Gliwice zyskają jeszcze cztery centra przesiadkowe. Z EFRR
Gliwice stawiają na zrównoważony rozwój transportu miejskiego, tworząc nowoczesne, przyjazne dla środowiska węzły przesiadkowe.
Nowa infrastruktura powstanie w czterech strategicznych lokalizacjach dla transportu publicznego: przy nowej stacji kolejowej w Łabędach, w rejonie estakady Heweliusza na osiedlu Kopernik, przy ul. Pszczyńskiej w sąsiedztwie Trynku i Ligoty Zabrskiej oraz przy ul. Kozielskiej w Brzezince.
Spis treści:
- Gdzie w Gliwicach powstaną nowe węzły przesiadkowe?
- Jakie udogodnienia przewidziano w ramach węzła przesiadkowego przy stacji Gliwice Łabędy?
- Jakie są główne cele budowy nowoczesnych węzłów przesiadkowych w Gliwicach?
Mobilna Metropolia
Inwestycje te mają na celu nie tylko usprawnienie komunikacji, ale również poprawę jakości życia mieszkańców i ochronę środowiska.
– Realizacja tych wszystkich projektów ma nie tylko usprawnić transport, ale również przyczynić się do ochrony środowiska poprzez ograniczenie liczby samochodów w centrum miasta. Liczę na to, że nowa infrastruktura zachęci w przyszłości mieszkańców do częstszego korzystania z transportu publicznego oraz rowerów, co wpłynie na poprawę jakości powietrza i zmniejszenie poziomu miejskiego hałasu – podkreśla Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic.
Gliwicki projekt, mający na celu zintegrowanie różnych środków transportu, jest jednym z wielu działań miasta w ramach programu „Mobilna Metropolia”, wspieranego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Obecnie wszystkie wnioski o dofinansowanie są w fazie oceny, a decyzje dotyczące ich realizacji zapadną w przyszłym roku.
Nowoczesny węzeł przesiadkowy w Łabędach
Przy nowej stacji kolejowej Gliwice Łabędy powstanie węzeł, który umożliwi łatwe przesiadanie się na różne środki transportu. W jego skład wejdą zatoki autobusowe, parkingi park&ride dla zmotoryzowanych oraz bike&ride dla rowerzystów. Dla kierowców przewidziano 84 miejsca postojowe, w tym 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz 2 stanowiska do ładowania elektrycznych samochodów i rowerów. Nowy ciąg pieszo-rowerowy o długości 80 m oraz droga dla rowerów (800 m) zapewnią bezpieczny transport dla pieszych i rowerzystów. Węzeł uzupełni stacja Metroroweru oraz dwa zadaszone parkingi rowerowe i stacja napraw jednośladów, a całość zostanie otoczona zielenią.
Rekreacja i edukacja przy estakadzie Heweliusza
W rejonie estakady Heweliusza, w ramach nowego przystanku kolejowego Gliwice Kopernik, miasto utworzy kolejny węzeł przesiadkowy. Inwestycja obejmie budowę nowego zjazdu z ul. Perseusza oraz drogi prowadzącej do stacji i parkingu na 127 samochodów. Węzeł ten wyróżnia się walorami edukacyjnymi i rekreacyjnymi, które nawiązują do dziedzictwa Mikołaja Kopernika. Planowane są liczne zielone nasadzenia, które stanowić będą jedną trzecią powierzchni projektu, oraz elementy małej architektury, takie jak astrolabium, fontanna i tematyczne „kratery”. Dodatkowo, całość będzie wyposażona w oświetlenie solarne, miejsca ładowania pojazdów elektrycznych oraz automaty biletowe.
Węzeł przy ul. Pszczyńskiej blisko Politechniki Śląskiej
Kolejny węzeł przesiadkowy powstanie przy ul. Pszczyńskiej, w sąsiedztwie Politechniki Śląskiej i hali PreZero Arena Gliwice. Węzeł będzie połączony z przystankami autobusowymi przy ulicach Pszczyńskiej i Kujawskiej, co ułatwi mieszkańcom przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu, zmniejszając ruch samochodowy w centrum. Znajdzie się tu parking park&ride, z przepuszczalną nawierzchnią i zachowaną zielenią, a także parking bike&ride połączony kładką z pochylniami oraz stacja Metroroweru.
Węzeł w Brzezince: przyjazny dla podróżnych
Węzeł przy ul. Kozielskiej w Brzezince, choć mniejszy, pełnić będzie kluczową rolę. W jego ramach przewidziano budowę monitorowanej zajezdni autobusowej, zapewniającej dwa przystanki oraz miejsca postojowe dla autobusów. Użytkownicy prywatnych pojazdów będą mogli skorzystać z parkingu z 7 miejscami, w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami. Całość wzbogaci mała architektura, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz otaczająca zieleń.
Prace nad każdym z węzłów przesiadkowych mają na celu zapewnienie mieszkańcom Gliwic nowoczesnego i ekologicznego transportu, który poprawi jakość życia oraz przyczyni się do ochrony środowiska.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze