Częstochowa i Blachownia łączą siły w transporcie publicznym. Szersza sieć MPK
3 grudnia 2025 r. Miasto Częstochowa i Gmina Blachownia podpisały aneks, który rozpoczyna nowy etap integracji transportu publicznego w regionie.
Od 1 stycznia 2026 r. linie 21 i 22 obsługiwane przez MPK Częstochowa zapewnią bezpośrednie połączenia autobusowe do centrum Blachowni. To powrót miejskiej komunikacji na tę trasę po przerwie trwającej od lipca 2007 roku. Jednocześnie Blachownia uruchomi cztery linie komunikacji gminnej uzupełniające ofertę dla pasażerów.
Rozkład jazdy
- Na jakiej podstawie formalnej przywrócono autobusy MPK do Blachowni?
- Jakie dwie linie MPK będą obsługiwać trasę między Częstochową a Blachownią?
- Jaką taryfę biletową zastosowano dla dojazdu do Blachowni?
Częstochowa i Blachownia integrują komunikację miejską
Podpisany 3 grudnia aneks między samorządami Częstochowy i Blachowni reguluje zasady wspólnej organizacji transportu publicznego i umożliwia wejście w życie nowego układu połączeń od stycznia 2026 r. Jak podkreślił prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, porozumienie oznacza „znaczne poszerzenie dwustronnej współpracy w zakresie transportu publicznego”, a wygodne połączenia autobusowe MPK „powrócą po przerwie trwającej od lipca 2007 roku”.
Kluczowym elementem są zmiany przebiegu i organizacji linii 21 i 22 obsługiwanych przez MPK Częstochowa. Od pętli Gombrowicza na Północy do dworca PKP w Gnaszynie obie linie pojadą tą samą trasą, z zsynchronizowanymi rozkładami. Dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w obrębie Częstochowy oznacza to pełną wymienność usług, niezależnie od numeru linii.
Za dworcem Gnaszyn trasy rozdzielają się. Linia 21 skieruje się drogą krajową nr 46 przez Wyrazów, a następnie pojedzie ulicami Częstochowską i Sienkiewicza do przystanku Blachownia – plac Niepodległości, zapewniając dostęp do ścisłego centrum miasta. Część kursów będzie skrócona do przystanku Szybowa. Z kolei linia 22 przejedzie przez Kolonię Łojki oraz ulicę Piastów, również docierając do placu Niepodległości. Wybrane kursy zakończą bieg w Łojkach.
Zmiany obejmą także częstochowską sieć miejską. Linia 12 zostanie skrócona do pętli Gnaszyn Dospel, ponieważ w kierunku Szybowej zostanie zastąpiona przez linię 21. Jednocześnie w godzinach szczytu na obszarze miejskim para linii 21+22 będzie kursować częściej niż dotychczasowa linia 22, co poprawi obsługę pasażerską tego korytarza komunikacyjnego.
Plus linie lokalne z FRPA
Nowy system przewiduje również funkcjonowanie czterech linii komunikacji gminnej uruchamianej przez Blachownię. Część z nich dowiezie pasażerów do pętli Gnaszyn-Dospel, gdzie możliwe będą przesiadki na wspomniane linie MPK. Blachownia pozyskała środki na ich obsługę z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych, co pozwala na stworzenie komplementarnej oferty transportu zbiorowego w skali lokalnej.
Jednym z kluczowych aspektów porozumienia jest taryfa biletowa. Od 1 marca 2025 r. w Częstochowie nie funkcjonują bilety podmiejskie, dlatego przejazdy na liniach 21 i 22 będą odbywać się zgodnie z taryfą miejską. Jak zaznacza prezydent Matyjaszczyk, „zyskają więc zarówno mieszkańcy Częstochowy, jak i Blachowni”, ponieważ jedna taryfa umożliwia korzystanie ze wszystkich linii autobusowych i tramwajowych MPK Częstochowa. Mieszkańcy gminy Blachownia otrzymają dostęp do pełnego wachlarza miejskich połączeń, co powinno poprawić mobilność i ograniczyć wykluczenie komunikacyjne.
Burmistrz Blachowni Cezary Osiński zwrócił uwagę, że integracja z Częstochową jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. Wyniki konsultacji społecznych pokazują, że 70 proc. osób poparło wprowadzenie linii MPK, a głównym argumentem była korzystna cena biletu oraz oczekiwania lokalnych przedsiębiorców wobec zwiększenia dostępności pracowników. Wieloletnie powiązania funkcjonalne obu samorządów – codzienne podróże do pracy, szkół czy usług – nadają porozumieniu szczególnie praktyczny wymiar.
Zmiana jest także powrotem do tradycji. Autobusy miejskie z Częstochowy docierały do Blachowni już w 1958 roku, a przez lata 80. XX wieku zasięg komunikacji miejskiej w regionie systematycznie się rozszerzał. Ostateczne wycofanie współpracy miało miejsce w 2007 r., jednak od 1999 r. przez ponad dekadę funkcjonowały tu trzy linie: 51, 52 i 62, wspierane okresowo przez linie 23 i 63. Dzisiejsza decyzja oznacza największą ekspansję obszarową MPK Częstochowa od 2020 r., kiedy autobusy wróciły do Jaskrowa, Wancerzowa i Mstowa, a także po raz pierwszy pojawiły się w Siedlcu i Srocku.
Integracja działalności MPK Częstochowa i komunikacji gminnej w Blachowni pozwala na stworzenie spójnego układu połączeń – od linii regionalnych po lokalne. Pasażerowie z Blachowni zyskają dostęp nie tylko do linii 21 i 22, ale także do połączeń kursujących w gminnych systemach dowozowych oraz na węźle Gnaszyn, gdzie funkcjonują linie 11, 12 i 27. To z kolei zwiększy możliwości przesiadkowe i poprawi ofertę przewozową w codziennych podróżach.
Naszym zdaniem
MPK Częstochowa od kilku lat systematycznie rozszerza obszar działania komunikacji miejskiej poza granice administracyjne miasta, czego przykładem były wcześniejsze integracje z gminami Mstów i Olsztyn. Powrót do Blachowni jest logiczną kontynuacją tej polityki i wpisuje się w model regionalnego transportu publicznego obserwowanego w wielu polskich metropoliach. W zestawieniu z wcześniejszymi wdrożeniami – w tym zwiększeniem pracy przewozowej na liniach podmiejskich czy dostosowaniem taryf – obecna integracja jest jednym z największych przedsięwzięć w zakresie łączenia systemów komunikacji miejskiej i gminnej w regionie częstochowskim.



Komentarze