Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Deutschlandticket zostaje do 2030 roku. Niemcy gwarantują tanie podróże za 63 EUR miesięcznie

infotrans
11.11.2025 13:02
0 Komentarzy

W listopadzie 2025 r. niemiecki Bundestag zagłosował za przedłużeniem finansowania biletu Deutschlandticket do 2030 roku.

To oznacza, że Niemcy zachowają możliwość podróżowania większością środków publicznego transportu zbiorowego w całym kraju za stałą, niską opłatą – obecnie 63 euro miesięcznie (ok. 1530 zł).

Rozkład jazdy:

  1. Do którego roku Bundestag przedłużył finansowanie biletu Deutschlandticket?
  2. Ile będzie kosztował Deutschlandticket od stycznia 2026 roku?
  3. Kto będzie współfinansował utrzymanie programu po 2026 roku?
Deutschlandticket zostaje do 2030 roku. Niemcy gwarantują tanie podróże za 63 EUR miesięcznie
Deutschlandticket zostaje do 2030 roku. Niemcy gwarantują tanie podróże za 63 EUR miesięcznie

Deutschlandticket

To miesięczny bilet subskrypcyjny, który umożliwia nielimitowane przejazdy regionalnymi pociągami, autobusami i komunikacją miejską na terenie całych Niemiec. Nie obowiązuje jedynie w pociągach dalekobieżnych (IC/ICE).

Cena biletu wynosi obecnie 58 euro, jednak od stycznia 2026 roku wzrośnie do 63 euro. Wzrost ten będzie powiązany z inflacją – rząd zapowiedział, że co roku taryfa będzie aktualizowana w oparciu o wskaźniki cen.

Z biletu korzysta obecnie około 14 milionów pasażerów. Jego popularność sprawiła, że polityczne dyskusje nad jego przyszłością toczyły się nieprzerwanie od chwili wprowadzenia programu w maju 2023 roku. Wcześniej rząd federalny testował formułę 9-eurowego biletu jako pilotażową wersję w ramach walki z kryzysem energetycznym i inflacją po pandemii.

Co zmieniono?

Nowelizacja ustawy Regionalisierungsgesetz zabezpiecza źródła finansowania Deutschlandticket aż do 2030 r. Zgodnie z przepisami:

  • Wprowadzono mechanizm rozliczeniowy (tzw. Verwendungsnachweis), który zobowiązuj
  • Od 2026 roku zarówno Bund, jak i Länder będą przekazywać po 1,5 mld euro rocznie na pokrycie utraconych przychodów przewoźników w związku z utrzymaniem niskiej ceny biletu.
  • Od 1 stycznia 2026 cena Deutschlandticket wzrośnie z 58 do 63 euro miesięcznie, co odpowiada ok. 1530 zł.
  • Od 2027 r. cena biletu będzie ustalana na podstawie indeksu kosztów operacyjnych, takich jak ceny energii i wynagrodzenia pracowników.

Podsumowując: Bundestag ostatecznie rozwiał wszelkie wątpliwości – Deutschlandticket będzie finansowany co najmniej do końca dekady. Tylko w 2026 roku rząd federalny przeznaczy na ten cel 1,5 miliarda euro. Dodatkowe środki mają pochodzić z budżetów krajów związkowych.

Decyzja ta spotkała się z aprobatą zarówno ze strony branży transportowej, jak i związków pasażerskich. Podkreślają oni, że tani i prosty bilet ogólnokrajowy jest kluczowym narzędziem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym i wspieraniu transformacji ekologicznej.

Utrzymanie Deutschlandticket to sygnał też dla innych krajów europejskich, że ogólnonarodowa integracja taryfowa w połączeniu z subwencją publiczną może być trwałym elementem strategii mobilności. Co więcej, niemiecki model pokazuje, że wysoka jakość usług nie musi oznaczać wysokich cen – kluczem jest masowe wykorzystanie i stabilne źródła finansowania.

Komentarze