Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co czeka trójmiejski transport publiczny po wejściu nowej ustawy metropolitalnej?

infotrans
12.11.2024 16:08
0 Komentarzy

8 listopada odbyło się w Gdyni spotkanie poświęcone nowej ustawie metropolitalnej, która ma przynieść Trójmiastu znaczące zmiany m.in. w zakresie transportu publicznego.

Plus dodatkowy roczny przychód sięgający 400 mln zł – głównie z przeznaczeniem właśnie na autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi. Mimo że ustawa ma wejść w życie już na początku przyszłego roku, nadal toczy się debata, jaki model integracji transportu publicznego będzie dla regionu najkorzystniejszy.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści finansowe przyniesie nowa ustawa metropolitalna dla Pomorza?
  2. Jaki model integracji transportu publicznego jest rozważany dla Trójmiasta?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie prac nad ustawą metropolitalną?
Nowa ustawa metropolitalna a przyszłość transportu w Trójmieście
Nowa ustawa metropolitalna a przyszłość transportu w Trójmieście / fot. UM Gdynia

Najlepszy model czyli…

Gdyńska dyskusja toczyła się wokół najlepszego modelu integracji transportu publicznego w Trójmieście, co może obejmować wprowadzenie wspólnego biletu dla całej aglomeracji. Choć ustawa może wejść w życie na początku 2025 roku, nie wszyscy uczestnicy są zgodni co do zakresu integracji – podawano przykłady zarówno warszawskiego modelu, jak i bardziej elastycznej hybrydy stosowanej na Śląsku.

Jakub Szlachetko, ekspert pracujący nad projektem ustawy, wyjaśnia, że jednym z głównych zadań związku metropolitalnego będzie zintegrowanie systemów transportowych na poziomie lokalnym. Ustawa zakłada także powstanie zarządu transportu metropolitalnego, który, jako centralny organ, ma koordynować przewozy pasażerskie i odpowiadać za integrację gminnych i powiatowych sieci transportowych. Dzięki temu nowe fundusze będą mogły wspierać szeroką integrację, przyczyniając się do uproszczenia taryf i zwiększenia częstotliwości kursowania pojazdów.

Z kolei Marcin Gromadzki z firmy konsultingowej PTC jest przekonany, że dodatkowe środki finansowe napędzą pozytywne zmiany. „To będzie funkcjonalny katalizator przemian” – podkreśla. Jego zdaniem nowe fundusze mogą przyczynić się do zwiększenia liczby połączeń na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz do pełnej integracji systemu taryfowego w całej aglomeracji.
Pojawiają się jednak pytania: jak rozwiązać problem różnicy w cenach biletów kolejowych i komunikacji miejskiej, a także czy darmowe przejazdy dla uczniów z Gdańska, Sopotu i Gdyni można rozszerzyć na koleje?

Wiceprezydent Gdyni, Bartłomiej Austen, zwraca uwagę na specyficzne potrzeby swojego miasta, gdzie kolej miejska nie jest tak popularna, jak w Gdańsku. „Każde miasto ma swoją specyfikę” – tłumaczy, wskazując na konieczność przeprowadzenia dalszych analiz, które uwzględnią aktualne i przyszłe potrzeby mieszkańców. Gdynia jest skłonna wspierać większą częstotliwość kursowania i inwestycje w transport, ale planowanie powinno uwzględniać perspektywę długoterminową.

Nowa ustawa metropolitalna a przyszłość transportu w Trójmieście
Nowa ustawa metropolitalna a przyszłość transportu w Trójmieście

ustawowa perspektywa

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapewniło, że prace nad ustawą metropolitalną dla Pomorza powinny zakończyć się do końca 2024 roku.

Oczekuje się, że już w 2025 roku mieszkańcy będą mogli korzystać ze zintegrowanego systemu transportu, wspólnego biletu i nowych funduszy.

Po uchwaleniu ustawy, oprócz transportu, dofinansowanie obejmie także ochronę środowiska, rozwój rynku pracy oraz ofertę kulturalną i edukacyjną.

Pomorscy samorządowcy, w tym prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, wyrazili nadzieję, że dodatkowe środki pozwolą na lepszą integrację systemów transportowych oraz inne kluczowe projekty.

Przedstawiciele rządu i samorządów Pomorza są zgodni, że metropolia przyniesie korzyści nie tylko Trójmiastu, lecz także mniejszym miejscowościom w regionie.

Komentarze