FEnIKS wesprze opolski transport publiczny, w tym pierwszą linię BRT. Umowa z CUPT
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę na realizację projektu „Budowa infrastruktury na potrzeby rozwoju transportu publicznego w Opolu”.
Inwestycja zostanie sfinansowana w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021–2027. Projekt ma na celu rozwój szybkiego i ekologicznego transportu zbiorowego w Opolu, w tym budowę nowej trasy autobusowej typu BRT.
Rozkład jazdy:
- Co obejmuje projekt budowy linii BRT w Opolu realizowany w ramach programu FEnIKS 2021–2027?
- Jakie cele środowiskowe i efekty ekologiczne przewiduje inwestycja w Opolu?
- Jakie wcześniejsze działania i projekty związane z elektromobilnością zrealizowało Opole przed podpisaniem umowy na linię BRT?
BRT i ekologiczne inwestycje
W ramach inwestycji powstanie linia BRT o długości 1,88 km, która stanie się podstawą rozwoju szybkiej komunikacji autobusowej w mieście. Towarzyszyć jej będą:
- nowe ronda, mosty i wiadukt nad Odrą oraz kanałami,
- droga dla pieszych i rowerów wzdłuż trasy,
- nowoczesne przystanki z wiatami i parkingami rowerowymi Bike & Ride,
- energooszczędne oświetlenie LED i nasadzenia zieleni.
Efekty środowiskowe są kluczowe – według szacunków, inwestycja pozwoli ograniczyć emisję CO₂ nawet o 4 tys. ton rocznie.
Całkowity koszt wynosi 269,7 mln zł, z czego 179,9 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. Poziom dofinansowania to aż 82%. Zakończenie robót przewidziano na 2029 rok.
Zakupowe tło: Opole inwestuje w elektrobusy
Dzisiejsza umowa jest kontynuacją szerszej polityki elektromobilności realizowanej w stolicy regionu. W ostatnich latach Opole zrealizowało kilka dużych projektów:
- Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej – obejmuje zakup 5 autobusów elektrycznych (2 przegubowych i 3 standardowych), przebudowę pętli przy ul. Pużaka i Wschodniej, budowę ładowarek pantografowych i plug-in oraz modernizację ITS. Całkowita wartość: ~176,3 mln zł, dofinansowanie: ~133,5 mln zł (EFRR).
- Elektromobilne Opole – etap II – zakup 9 elektrobusów MAXI (12 m) z bateriami ≥240 kWh i zasięgiem ok. 225 km, wraz z infrastrukturą ładowania: 1 pantograf 240 kW i 4 ładowarki plug-in 120 kW. Wartość: ~33,8 mln zł, dofinansowanie z NFOŚiGW: ~19,98 mln zł.
- Nowe przetargi 2024–2025 – ogłoszono postępowania na 2 przegubowe elektrobusy (klasa MEGA) oraz 8 elektrobusów 12-metrowych z ładowarkami. Wartość: ~35 mln zł, finansowanie w większości z Krajowego Planu Odbudowy (ponad 27 mln zł).
Wszystkie elementy – dedykowana infrastruktura, zakup nowoczesnych elektrobusów, rozwój ITS, multimodalne węzły i priorytety środowiskowe – wpisują się w najwyższy standardy tego systemu. Tym samym Opole staje się jednym z liderów w Polsce pod względem konsekwentnego wdrażania szybkiego i zeroemisyjnego transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze