Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Częstochowa unowocześni trzy centra przesiadkowe: Estetyka i funkcjonalność

infotrans
28.03.2025 10:03
0 Komentarzy

27 marca 2025 r . samorząd Częstochowy zamówił rozbudowę infrastruktury centrów przesiadkowych, powstałej w poprzednich latach - jeszcze ze wsparciem RPO.

Prace o wartości ok. 34 mln zł, które mają być gotowe do jesieni 2027 r., będą wsparte z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego (FE SL). W ramach centrów przesiadkowych powstaną m.in. poczekalnie, przystanki, infrastruktura towarzysząca (ławki, wiaty, zadaszenia, oświetlenie), niezbędne ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych i rowerów, parkingi bike&ride i park&ride.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trzy lokalizacje obejmą nowe inwestycje w centra przesiadkowe w Częstochowie?
  2. Jakie elementy infrastruktury powstaną przy południowym węźle autostradowym miasta?
  3. Jakie doświadczenie ma wykonawca głównych prac – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego – w Częstochowie?
Częstochowa z umową na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch centrów przesiadkowych. Jest to kolejny - po zdobyciu środków unijnych – krok na drodze realizacji inwestycji, które łączą zrównoważony transport z komfortem przebywania w miejskim otoczeniu / fot. UM Częstochowa
Częstochowa z umową na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch centrów przesiadkowych. Jest to kolejny - po zdobyciu środków unijnych – krok na drodze realizacji inwestycji, które łączą zrównoważony transport z komfortem przebywania w miejskim otoczeniu / fot. UM Częstochowa

Trzy inwestycje

Jak wynika z informacji częstochowskiego samorządu, dzięki funduszom unijnym obecnej perspektywy, planowane są inwestycje:

  • na Promenadzie Niemena z centrum przesiadkowym na Gombrowicza,
  • na placu Rady Europy przed dworcem kolejowym
  • oraz w okolicy południowego węzła autostradowego miasta.

"W ramach programu Lepsza Komunikacja zachęcamy do korzystania z transportu publicznego, więc w naturalny sposób chcemy zapewnić jak najwięcej miejsc do wygodnego przesiadania się i zmian środków komunikacji miejskiej” – powiedział, cytowany w informacji magistratu, prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.

"Po węzłach przy dworcach kolejowych - Głównym, Raków i Stradom - przyszedł czas na inwestycje w kolejne. Estetyka, funkcjonalność, wygoda, dużo nasadzeń i zieleni to będą atrybuty, dzięki którym odmłodzimy i odświeżymy ważne dla częstochowianek i częstochowian miejsca" - dodał Matyjaszczyk.

Częstochowa z umową na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch centrów przesiadkowych. Jest to kolejny - po zdobyciu środków unijnych – krok na drodze realizacji inwestycji, które łączą zrównoważony transport z komfortem przebywania w miejskim otoczeniu / fot. UM Częstochowa
Częstochowa z umową na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch centrów przesiadkowych. Jest to kolejny - po zdobyciu środków unijnych – krok na drodze realizacji inwestycji, które łączą zrównoważony transport z komfortem przebywania w miejskim otoczeniu / fot. UM Częstochowa

Do jesieni 2027

Nowe węzły przesiadkowe mają zostać zaprojektowane i wybudowane do jesieni 2027 r. W czwartek władze miasta podpisały umowy na dwie większe z czterech części inwestycji z Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim, które pracowało już w Częstochowie przy budowie poprzednich centrów.

W rejonie Promenady Niemena (przy dzielnicach: Tysiąclecie i Północ) ma powstać węzeł przesiadkowy wraz z przebudową deptaka promenady i ścieżki rowerowej od ul. Kiedrzyńskiej do ul. Gombrowicza. Dzięki tej inwestycji zrealizowana ma zostać duża część planów modernizacyjnych promenady, zaplanowanych w poprzedniej latach. Wykonawcą za 22,5 mln zł będzie mińska firma.

Na placu Rady Europy, czyli od frontu dworca głównego, pojawi się więcej, niż dotąd zieleni. Wymieniona zostanie nawierzchnia placu. Zaplanowane są nowe elementy małej architektury, także związane z komunikacyjną funkcją miejsca (przystanki tramwajowe) i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego, nowe oświetlenie i podświetlenie oraz monitoring. Tu ta sama firma wykona prace za 5,7 mln zł.

Powstać ma też nowe centrum przesiadkowe przy południowym węźle autostradowej obwodnicy miasta (w ciągu autostrady A1), w rejonie ulic Gościnnej i Przyjemnej. Będzie to oświetlona pętla autobusowa z peronami i budynkiem socjalnym dla kierowców, parkingiem na 33 samochody i wiatą rowerową - połączona z ul. Gościnną sygnalizacją świetlną. Najkorzystniejszą ofertę na tę część zamówienia, za 3,9 mln zł, złożyła firma Dertrans Mariusz Derda z Konopisk.

Ostatnia część przetargu dotyczyła instalacji 25 tablic systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które uzupełnią już istniejący system. Tutaj za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Dysten z Zabrza za 1,6 mln zł.

Częstochowa z umową na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch centrów przesiadkowych. Jest to kolejny - po zdobyciu środków unijnych – krok na drodze realizacji inwestycji, które łączą zrównoważony transport z komfortem przebywania w miejskim otoczeniu / fot. UM Częstochowa

Z EFRR

Do projektu „Centrów przesiadkowych na terenie Miasta Częstochowy” o wartości 45,9 mln zł miasto zdobyło 35,9 mln zł dofinansowania ze środków europejskich zarządzanych przez samorząd woj. śląskiego. Ostateczny koszt wszystkich części inwestycji wyniesie ok. 34 mln zł, a miasto otrzyma 80-procentową dotację.

W 2021 r. Częstochowa oddała do użytku trzy centra przesiadkowe zbudowane przy dworcach kolejowych: za dworcem głównym oraz w dzielnicach Stradom i Raków. Ich koszt wyniósł ok. 70 mln zł (pierwotnie zakładano 42,5 mln zł), przy 27,5 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego.

Zbudowano przy nich m.in. 15 peronów dla komunikacji miejskiej, miejsca postojowe, w tym park&ride, a także 10 km nowych lub przebudowanych dróg rowerowych. W osobnym projekcie powstał System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Wszystkie te przedsięwzięcia wsparły środki europejskie poprzedniej perspektywy.(PAP)

Komentarze