Deutschlandticket zostaje do 2030 roku. Niemcy gwarantują tanie podróże za 63 EUR miesięcznie
W listopadzie 2025 r. niemiecki Bundestag zagłosował za przedłużeniem finansowania biletu Deutschlandticket do 2030 roku.
To oznacza, że Niemcy zachowają możliwość podróżowania większością środków publicznego transportu zbiorowego w całym kraju za stałą, niską opłatą – obecnie 63 euro miesięcznie (ok. 1530 zł).
Rozkład jazdy:
- Do którego roku Bundestag przedłużył finansowanie biletu Deutschlandticket?
- Ile będzie kosztował Deutschlandticket od stycznia 2026 roku?
- Kto będzie współfinansował utrzymanie programu po 2026 roku?
Deutschlandticket
To miesięczny bilet subskrypcyjny, który umożliwia nielimitowane przejazdy regionalnymi pociągami, autobusami i komunikacją miejską na terenie całych Niemiec. Nie obowiązuje jedynie w pociągach dalekobieżnych (IC/ICE).
Cena biletu wynosi obecnie 58 euro, jednak od stycznia 2026 roku wzrośnie do 63 euro. Wzrost ten będzie powiązany z inflacją – rząd zapowiedział, że co roku taryfa będzie aktualizowana w oparciu o wskaźniki cen.
Z biletu korzysta obecnie około 14 milionów pasażerów. Jego popularność sprawiła, że polityczne dyskusje nad jego przyszłością toczyły się nieprzerwanie od chwili wprowadzenia programu w maju 2023 roku. Wcześniej rząd federalny testował formułę 9-eurowego biletu jako pilotażową wersję w ramach walki z kryzysem energetycznym i inflacją po pandemii.
Co zmieniono?
Nowelizacja ustawy Regionalisierungsgesetz zabezpiecza źródła finansowania Deutschlandticket aż do 2030 r. Zgodnie z przepisami:
- Wprowadzono mechanizm rozliczeniowy (tzw. Verwendungsnachweis), który zobowiązuj
- Od 2026 roku zarówno Bund, jak i Länder będą przekazywać po 1,5 mld euro rocznie na pokrycie utraconych przychodów przewoźników w związku z utrzymaniem niskiej ceny biletu.
- Od 1 stycznia 2026 cena Deutschlandticket wzrośnie z 58 do 63 euro miesięcznie, co odpowiada ok. 1530 zł.
- Od 2027 r. cena biletu będzie ustalana na podstawie indeksu kosztów operacyjnych, takich jak ceny energii i wynagrodzenia pracowników.
Podsumowując: Bundestag ostatecznie rozwiał wszelkie wątpliwości – Deutschlandticket będzie finansowany co najmniej do końca dekady. Tylko w 2026 roku rząd federalny przeznaczy na ten cel 1,5 miliarda euro. Dodatkowe środki mają pochodzić z budżetów krajów związkowych.
Decyzja ta spotkała się z aprobatą zarówno ze strony branży transportowej, jak i związków pasażerskich. Podkreślają oni, że tani i prosty bilet ogólnokrajowy jest kluczowym narzędziem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym i wspieraniu transformacji ekologicznej.
Utrzymanie Deutschlandticket to sygnał też dla innych krajów europejskich, że ogólnonarodowa integracja taryfowa w połączeniu z subwencją publiczną może być trwałym elementem strategii mobilności. Co więcej, niemiecki model pokazuje, że wysoka jakość usług nie musi oznaczać wysokich cen – kluczem jest masowe wykorzystanie i stabilne źródła finansowania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze