesienie opłaty mocowej dla transportu publicznego
IGKM apeluje o zniesienie opłaty mocowej dla transportu publicznego

Propozycje IGKM

Transport publiczny w Polsce pełni kluczową rolę w zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla i ograniczaniu korków w miastach. Jak podkreśla Marcin Zawadka z IGKM, dodatkowe koszty energii związane z opłatą mocową są sprzeczne z celami elektromobilności i zrównoważonego rozwoju, utrudniając wdrażanie ekologicznych rozwiązań.

IGKM apeluje o:

  • Zniesienie lub obniżenie opłaty mocowej dla przedsiębiorstw transportu publicznego.
  • Traktowanie transportu publicznego jako sektora krytycznego, wymagającego wsparcia w kontekście polityki klimatycznej i energetycznej.

Jak podkreśla IGKM, zniesienie opłaty mocowej mogłoby:

  • Zwiększyć rentowność transportu publicznego.
  • Przyspieszyć rozwój elektromobilności w polskich miastach.
  • Zmniejszyć obciążenie budżetów lokalnych, umożliwiając większe inwestycje w infrastrukturę i tabor.

Link do listu: https://igkm.pl/wp-content/uploads/2024/12/Pismo-IGKM.pdf

IGKM apeluje o zniesienie opłaty mocowej dla transportu publicznego
IGKM apeluje o zniesienie opłaty mocowej dla transportu publicznego

Komentarze