IGKM apeluje o zniesienie opłaty mocowej dla transportu publicznego
28 listopada Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wystąpiła z oficjalnym wnioskiem do Urzędu Regulacji Energetyki o zniesienie opłaty mocowej dla przedsiębiorstw transportu publicznego.
Według IGKM, opłata ta stanowi rosnące obciążenie dla miejskich spółek komunikacyjnych, szczególnie w miastach z dużą liczbą tramwajów, autobusów elektrycznych czy metrem. Chodzi zniesienie lub wyraźne ograniczenie tej opłaty.
Rozkład jazdy:
- Jaką część kosztów dystrybucji energii elektrycznej stanowi opłata mocowa dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej?
- Jakie są propozycje IGKM dotyczące opłaty mocowej dla transportu publicznego?
- Jakie skutki mogłoby przynieść zniesienie lub obniżenie opłaty mocowej dla transportu publicznego?
Główne problemy
Transport publiczny w Polsce stoi przed wyzwaniem rosnących kosztów energii. Wprowadzenie ulg w zakresie opłaty mocowej mogłoby przyczynić się do zwiększenia dostępności transportu miejskiego, poprawy jakości powietrza w miastach i realizacji celów zrównoważonego rozwoju. IGKM, reprezentując ponad 250 członków, podkreśla konieczność pilnych działań w tym zakresie.
Problem z tą opłatą w komunikacji miejskiej wygląda następująco:
- Opłata mocowa stanowi od 25% do 35% całkowitych kosztów dystrybucji energii elektrycznej dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej.
- Koszt opłaty rośnie z roku na rok. Przykłady:
- MPK Wrocław: W 2023 roku opłata mocowa wyniosła 4 mln zł z całkowitych kosztów energii 16 mln zł (25%).
- Tramwaje Warszawskie: W 2023 roku opłata mocowa wyniosła 6,8 mln zł z kosztów dystrybucji energii na poziomie 23,3 mln zł (29%).
Podsumowując: opłata mocowa wywiera negatywny wpływ na rozwój transportu publicznego. To:
- Wysokie koszty energii elektrycznej ograniczają możliwości inwestycyjne przedsiębiorstw.
- Ryzyko wzrostu cen biletów, co może zniechęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.
Godziny największego obciążenia:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Opłata mocowa naliczana jest za pobór energii w godzinach szczytu (7:00–21:59), które pokrywają się z czasem największego zapotrzebowania na transport publiczny.
Propozycje IGKM
Transport publiczny w Polsce pełni kluczową rolę w zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla i ograniczaniu korków w miastach. Jak podkreśla Marcin Zawadka z IGKM, dodatkowe koszty energii związane z opłatą mocową są sprzeczne z celami elektromobilności i zrównoważonego rozwoju, utrudniając wdrażanie ekologicznych rozwiązań.
IGKM apeluje o:
- Zniesienie lub obniżenie opłaty mocowej dla przedsiębiorstw transportu publicznego.
- Traktowanie transportu publicznego jako sektora krytycznego, wymagającego wsparcia w kontekście polityki klimatycznej i energetycznej.
Jak podkreśla IGKM, zniesienie opłaty mocowej mogłoby:
- Zwiększyć rentowność transportu publicznego.
- Przyspieszyć rozwój elektromobilności w polskich miastach.
- Zmniejszyć obciążenie budżetów lokalnych, umożliwiając większe inwestycje w infrastrukturę i tabor.
Link do listu: https://igkm.pl/wp-content/uploads/2024/12/Pismo-IGKM.pdf
Komentarze